شناسهٔ خبر: 29666434 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

ثمره تلاش هاي تهران، آنکارا و مسکو به تدريج آشکار مي شود

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - آنکارا - ايرنا - رئيس مجلس ترکيه همکاري تهران، آنکارا و مسکو در زمينه حل مساله سوريه را گامي مهم خواند و گفت: هر سه کشور براي پايان اين درگيري ها تلاش زيادي انجام دادند و ثمره اين تلاش ها به تدريج آشکار مي شود.

به گزارش پنجشنبه شب ايرنا، يازدهمين نشست مجمع مجالس آسيايي(APA) که ترکيه رياست دوره اي آن را بر عهده دارد، عصر امروز با شعار `افزايش رونق اقتصادي آسيا` در استانبول آغاز شد.
رئيس مجلس ترکيه در اين نشست اظهار کرد:‌ گفت و گوهايي که در خلال اين نشست صورت مي گيرد، زمينه ساز تقويت روابط و همکاري هاي سازنده بين اعضا خواهد بود.
وي با بيان اين که جهان امروز در يک مسير پر تناقض قرار دارد، افزود: جنگ، بيماري، مشکلات محيط زيستي و تغييرات اقليمي، مهاجرت، قحطي و ساير موارد، زندگي و رفاه انسان ها را تهديد مي کند.
رئيس مجلس ملي ترکيه گفت: با وجود اينکه توليد ملي ناخالص کشورهاي جهان بيش از 80 تريليون دلار برآورد مي شود، ولي اگر اين سرمايه در بين جهانيان به شکل عادلانه تقسيم شود، ديگر چيزي به اسم فقر نداشتيم.
وي بيان کرد: 750 ميليون نفر در جهان از مشکلات چاقي رنج مي برند و بيش از 800 ميليون نفر نيز در معرض گرسنگي قرار دارند و بر اساس داده هاي سازمان ملل 258 ميليون نفر هم بدون وطن و مهاجر بوده و 68 ميليون نفر نيز به دليل جنگ و خشونت مجبور به مهاجرت شده اند.
يلدريم اضافه کرد: ترکيه بيش از کشورهاي ديگر از اين مشکلات رنج مي برد و حدود چهار ميليون پناهجوي سوري را به دليل جنگ در اين کشور در خاک خود پذيرفته است.
وي آسيا را مهد تمدن خواند و گفت: با اين وجود تغيير راه هاي تجاري مشکلاتي براي اين قاره ايجاد کرده و غفلت از توسعه فناوري جهاني موجب عقب ماندگي و طرد شدن اين قاره در سده هاي اخير شده، اما اکنون با حصول پيشرفت و تلاش، درهاي ترقي گشوده شده است.
رييس نهاد قانون گذاري ترکيه خطاب به روساي مجالس و هيات هاي پارلماني مجالس آسيايي تاکيد کرد: اگر بخواهيم، مي توانيم آسيا را به جاذبه جهاني و اميد انسان ها تبديل کنيم و اين هدف در حال محقق شدن است.
يلدريم زندگي در دنياي زيبا را حق تمامي انسان ها دانست و افزود: ادامه درگيري و خشونت هيچ فايده اي براي ما ندارد و استفاده موثر از قدرت پارلماني در راستاي بهينه سازي موقعيت و وضعيت وظيفه همه مجالس است و اگر در حل مشکلات همکاري کنيم، مي توان با همبستگي، تقسيم مسئوليت و تفاهم زندگي جهانيان را بهبود بخشيد.
رئيس مجلس ترکيه خواستار رفع اختلاف در قبرس، قره باغ، سوريه و يمن و بازگشت مسلمانان روهينگيايي تحت خشونت به خانه هاي خود شد و بيان کرد: سازمان ملل در رابطه با حل اين مشکلات ضعيف عمل کرده و شوراي امنيت نيز تنها به نفع آن پنج کشور تصميم گيري و اقدام مي کند و بايد اصلاحاتي در بدنه آن صورت گيرد.
وي اضافه کرد: اگر رشد اقتصادي به شکل کنوني ادامه داشته باشد، سهم آسيا از کل توليد ملي ناخالص جهاني 51 درصد خواهد بود و احياي راه تاريخ ابريشم مانند سابق در تحقق اين امر ياري خواهد کرد.
يلدريم خواستار مبارزه مشترک کشورهاي آسيايي با تروريسم شد و ادامه داد: ترکيه 40 سال است که با تروريسم مبارزه مي کند و تا به امروز هزاران شهروند خود را در اين مسير از دست داده و تمامي گروه هاي تروريستي را براي انسانيت و توسعه سطح رفاه کشورها خطرآفرين مي داند.
وي تاکيد کرد: همان طور که رئيس مجلس ايران عنوان کرد، اعمال تحريم و محدوديت علاوه بر منطقه، در تجارت جهاني نيز تاثير منفي در پي خواهد داشت.
به گزارش ايرنا، يازدهمين مجمع عمومي مجالس آسيايي به مدت سه روز با مشارکت 23 کشور آسيايي در شهر استانبول برگزار مي شود.
مهمترين هدف مجمع مجالس آسيايي، تشکيل پارلمان آسيايي است که تاکنون 10 نشست مجمع عمومي آن به منظور ايجاد زمينه همکاري و هم افزايي در بين کشورهاي آسيايي برگزار شده است.
علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي شب گذشته به منظور شرکت در اين نشست در رأس هياتي پارلماني به شهر استانبول ترکيه سفر کرد.
شبد**خاورم/1905**1379
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما