شناسهٔ خبر: 29621622 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پروشنکو: حکومت نظامی در اوکراین از فردا آغاز می شود

مسکو - ایرنا - رئیس جمهوری اوکراین در پی اوج گرفتن تنش میان روسیه و کشورش گفت که حکومت نظامی در این کشور از ساعت 9 فردا چهارشنبه (28 ماه نوامبر) به اجرا گذاشته خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از دفتر ریاست جمهوری اوکراین، «پترو پروشنکو» در بیانیه ای اعلام کرد: مطابق با تصمیم و تایید شورای امنیت ملی، من به عنوان رئیس جمهوری و فرمانده کل نیروهای مسلح به تعهد قانونی خود عمل و دستور آغاز حکومت نظامی در سراسر اوکراین را صادر می کنم.
وی افزود: از 'رادا' (پارلمان اوکراین) می خواهم مدت زمان اجرا این وضعیت را از 60 روز به 30 روز کاهش دهد و در ماه آینده در خصوص انتخابات ریاست جمهوری در کشور تصمیم گیری کند.
انتخابات ریاست جمهوری در اوکراین قرار است مارس سال 2019 (فروردین ماه 98) در اوکراین برگزار شود.
رئیس جمهوری اوکراین خاطرنشان کرد: تغییری در زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایجاد نخواهد شد و انتخابات در زمان مقرر برگزار می شود.
تنش میان روسیه و اوکراین که از سال 2014 به دلیل الحاق کریمه اوکراین به روسیه آغاز شده است یکشنبه هفته جاری در دریای آزوف در شمال دریای سیاه به اوج خود رسید.
روس ها اعلام کردند که دو کشتی کوچک اوکراینی به همراه یک یدک کش بدون توجه به هشدارهای نیروهای مرزبانی به آب های سرزمینی این کشور وارد شده و پس از تبادل آتش هر سه شناور توقیف و ملوانان آنها بازداشت شدند.
در آن سوی آب ها و از کی یف نیز خبر رسید که دو کشتی کوچک زرهی 'بردیانسک' و 'نیکاپول' و یک یدک کش 'یانی کاپو' طبق برنامه از قبل هماهنگ شده از بندر 'اودسا' به بندر 'ماریپول' در دریای 'ازوف' در حرکت بودند که در محاصره نیروهای روسی قرار گرفتند.
در پی این رخداد و توقیف کشتی های اوکراینی توسط نیروهای روسی، برخی از ساکنین کی یف به سفارت روسیه در این شهر حمله کردند و نارنجک دودزا به داخل ساختمان سفارت پرتاب کردند.
البته در این حمله به هیچ یک از کارمندان روسیه صدمه ای وارد نشد.
در روسیه مقامات دولتی و نمایندگان مجلس همگی بر سر یک موضوع توافق نظر دارند آن هم اینکه مقامات فعلی اوکراین به دنبال ساکت کردن صدای معترضان به ناکارآمدی خود در داخل هستند و تلاش می کنند ، ضمن انحراف افکار عمومی در داخل و به تعویق انداختن انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی، کشورهای عضو جی 20را در نشست 20 کشور صنعتی جهان در آرژانتین(30نوامبر / 10آذرماه ) به فشار بر روسیه وادار کنند.
شبس**اروپام ** 1346 * 1917

نظر شما