شناسهٔ خبر: 29575436 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

اوکراین جمهوری خودخوانده دونتسک را گلوله باران کرد

منابع آگاه روس گزارش دادند نیروهای مسلح اوکراین مناطقی را در جمهوری خودخوانده دونتسک گلوله باران کردند.

صاحب‌خبر -
سرویس بین الملل  خبرگزاری صدا و سیما تنش ها میان روسیه و اوکراین پس از ورود غیرقانونی کشتی های اوکراینی به مرزهای روسیه و واکنش مسکو به این اقدام تشدید شده است . رویدادهای تنش میان روسیه و اوکراین به شرح ذیل است ..
 
اعمال قوانین نظامی و اضطراری 60 روزه در اوکراین 
شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین از تصویب اعمال قوانین نظامی و اضطراری 60 روزه در این کشور خبر داد و در عین حال تأکید کرد اجرای این مصوبه به تأیید پارلمان نیاز دارد.
در همین حال رئیس جمهور اوکراین گفت به پارلمان پیشنهاد خواهد کرد بعد از حمله روسیه به کشتی های نیروی دریایی اوکراین در دریای سیاه، اعلام حکومت نظامی کند.
 
روسیه خواستار برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت شد 
روسیه از شورای امنیت خواست برای بررسی تازه ترین تحولات مربوط به دریای آزوف و تنش ها با اوکراین، دوشنبه شب نشست اضطراری برگزار کند.
 
اتحادیه اروپا و ناتو خواستار خویشتن داری روسیه و اوکراین شدند 
اتحادیه اروپا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز یکشنبه خواستار کاهش تنش ها میان روسیه و اوکراین در نزدیکی ساحل کریمه شدند و از دولت روسیه خواستند "آزادی رفت و آمد" را در تنگه کرچ دوباره برقرار کند.
بیانیه اتحادیه اروپا گفت: "از روسیه انتظار داریم آزادی رفت و آمد را در تنگه کرچ دوباره برقرار کند و از همه می خواهیم فورا با نهایت خویشتن داری برای تنش زدایی از اوضاع اقدام کنند."
ناتو نیز در بیانیه ای خواستار "خویشتن داری و تنش زدایی" شد و از روسیه خواست "مطابق قوانین بین المللی، دسترسی بدون محدودیت به بنادر اوکراین در دریای آزوف را تامین کند."
 
گلوله باران مناطقی از جمهوری خودخوانده دونتسک 
شبکه تلویزیونی العالم به نقل از منابع آگاه روس گزارش داد: نیروهای مسلح اوکراین مناطقی را در جمهوری خودخوانده دونتسک گلوله باران کردند.
سازمان امنیت فدرال روسیه اوکراین را تهدید کرد "اقدامات تحریک آمیزش" را بی پاسخ نمی گذارد.
 
 
روسیه: اقدام علیه کشتی های اوکراینی پس از عبور غیرقانونی از مرزهای روسیه بوده است 
سرویس امنیتی روسیه در واکنش به ادعاهای اوکراین گفت برای وادار کردن کشتی های نیروی دریایی اوکراین به توقف حرکت از سلاح استفاده کرده است.سه کشتی نیروی دریایی اوکراین را بعد از عبور غیرقانونی آنها از مرز روسیه توقیف کردیم.
سه ملوان اوکراینی در حادثه دریای سیاه زخمی شدند و در حال درمان پزشکی هستند. یک پرونده کیفری بعد از عبور غیرقانونی کشتی های اوکراین از مرز روسیه گشوده شد.
سرویس امنیتی روسیه گفت زمانی علیه کشتی های اوکراین اقدام کرد که آنها درخواست های مشروع برای توقف را نادیده گرفتند و به طرزی خطرناک مانور دادند.
 
نیروی دریایی اوکراین: روسیه کشتی های ما را هدف قرار داده است 
 نیروی دریایی اوکراین روز یکشنبه روسیه را متهم کرد به روی بعضی از کشتی های آن در دریای سیاه آتش گشوده ، یک کشتی را هدف قرار داده و دو نفر از  خدمه را مصدوم کرده است.
نیروی دریایی اوکراین این اظهارات را در بیانیه ای در صفحه خود در شبکه فیس بوک منتشر کرد.
این بیانیه یک روز بعد از افزایش تنش میان دو کشور در دریای آزوف روی داد که طی آن روسیه سه کشتی نیروی دریایی اوکراین را از ورود به این دریا از طریق تنگه کرچ Kerch منع کرد.
روسیه از طریق قراردادن محموله عظیمی در زیر پلی که در کنترل روسیه است مانع از حرکت این کشتی شد.
 
نیروی دریای اوکراین اعلام کرد نیروهای ویژه روسیه سه کشتی از کشتی های اوکراینی را در دریای سیاه توقیف کردند.در همین راستا 
پترو پوروشنکو رئیس جمهور اوکراین خواستار تشکیل نشست کابینه جنگ شد.
­
 
 
 
 
 
 

 

نظر شما