شناسهٔ خبر: 29713552 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

در نيمه نخست امسال؛

افزايش 39 درصدي صادرات آبزيان فرآوري شده

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- صادرات انواع آبزيان فراوري شده کشور در نيمه نخست امسال­ نسبت به سال گذشته حدود 39 درصد رشد نشان مي دهد.
به گزارش حبرگزاري آريا به نقل از­­پايگاه اطلاع رساني وزارت جهاد کشاورزي؛­­ مديرکل دفتر بهبود کيفيت، فرآوري و توسعه بازار آبزيان سازمان شيلات ايران گفت:­­امسال در هر يک از رديف هاي کالاهاي صادراتي آبزيان حداقل 18 درصد رشد صادرات داشته ايم.
عيسي گلشاهي اظهار داشت: سال گذشته، سهم صادرات آبزيان فرآوري شده در اشکال مختلف مانند کنسرو، ناگت، برگر، ماهي ريز خشک شده و فيله شده نسبت به مجموع صادرات محصولات شيلاتي حدود 8 درصد بوده است.
وي با اشاره به توليد 1.2 ميليون تن انواع آبزيان دريايي و پرورشي در کشور تصريح کرد: از اين ميزان توليد، حدود ­350 هزار تن آبزي در کشور فرآوري مي شود.
گلشاهي افزود: از 350 هزار تن آبزي فرآوري شده 180 تا 190 هزار تن فقط مربوط به تن­ ماهيان صنعتي است که در صنايع کنسرو استفاده مي شود، بخشي مربوط به ماهيان ريز شمال و جنوب کشور مانند کيلکا و ساردين است که قسمتي از آن به صورت کنسرو در اختيار مصرف کنندگان قرار مي گيرد و ساير آن هم به صورت ساده، خشک شده و يا براي توليد پودر ماهي استفاده مي شود.
وي ادامه داد: در بخش ماهيان تجاري، برخي از ماهيان کم حجم صيد مشخص دارند مانند ماهيان شير، انواع حلوا، شوريده و سلطان ابراهيم در چرخه فرآوري قرار گرفته و به صورت فيله، قطعه بندي شده و بسته بندي شده در بازار عرضه مي شود.
مديرکل دفتر بهبود کيفيت، فرآوري و توسعه بازار آبزيان سازمان شيلات ايران اظهار داشت: امسال براي نخستين بار، ماهيان گرمابي مانند کپور نقره اي و کپور معمولي و قزل آلا که عمدتا به صورت تازه خوري مصرف مي شدند در چرخه فرآوري قرار گرفتند.
وي گفت: برآوردها نشان مي دهد با افزايش توليد داخل، واردات آبزيان کاهش و گرايش واحد هاي فرآوري به ماهيان توليد داخل بيشتر شده است.
گلشاهي با بيان اين که در حال حاضر 400 واحد فرآوري آبزيان در کشور داريم، تصريح کرد: از­اين تعداد 128 واحد در زمينه فرآوري آبزيان به صورت استخوانگيري شده، استيک شده، قطعه بندي و بسته بندي شده فعاليت مي کنند.
وي ارزش افزوده در حوزه آبزيان را بسته به نوع فرآورده و تعداد کالا بين 28 تا 140 درصد عنوان کرد و گفت: در گروه آبزيان، محصولات فرآوري شده ارزش افزوده خوبي ايجاد مي کند و ضمانت کننده سود زنجيره توليد­هستند.
گلشاهي افزود: با اين حال در همه دنيا، مردم تا زماني که به آبزيان تازه با کيفيت دسترسي داشته باشند کمتر به سمت آبزيان منجمد و يا فرآوري شده مي روند و اگر به سمت فرآوري شده ها بروند، محصولاتي را انتخاب مي کنند که ويژگي سهولت در مصرف را داشته باشند.

نظر شما