شناسهٔ خبر: 29636754 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بحران اوکراین: آلمان وفرانسه با تحریم جدید روسیه مخالفت کردند

تهران-ایرنا- روزنامه دی ولت آلمان گزارش داد: دیپلمات های آلمان و فرانسه در جلسه محرمانه کمیته سیاسی و امنیتی اتحادیه اروپا در بروکسل با دور جدید تحریم ها علیه روسیه به دلیل جنجال بر سر تنگه «کرچ» مخالفت کردند.

صاحب‌خبر -

این روزنامه در گزارش روز سه شنبه خود افزود: فرانسه و آلمان بر ضرورت اقدامات اعتمادساز برای رفع اختلافات فزاینده بین مسکو و کی یف بر سر اتفاقات تنگه کرچ تاکید کردند.
خبرگزاری اسپوتنیک در همین زمینه گزارش داد: با وجود مخالفت آلمان و فرانسه، اتریش امکان اعمال تحریم های جدید علیه مسکو را به دنبال بازداشت سه کشتی اوکراینی بررسی می کند.
تنش میان روسیه و اوکراین که از سال 2014میلادی به دلیل الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه آغاز شده است یکشنبه هفته جاری در دریای آزوف در شمال دریای سیاه به اوج خود رسید.
مسکو اقدام ناوهای اوکراینی در عبور از تنگه کرچ بین شبه جزیره کریمه و خاک روسیه را اقدامی تحریک آمیز و ناقض حقوق بین الملل توصیف کرده است.
«کارن کنایسل» وزیر امورخارجه اتریش که کشورش ریاست گردشی اتحادیه اروپا را برعهده دارد پیش تر گفته بود که این اتحادیه تحریم های بیشتری علیه روسیه را براساس بروز حقایق و اقدامات دو طرف بررسی می کند.
اوایل این هفته، «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان امکان میانجی گری فرانسه و آلمان در بحران کنونی بین مسکو و کی یف را مطرح کرد.
وی گفت: باید هر اقدامی را برای تنش زدایی در بحران کنونی که روز به روز به خطر جدی تری برای امنیت اروپا تبدیل می شود، انجام داد.
روسیه هرگونه میانجی گری از سوی کشورهای آلمان و فرانسه را رد کرده و گفته است دولت های اوکراین و روسیه می توانند مسائل خود را حل کنند.
مسکو ورود ناوچه های اوکراینی به تنگه کرچ را به نقض حقوق بین الملل متهم کرده و وعده داده با هرگونه تلاش برای به چالش کشیدن تمامیت ارضی و استقلال این کشور مقابله خواهد کرد.
«پترو پروشنکو» رئیس جمهور اوکراین، روسیه را به تجاوزگری متهم و اعلام کرده که تا ژانویه 2019 حکومت نظامی در این کشور برقرار می شود.
به گزارش ایرنا، روس ها اعلام کردند که دو کشتی کوچک اوکراینی به همراه یک یدک کش بدون توجه به هشدارهای نیروهای مرزبانی به آب های سرزمینی این کشور وارد شده و پس از تبادل آتش هر سه شناور توقیف و ملوانان آنها بازداشت شدند.
در آن سوی آب ها و از کی یف نیز خبر رسید که دو کشتی کوچک زرهی «بردیانسک» و «نیکاپول» و یک یدک کش «یانی کاپو» طبق برنامه از قبل هماهنگ شده از بندر «اودسا» به بندر «ماریپول» در دریای «ازوف» در حرکت بودند که در محاصره نیروهای روسی قرار گرفتند.
اروپام**9158**2040

نظر شما