شناسهٔ خبر: 29589856 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

در سیزدهمین همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه های دریایی صورت گرفت:

تشریح اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی برای توسعه بنادر

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در تشریح اقدامات انجام شده از سوی این سازمان برای توسعه بنادر پرداخت و گفت: در مرحله سوم ساخت پایانه کانتینری بندر شهید رجایی با احداث هزار و ۴۰۰ متر اسکله هستییم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، «محمد راستاد»، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در سیزدهمین همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه های دریایی به تشریح اقدامات انجام شده از سوی این سازمان برای توسعه بنادر پرداخت و گفت: در مرحله سوم ساخت پایانه کانتینری بندر شهید رجایی با احداث هزار و 400 متر اسکله هستیم و با این اقدام ظرفیت این بندر به هشت میلیون کانتینر در سال می رسد.

 

وی با اشاره به توسعه بندر چابهار گفت: با توسعه این بندر قابلیت پذیرش کشتی های بزرگ در این بندر فراهم می شود و ظرفیت آن از 2 به چهار میلیون تن در سال افزایش می یابد. ساخت کشتی‌های بزرگ و کانتینربر با ظرفیت بالای 20 هزار تی.ای.یو(TEU) و تامین زیرساخت‌های لازم برای پذیرش چنین کشتی هایی از جمله چالش‌های مهندسی دریایی کشور است.

 

راستاد با بیان اینکه در توسعه بندر شهید رجایی برنامه پذیرش نسل جدید کشتی ها در دستور کار قرار دارد، گفت: یکی از چالش‌های اصلی صنعت دریایی، ایجاد ظرفیت لازم برای کشتی های با اندازه بزرگ چون کشتی های با 400 متر طول، 60 متر عرض و ظرفیت 20 هزار تی.ای.یو است. یکی دیگر از چالش‌های صنعت کشتیرانی لزوم کاهش تولید گازهای گلخانه ای است که یکی از مصوبات مهم آن ضرورت کاهش استفاده از ماده شیمیایی «سولفور» در سوخت کشتی ها است.

 

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی  با اشاره به اینکه تحقق چنین مصوبه ای نیازمند دستکم 2 میلیون دلار سرمایه‌گذاری برای هر کشتی است، افزود: بر این اساس حضور متخصصان دریایی و تبادل دانش و تجربیات آنها برای ایران بسیار مهم است.

 

وی در بخش دیگری از سخنرانی خود در در سیزدهمین همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه های دریایی به تشریح اقدامات زیربنایی سازمان بنادر در حوزه مهندسی سواحل و بنادر پرداخت و در این باره اینگونه توضیح داد: از جمله اقدام های اجرایی در سواحل مکران، توسعه بندر چابهار و ساخت 15 موج ‌شکن چند منظوره برای بهبود فعالیت ساحل نشینان است. در زمینه شبکه ملی پایش مشخصه های دریایی نیز اقدام های خوبی انجام شده است که از آن جمله می توان به استقرار دستگاه های موج نگار سامانه‌های جزر و مد سنج در طول سواحل مکران اشاره کرد ضمن آنکه سامانه‌های هشدار سونامی و طوفان های حارّه ای در این منطقه در دست ساخت است./

نظر شما