شناسهٔ خبر: 29599412 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

رونمایی از ده ها طرح و سازه برای مدیریت مقتدرانه سواحل و بنادر

صاحب‌خبر -
 

دهها طرح و سازه نظامی و غیر نظامی ظرف این هفته برای مدیریت مقتدرانه سواحل و بنادر کشور به بهره برداری می رسد.

به گزارش خبرنگارما، این مطلب دیروز در جریان برپایی سیزدهمین همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه های دریایی (ICOPMAS 2018) در هتل المپیک تهران اعلام شد.

امیر دریادار دکتر حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در آیین برپایی این همایش با اشاره به اقتدار نظامی ایران در خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند گفت: تا پایان همین هفته یک زیر دریایی در کلاس سبک، یک ناوشکن تمام ایرانی با نام سهند و زیردریایی تمام ایرانی فاتح در کلاس متوسط را به ناوگان دریایی کشور الحاق خواهیم کرد.

به گفته وی، ناوشکن تمام ایرانی سهند به لحاظ ساختارهای فنی و دفاعی بسیار پیشرفته تر از ناو جماران است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با تاکید بر اینکه آنها که ایران را به حملات دریایی تهدید می کنند، یقیناً با دیدن زیر دریایی فاتح یک و توانمندی های دفاعی آن شوکه خواهند شد، تاکید کرد: خیزش دریایی ایران با استفاده از تمامی ظرفیت ها شروع شده و دنیا باید این احیای تمدنی را به عنوان بخش جدایی ناپذیر در توسعه بین الملل بپذیرد.

وی یادآور شد: با آغاز دفاع مقدس در حالی که بسیاری از تجهیزات دریایی کشورمان عاریه ای بود، اما توانستیم بیش از ۱۰ هزار کشتی تجاری و نفتکش را به خوبی اسکورت کنیم؛ آن زمان چرخه اقتصادی کشور به چند بندر از جمله آبادان، خرمشهر و بندر امام خمینی‌(ره) محدود بود.

امیر دریادار خانزادی گفت: امروز نیروی دریایی کشورمان به نیروی دریایی آبهای آزاد و اقیانوسی تبدیل شده و ارتقا یافته است. همچنین در ۱۰ سال گذشته در منطقه اقیانوس هند با اعزام ۵۷ ناوگروه حمایت خوبی را در برابر دزدان دریایی به نمایش گذاشتیم.

به گفته وی، امروزه نیروی دریایی ایران از یک مجموعه درون سرزمینی به ” نیروی دریایی آب های آزاد یا آب های عمیق ” تبدیل شده است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه تحریم‌ها برای نیروی دریایی ارتش کشور یک شوخی است، افزود: ساخت و شناور سازی شناور جماران مظهر قدرت دریایی ایران است و در آینده نزدیک شاهد الحاق سازه های جدید دریایی خواهیم بود.

وی با اشاره به ضرورت توسعه سواحل اقیانوسی مکران، از ساخت بزرگ ترین بندر نیروی دریایی ارتش در جاسک خبر داد و گفت: این امر ظرفیت های جدیدی را برای کشور فراهم می کند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: مناطق دریایی کشور از امنیت کامل برخوردار است و برای دریاهای آزاد هم به حضور هیچ عنصر بیگانه ای نیاز نیست.

گزارش خبرنگار ما حاکیست: مهندس محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی هم در این همایش گفت: ایران در برابر رفتارها و تحریم های ظالمانه منفعل نخواهد بود و در مسیر توسعه خود به سمت شکوفایی پیش می رود.

وی با تاکید بر اینکه شاهد پویایی در حوزه بندری و دریایی هستیم، گفت: ایران با دسترسی به آب های آزاد و قرار گرفتن در نقطه استراتژیک باید به اقتصاد دریا توجه ویژه داشته باشد و توسعه دریایی را به عنوان پیشران در دستور کار قرار دهد؛ هرچند آنگونه که باید و شاید در حوزه دریا رشد نکرده ایم اما باید خدا را شاکر باشیم که به یک باور مشترک رسیده ایم و توسعه دریایی را هدف مشترک می دانیم و به عنوان عاملی برای استحکام اقتصاد ملی به آن نگاه می کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در شدیدترین شرایط تحریم های ظالمانه و غیرقانونی قرار داریم، بیان کرد: دشمن باید بداند که عمر جوانترین بناهای تاریخی ایران از عمر تمدن کشور آمریکا بیشتر است و آنها در مقابل کشوری قرار دارند که از سرمایه بزرگ انسانی و ذخایر عظیم برخوردار است و به عنوان یک کشور تاثیرگذار در منطقه به شمار می رود.

وی با تاکید بر اینکه ایران در برابر رفتارها و تحریم های ظالمانه منفعل نخواهد بود، اظهار داشت: ایران کشوری است که در مسیر توسعه خود به سمت شکوفایی پیش می رود.

این عضو کابینه دولت با اشاره به موضوعات اثربخش در حوزه دریایی گفت: ایجاد ظرفیت و قابلیت سازی در صنعت دریایی ودریانوردی، خدمات دریایی، کشتی سازی و شرکت های حمل و نقل ترکیبی مسائل مهمی هستند که باید به آن توجه داشت و مهمترین مقوله در این راستا رشد ترانزیت است.

وی همچنین به اهمیت بالای توسعه کریدور شمال–جنوب برای کشورهای آسیای میانه اشاره و تصریح کرد: اتصال دریایی به اقیانوس هند، منطقه قفقاز و آسیای میانه مطالبه کشورهای همسایه است و با توجه به تمایل روسیه و هند به توسعه این محور، باید کار را با شتاب بیشتری پیش ببریم و باید بدانیم که این کریدور به پروتکلی چندجانبه تبدیل شده است.

اسلامی با بیان اینکه توسعه خطوط ریلی زمینه ساز اتصال به کشورهای همسایه خواهد بود، خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت های مکمل به نحو مطلوب استفاده کرد که با اتصال ریل به بنادر شاهد توسعه اقتصادی در بخش حمل و نقل خواهیم بود و از همه فعالان اقتصادی در این حوزه درخواست می کنیم که به ظرفیت های بندری و دریایی توجه ویژه داشته باشند و در این راستا از حمایت های دولت برخوردار خواهند بود.

وی همچنین به نیروی انسانی در ایران به عنوان یک ثروت ملی اشاره و عنوان کرد: ایجاد زیرساخت‌ها و بسترهای تربیت نیروی انسانی در رشته‌های تخصصی به ویژه تربیت نیروی انسانی کارآمد در حوزه دریانوردی موضوع مهمی است که باید به آن توجه کرد و از ظرفیت های دانشگاهی و علاقه ایرانی ها به این رشته در شرایط فعلی که با تحریم روبرو هستیم، به نحوی مطلوب بهره برد.

دکتر “کی تاک لیم” دبیرکل سازمان بین المللی دریانوردی (IMO ) هم در پیامی به همایش مذکور گفت: این سازمان همانند دیگر بخش های سازمان ملل،”رسیدن به توسعه پایدار در فعالیت ها” را به عنوان هدف اصلی و محوری دنبال می کند.

وی افزود: آیمو از همان ابتدای فعالیت در تلاش بوده تا بتواند شرایط را به نحوی مهیا کند که همه افراد در دنیا بتوانند از مزایای کشتیرانی و دریانوردی از نظر اقتصادی بهره مند شوند و امنیت و مسئولیت اجتماعی در این زمینه هم در نظر گرفته شود.

دبیرکل آیمو در خصوص برنامه استراتژیک این سازمان تخصصی در حوزه حمل ونقل و محیط زیست دریایی اظهار داشت: برنامه استراتژیک سازمان بین المللی دریانوردی در بازه زمانی سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳ شامل ۷ مولفه اصلی بهبود قوانین و مقررات، استفاده از تکنولوژی‌های جدید در چارچوب قانون گذاری، بررسی تعییرات آب و هوایی، بهبود تسهیلات جهانی، تامین امنیت تجارت بین المللی دریایی و حصول اطمینان از اثر گذاری اجرای قوانین و مقررات سازمان است.

مهندس محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی هم در این همایش با بیان اینکه ظرفیت پذیرش کشتی های مگا سایز یکی از چالش های حوزه مهندسی دریایی به شمار می رود، گفت: ایران جزو کشورهای خودکفا و پیشرفته جهان در زمینه مهندسی و احداث سازه های دریایی است.

وی ادامه داد: باید به جامعه دریایی کشور بابت اثبات حقانیت جمهوری اسلامی ایران در عالی ترین مرجع دریایی دنیا در ارتباط با تحریم های یکجانبه و غیرقانونی که علیه صنعت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تحمیل شده است، تبریک بگوییم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه یک سند مهم در اجلاس ۱۲۱ شورای سازمان بین‌المللی دریانوردی ارائه شد که با حمایت قاطع کشورهای عضو IMO روبرو گردید، گفت: این اقدام محملی برای پیگیری جمهوری اسلامی ایران در مراجع مختلف است تا کماکان شاهد فعالیت بدون وقفه و بدون مانع کشور در عرصه فعالیت های دریایی و بندری باشیم.

وی با بیان اینکه ایران در زمینه مهندسی دریایی و احداث سازه های دریایی جزو کشورهای خودکفا و پیشرفته جهان به شمار می رود، اظهار داشت: هیچ پروژه توسعه ای در بنادر کشور وجود ندارد که توسط متخصصین داخلی طراحی و احداث نشود و باید اعلام کرد که مگا پروژه های بندری تماما توسط طراحان داخلی کشور در حال طراحی و ساخت است و به طور مثال می توان به فاز سوم طرح توسعه کانتینری بندرشهید رجایی اشاره کرد که از ابتدای سال جاری با ۱۴۰۰ متر اسکله و ۱۰۰ هکتار محوطه مدنظر قرار گرفته است تا ظرفیت کانتینری آن به ۸ میلیون TEU در سال افزایش پیدا کند.

راستاد افزود: قابلیت های مهندسی دریایی کشور بر کسی پوشیده نیست و پروژه های بزرگ مختلف در حال پیشبرد است که در این رابطه همچنین می توان به توسعه ظرفیت بندر چابهار با احداث ۵ پست اسکله اشاره کرد تا قابلیت پذیرش کشتی های بزرگ را داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه صنعت دریایی با چالش های مختلفی روبرو است، اظهار داشت: استفاده هرچه بیشتر از مقیاس، یعنی ساخت کشتی های با ظرفیت های بالا و بیش از ۲۰ هزار TEU موضوعی است که صنعت کشتیرانی با آن روبرو است و در همین رابطه بنادر باید ظرفیت پذیرش چنین کشتی هایی را داشته باشند و به همین دلیل رقابت موجود بین بنادر برای دستیابی به زیرساخت های لازم افزایش یافته است.

وی همچنین به چالش های حوزه مهندسی دریایی اشاره و عنوان کرد: باید زیرساخت ها به گونه طراحی شود که ظرفیت پذیرش کشتی های مگا سایز را داشته باشد و در این خصوص دسترسی دریایی بنادر نیازمند توسعه است و باید به اعماق بالاتر از ۱۷ متر و اسکله‌های با قابلیت پذیرش کشتی هایی با طول ۴۰۰ متر، عرض ۶۰ متر و ظرفیت بالاتر از ۲۰ هزار TEU و همچنین پسکرانه هایی با ظرفیت نگهداری چنین حجمی از کالا دست یافت.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این در حالی است که صنعت کشتیرانی امروزه با چالش های زیادی روبرو شده که تعهد نسبت به کاهش تولید گازهای گلخانه ای یکی از آن ها به شمار می رود و صنعت حمل و نقل دریایی باید سهم خود را در کاهش گازهای گلخانه ای ارائه کند که یکی از مصوبات مهم در این رابطه ضرورت کاهش سولفور سوخت سنگین کشتی‌ها به کمتر از ۵ر۱درصد است.

وی در ادامه به اقدامات زیربنایی در حوزه مهندسی سواحل و بنادر اشاره و خاطرنشان کرد: اقدامات مختلفی به ویژه در توسعه سواحل مکران در بخش مهندسی سواحل انجام گرفته است که به طور مثال می توان به توسعه بندر چابهار و برنامه های مختلفی برای توسعه سایر بنادر از جمله جاسک و سیریک در نظر گرفته شده است، اشاره کرد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه توسعه سواحل مکران شامل سه بخش اطلاعات پایه، مدیریت یکپارچه سواحل و پروژه‌های اجرایی است، گفت: طراحی و راه‌اندازی شبکه ملی پایش مشخصه‌های دریایی با اعتبار بیش از ۸۰ میلیارد ریال اعم از راه‌اندازی دستگاه‌های موج‌نگار، جزر و مد سنجی، شیب تراز آب، ترازسنجی، هواشناسی بندری و ایجاد سامانه‌ هشدار سریع سونامی و طوفان‌های حاره‌ای از جمله این اقدامات در حوزه اطلاعات پایه به شمار می‌رود.

وی افزود: همچنین تهیه اصلاحات لازم برای استفاده در طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی کشور، بررسی مشکلات موجود در مناطق ساحلی مورد مطالعه و ارائه روش‌های حل مشکل از دیدگاه مهندسی سواحل، دستیابی به یک مرجع اطلاعاتی قابل اطمینان در این حوزه و … از اهداف اصلی این اقدام محسوب می‌شوند.

دکتر” گیرت وان کاپلن “رئیس انجمن بین المللی زیرساخت های آبی( PIANC) هم در این همایش گفت: فعالیت ها و برنامه های همایش بین المللی ICOPMAS در ایران به اهداف” پیانک ” بسیار نزدیک است و تبادل نظر و ارائه دستاوردهای فنی در زمینه مهندسی مدیریت سواحل در این همایش فرصت های تازه ای را در حوزه زیرساخت ها دریایی و همچنین حمل و نقل دریایی فراهم می کند‌.

وی گفت: در حال حاضر کشور ایران به عنوان عضو فعال در چهار کمیسیون از جمله کمیسیون ناوبری دریایی و محیط زیست دریایی دارای نماینده فعال در “پیانک” است.رئیس انجمن بین المللی زیرساخت های آبی با بیان اینکه ایران از زمان عضویت در انجمن جهانی زیرساخت‌های آبی، فعالیت و همکاری قابل توجهی در بخش ارائه مقاله های علمی داشته است، تصریح کرد: ایران تنها عضو موثر “پیانک” در منطقه خاورمیانه است.

گزارش خبرنگار ما حاکیست” در حاشیه این همایش از دهها طرح مدیریت ساحلی و بندری ایران با حضور فرمانده نیروی دریایی ارتش و وزیر راه و شهرسازی رونمایی شد.

نظر شما