شناسهٔ خبر: 29519082 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

بهترين مواد غذايي براي پاکسازي کبد

صاحب‌خبر -

به گزارش عصر ايران، همان گونه که برخي غذاها مي توانند به کبد آسيب برسانند، برخي مواد غذايي نيز وجود دارند که براي پاکسازي کبد به صورت طبيعي و از طريق تقويت توانايي اين اندام براي دفع سموم و مواد زائد کارايي دارند.

سير

سير مي تواند توانايي توليد آنزيم هاي کبد را افزايش دهد که به بدن در دفع سموم کمک مي کند. همچنين، سير حاوي آليسين و سلنيم فراوان است که دو ترکيب طبيعي براي کمک به پاکسازي کبد محسوب مي شوند.

گريپ فروت

گريپ فروت سرشار از ويتامين C و آنتي اکسيدان هاي ديگر است که به تقويت توانايي هاي پاکسازي کبد کمک مي کند. مصرف يک ليوان آب گريپ فروت تازه در روز مي تواند توليد آنزيم هاي سم زداي کبد را افزايش دهد که به دفع عوامل بيماري‌زا و سموم ديگر از بدن کمک مي کند.

چغندر و هويج

چغندر و هويج هر دو سرشار از فلاونوئيدهاي گياهي و بتا-کاروتن هستند. مصرف اين دو ماده غذايي مي تواند سلامت کبد را تقويت کرده و از عملکرد کلي آن پشتيباني کند.

چاي سبز

چاي سبز سرشار از آنتي اکسيدان هاي گياهي به نام کاتچين است که اين ترکيبات مي توانند عملکرد کبد را بهبود ببخشند. چاي سبز يک نوشيدني سالم است که آن را مي توان به هر رژيم غذايي اضافه کرد.

سبزي هاي برگدار سبز

سبزي هاي برگدار سبز يکي از متحدان قوي در پاکسازي کبد محسوب مي شوند که مي توانيد آنها را به صورت خام، پخته يا عصاره مصرف کنيد.
سبزي هاي برگدار سبز سرشار از کلروفيل هستند و مي توانند به جذب سموم از حريان خون کمک کنند. اين مواد غذايي توانايي خنثي سازي فلزات سنگين، مواد شيميايي و آفت کش ها را دارند و پشتيباني قوي براي سمزدايي و پاکسازي کبد محسوب مي شوند.

از بهترين گزينه ها در اين زمينه مي توان به آراگولا، برگ قاصدک، اسفناج، برگ خردل، و خيار چنبر تلخ اشاره کرد. مصرف اين قبيل مواد غذايي توليد و ترشح صفرا را افزايش مي دهد که به دفع مواد زائد از اندام ها و جريان خون کمک مي کند.

آووکادو

آووکادو يک ابرماده غذايي است که به بدن در توليد گلوتاتيون، ترکيبي که کبد براي پاکسازي سموم مضر به آن نياز دارد، کمک مي کند.

سيب

سرشار از پکتين، سيب حاوي مواد شيميايي ضروري براي بدن به منظور پاکسازي و دفع سموم از دستگاه گوارش است. اين شرايط به کاهش بار کاري کبد در فرآيند پاکسازي و سم زدايي کمک مي کند.

سبزي هاي چليپايي

بروکلي و گل کلم منابع خوبي براي گلوکوزينولات هستند که از توليد آنزيم توسط کبد پشتيباني مي کند. اين آنزيم هاي طبيعي عوامل بيماري‌زا و سموم ديگر را از بدن دفع مي کنند و به طور قابل توجهي خطر ابتلا به سرطان را کاهش مي دهند.

ليمو

ليمو سرشار از ويتامين C است که به بدن در سنتز مواد سمي به ترکيباتي محلول در آب و دفع از طريق ادرار کمک مي کند. نوشيدن آب ليمو تازه هنگام صبح مي تواند عملکرد بهتر کبد را تحريک کند.

گردو

گردو سرشار از اسيد آمينه آرژنين است و مصرف آن مي تواند به پشتيباني از کبد در سمزدايي آمونياک کمک کند. همچنين، گردو حاوي گلوتاتيون و اسيدهاي چرب امگا-3 است که از پاکسازي کبد پشتيباني مي کنند.

کلم

همانند بروکلي و گل کلم، مصرف کلم مي تواند توليد آنزيم هاي سمزداي کبد را تحريک کند که به دفع سموم از بدن کمک مي کند. کيمچي، سوپ کلم و کلم ترش از بهترين گزينه هاي غذايي هستند که مي توانيد به رژيم غذايي خود اضافه کنيد.

زردچوبه

زردچوبه از ادويه هاي مورد علاقه کبد است. زردچوبه به تقويت فرآيند سم زدايي کبد از طريق توليد آنزيم هاي که سموم غذايي را از بدن دفع مي کنند، کمک مي کند.

اگر قصد استفاده از مکمل هاي زردچوبه را داريد نمونه هاي با کيفيت بالا را از منابع معتبر خريداري کنيد.

نظر شما