شناسهٔ خبر: 29558760 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

ابهام زدايي از برجام ؛ دستاورد سفر ظريف به ايتاليا

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - رم - ايرنا - ابهام زدايي در ارتباط با برجام و تشريح سياست هاي ضد ايراني و قلدرمابانه دولت آمريکا را مي توان به عنوان مهم ترين دستاورد سفر محمد جواد ظريف وزير امور خارجه ايران به ايتاليا دانست .

به گزارش روز شنبه خبرنگار ايرنا از رم، وزير خارجه کشورمان در يک سفر کاري فشرده به رم پايتخت ايتاليا که دو روز به طول انجاميد ؛ علاوه بر مذاکره با مقامات ايتاليايي درخصوص برجام و روابط دوجانبه، در باره اوضاع يمن ؛ سوريه و ضرورت پايان دادن به وضعيت نابسامان مردم يمن و حرکت به سوي راه کار سياسي در سوريه با مقامات ايتاليايي و ديگر کشورها گفت و گو کرد.
همچنين در ديدار وزير امور خارجه کشورمان با مقامات خارجي ؛ درباره همکاري هاي اقتصادي و استفاده از مکانيزم هاي ويژه براي کار مشترک نيز مباحث جدي مطرح شد و به عقيده دکتر ظريف `اگر چه ريسک پذيري اروپا تا حد قابل توجهي پايين بوده ولي تعهد سياسي وجود دارد و بايد ديد تا کجاي کار آمادگي دارند`.
وزير خارجه کشورمان که براي شرکت در اجلاس بين المللي گفت و گوهاي مديترانه با حضور نمايندگاني از 56 کشور جهان، به رم سفر کرده بود، در نخستين روز از سفر خود با `انتزو موئاورو ميلانزي` همتاي ايتاليايي در وزارت خارجه اين کشور ديدار و در باره همکاري ميان اتحاديه اروپا و ايران براي حفظ برجام گفت و گو کرد.
وزراي خارجه ايران و ايتاليا در اين ديدار در باره همکاري ميان ايران و اتحاديه اروپا براي حفظ برجام و در باره موضوع ساز و کار مالي اتحاديه اروپا و اينکه چگونه مي توان اين کار را هم در بحث دو جانبه و هم چند جانبه به پيش برد، گفت و گو کردند.
همچنين مقامات دوکشور در باره روابط اقتصادي دوجانبه و روش هاي استفاده از همکاري هاي ميان بخش خصوصي مخصوصا همکاري ميان شرکت هاي متوسط و کوچک بحث و تبادل نظر کردند تا بتوانند برغم تحريک هاي غير قانوني آمريکا اين همکاري ها را ادامه دهند.
در اين ديدار همچنين در باره مسايل مهم منطقه اي از جمله مساله يمن، سوريه وليبي بحث و تبادل نظر شد. وزير امور خارجه ايتاليا نيز در اين ديدار برجام را باعث تقويت صلح و امنيت بين المللي خواند و بر تلاش همه جانبه کشورش براي کمک به حفظ آن در کنار ساير کشورهاي اتحاديه اروپا تاکيد کرد.
ظريف همچنين در نخستين روز از سفر خود با شمار زيادي از ايرانيان مقيم ايتاليا ديدار کرد. وزير خارجه کشورمان سپس در نشست تجاري اتاق بازرگاني مشترک ايتاليا و ايران و کنفدراسيون صنايع ايتاليا شرکت کرد و با فعالان اقتصادي ايتاليا که علاقه مند به کار با ايران هستند، ديدار و در جمع آنان سخنراني کرد.
شرکت در اجلاس بين المللي گفت و گوهاي مديترانه و پاسخ به سئوالات و ابهام زدايي در رابطه با برجام و سياست هاي قلدرمنشانه دولت آمريکا مهم ترين بخش سفر ظريف به رم محسوب مي شود.
ظريف در اين نشست مهم سالانه با اشاره به تحريم هاي آمريکا عليه ملت ايران گفت: ايران زير بار زور نمي رود. ايران نه 40 سال بلکه هفت هزار سال است که دوام آورده و مي آورد. تاريخ امپراطوري ايران و ايتاليا از عمر برخي کشورهاي مدعي بيشتر است و براي همين است که زير بار زور نمي رويم چون مي دانيم هيچ قدرتي دائمي نيست.
وزير امور خارجه کشورمان در اين کنفرانس به ارايه ديدگاه هاي ايران مخصوصا در رابطه با منطقه پرداخت و به سوالات متعددي درباره سياست هاي منطقه اي ايران، سياست هاي يکجانبه گرايانه آمريکا، تاثير تحريم ها بر مردم ايران و مقاومت مردم برابر تحريم ها پاسخ داد و تاکيد کرد که `مردم ايران با تاريخي چند هزار ساله هرگز اجازه نمي دهند که يک دولتي که در عمق تاريخي ما، موقتا شرايط ويژه اي را پيدا کرده است بتواند با آنها با زور گويي رفتار بکند`.
سخنان اقاي ظريف در اين کنفرانس مهم بين المللي بارها با تشويق حضار همراه بود .
ظريف همچنين با يک روزنامه و يک شبکه تلويزيوني ايتاليايي مصاحبه کرد و به پرسش هاي آنها پاسخ گفت. ظريف روز دوم از سفر خود با قائم مقام وزير خارجه عمان و سپس با وزير خارجه مالت ديدار کرد.
وزير خارجه کشورمان همچنين در ديدار با `روبرتو فيکو ` رئيس مجلس ايتاليا بر لزوم ايجاد يک کانال بانکي با اتحاديه اروپا تاکيد کرد.
رئيس مجلس نمايندگان ايتاليا در اين ديدار ايران را يک بازيگر کليدي در منطقه و نظام بين المللي خواند و گفت که خروج آمريکا از برجام مشکلاتي را ايجاد کرد اما ايتاليا و اروپا همه تلاش خود را خواهند کرد تا اين دستاورد حفظ شود و باب گفت و گو و ديپلماسي باز بماند.
ظريف همچنين در يک جلسه نهار کاري با وزير خارجه ژاپن شرکت و در خصوص آخرين تحولات روابط دو جانبه، برجام، تحولات بين المللي و منطقه اي از جمله شرايط يمن، سوريه و کره شمالي گفتگو و تبادل نظر کرد و بعد از ظهر جمعه نيز با `استفان ديميستورا` نماينده ويژه دبيرکل سازمان ملل متحد در امور سوريه ديدار و در خصوص آخرين تحولات سوريه، بررسي راه حل سياسي بحران و تدوين قانون اساسي، کمک‌هاي انساني و بازسازي سوريه گفت‌ و گو و تبادل نظر کرد.
وي در پايان سفر خود نيز با `سرگئي لاوروف` همتاي روسي ديدار کرد.
وزراي خارجه ايران و روسيه در اين ملاقات در حاشيه کنفرانس بين المللي گفتگوهاي مديترانه اي وضعيت کلي برجام مورد تجزيه و تحليل قرار داده و همچنين به تبادل نظر درباره اوضاع سوريه پرداختند.
ظريف شامگاه جمعه پس از دو روز سفر کاري فشرده ؛ به تهران بازگشت.
اروپام**461 ** 1546
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما