شناسهٔ خبر: 29658518 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

لاريجاني: پرونده سوريه الگوي خوبي براي حل و فصل مسائل آسياست

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - آنکارا- ايرنا- علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي ايران گفت که همکاري چهار کشور ايران، سوريه، روسيه و ترکيه در حل مشکلات منطقه اي، الگوي خوبي براي حل و فصل مسائل و مشکلات کشورهاي آسيايي است.

به گزارش روز پنجشنبه ايرنا، لاريجاني که براي حضور در يازدهمين مجمع عمومي مجالس آسيايي به شهر استانبول ترکيه سفر کرده است، در جمع رسانه ها با تاکيد بر ضرورت تلاش براي تحقق اين هدف اظهار کرد: اين مدل سريع محقق نمي شود، اما به عنوان مدل همکاري موفق در حال پيشرفت است.
وي نتايج همکاري اين چهار کشور را نسبتاً قابل توجه و موفق خواند و افزود: اين مدل را مي توان هم در مسائل اقتصادي و هم در مسائل امنيتي و سياسي در منطقه بسط داد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي اظهار کرد: همکاري هاي منطقه اي در بلوک هاي مختلف براي آسيا بسيار مفيد است که به مرور مي توان آن را گسترش داد و اميدواريم اين تحرکات موفق باشد.
لاريجاني درباره اجلاس بين المجالس کشورهاي آسيايي در استانبول نيز گفت: پايه گذار اصلي اين اجلاس ايران بود که آرام آرام کشورهاي مختلف به آن پيوستند، در حال حاضر بسياري از پارلمان هاي کشورهاي آسيايي عضو اين اجلاس هستند.
وي با بيان اينکه آسيا موضوع مهمي براي آينده است، اظهار کرد: استعدادهاي بسياري اعم از منابع انرژي غني، امکانات طبيعي متنوع و نيروي انساني گسترده در آسيا وجود دارد و زمينه جهش در اين منطقه جدي است.
رييس مجلس شوراي اسلامي ايران با اشاره به وجود چالش ها و مشکلات امنيتي و سياسي در قاره آسيا بيان کرد: اين چالش ها را در درون تئوري هاي توسعه اقتصادي چند جانبه مي توان هضم و رفع کرد.
وي با اشاره به وجود چنين تفکري در اين اجلاس ادامه داد: کميته هاي مختلفي در امور اجتماعي، سياسي و اقتصادي در اين اجلاس براي بررسي اين مسائل شکل گرفته و دبيرخانه اين اجلاس به طور پيوسته فعال است که گزارشي از عملکرد آن در اجلاس ارائه خواهد شد و مسئولان هيات ها نظرات خود را در اين اجلاس مطرح خواهند کرد.
رييس مجلس شوراي اسلامي ايران با اشاره به برنامه ريزي براي برگزاري مجمع مجالس کشورهاي آسيايي در ايران در سال آينده گفت: دبيرخانه اين اجلاس در ايران به صورت مستمر در حال فعاليت است و در اين اجلاس نتايج کارها را به اطلاع هيات ها مي رساند.
وي همچنين از برگزاري اجلاس مجالس ايران، چين، ترکيه، روسيه، افغانستان و پاکستان در ايران در آينده نزديک خبر داد و افزود: مسائل تروريسم در منطقه و راه هاي حل آن، همکاري در مقابله با ناامني هاي منطقه، مبارزه با مواد مخدر و همکاري هاي اقتصادي از جمله محورهاي اين اجلاس خواهد بود.
به گزارش ايرنا، علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي ديشب به منظور شرکت در يازدهمين نشست مجمع عمومي مجالس آسيايي(APA) در رأس هياتي پارلماني به شهر استانبول ترکيه سفر کرد.
وي به دعوت رسمي بينالي يلدريم رئيس مجلس ترکيه در يازدهمين نشست مجمع مجالس آسيايي(APA) که با شعار 'افزايش رونق اقتصادي آسيا' در استانبول برگزار مي شود، حضور يافته است.
جليل رحيمي جهان آبادي، علي کاظمي باباحيدري، محسن کوهکن و هاجر چناراني، لاريجاني را در اين سفر همراهي مي کنند.
يازدهمين مجمع عمومي مجالس آسيايي به مدت سه روز با مشارکت 23 کشور آسيايي در شهر استانبول آغاز شده است.
مهمترين هدف مجمع مجالس آسيايي، تشکيل پارلمان آسيايي است که تاکنون 10 نشست مجمع عمومي آن به منظور ايجاد زمينه همکاري و هم افزايي در بين کشورهاي آسيايي برگزار شده است.
خاورم/1905 **شبس**1488
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما