شناسهٔ خبر: 2949527 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مدیرکل برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با مواد مخدر عنوان کرد

فعالیت 6 هزار و 641 مرکز ترک اعتیاد در سطح کشور

مدیرکل برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با مواد مخدر به فعالیت 6 هزار و 641 مرکز ترک اعتیاد در سطح کشورمان اشاره کرد و گفت: 764 هزار نفر پذیرش این مراکز در سال گذشته بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، سعید قاسمیان ظهر امروز در همایش اجتماعی کردن امر مبارزه با مواد مخدر استان زنجان اظهار داشت: آموزش و پرورش به عنوان مرکز پایه و توسعه انسانی و توسعه پایدار نقش اساسی در حوزه مواد مخدر دارد.

وی با اشاره به اینکه برای موفقیت در این امر و رسیدن به این هدف نیاز به برنامه و راهبرد مشخص داریم، تصریح کرد: مستندات قانونی مناسب در این زمینه از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است.

مدیرکل برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه سیاست کلی مبارزه با مواد مخدر شامل بخش‌های مختلفی از جمله عرضه و تقاضا است، گفت: در بخش عرضه با سه مجموعه مواد مخدر، روان‌گردان‌ها و NPSها روبه‌رو هستیم.

این مسئول با اشاره به اینکه در بخش عرضه با موج فزاینده‌ای در ایران و جهان روبه‌رو هستیم، افزود: کشور افغانستان مرکز تولید تریاک و تبدیل تریاک به هروئین و انتقال آن به بازارهای مختلف جهان است.


قاسمیان با بیان اینکه 70 درصد زمین‌های زیرکشت کشور افغانستان به مواد مخدر اختصاص دارد، یادآور شد: چهار درصد مواد مخدر جهان در افغانستان تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طبق آمار دفتر مقابله با جرم سازمان ملل در سال 2014 به میزان 6 هزار و 400 تن تولید مواد مخدر بوده است، افزود: 224 هزار هکتار از 19 استان کشور افغانستان زیر کشت تریاک و تبدیل آن به هروئین است.

مدیرکل برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه همسایگی کشور افغانستان با کشورمان به عنوان یک تهدید به شمار می‌رود، گفت: انگیزه‌های مالی و اقتصادی مهم‌ترین عامل گرایش گروه‌ها در زمینه قاچاق مواد مخدر و روان‌گردان‌هاست.

این مسئول با بیان اینکه قیمت عمده فروش هر کیلو هروئین از بازار مبداء تا بازار مقصد در کشور پاکستان 4 هزار و 65 دلار است، افزود: این مقدار در کشور انگلستان 45 هزار و 500 دلار و در کشور آلمان 35 هزار و 600 دلار است.

12 هزار و 400 خودرو در سال گذشته در بحث مواد مخدر توقیف شده است

قاسمیان انگیزه‌های مالی و اقتصادی را یکی از عوامل انتقال مواد مخدر از مراکز تولید تا مراکز مصرف دانست، یادآور شد: بخش دوم عرضه مواد مخدر و روان گردان‌ها شیشه است.
وی دومین مصرف مواد مخدر در کشورمان را مواد مخدر از نوع شیشه اعلام کرد و متذکر شد: موج بعدی مواد مخدر روان گردان‌های جدید است.
مدیرکل برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه 348 نوع ماده روان گردان در جهان وجود دارد که رشد و گسترش بی‌سابقه‌ای داشته است، اظهار داشت: 97 نوع از این مواد روان گردان‌ها در سال 2013 به وجود آمده است.
این مسئول با اشاره به اینکه 276 هزار دستگیری در سال گذشته در کشورمان در حوزه مواد مخدر بوده است، افزود: 100 هزار نفر موجودی زندان‌های کشور در ارتباط با مواد مخدر بوده است.
قاسمیان با اشاره به اینکه 12 هزار و 400 خودرو در سال گذشته در بحث مواد مخدر توقیف شده است، یادآور شد: نسبت زندانیان وارد شده مواد مخدر به کل نزولی بوده است و 45 درصد زندانیان مربوط به جرائم مواد مخدر است.
وی با بیان اینکه به ازای دو نفر زندانی یک نفر با جرائم مواد مخدر ارتباط دارد، یادآور شد: 25 درصد از جرائم به طور غیرمستقیم مرتبط با مواد مخدر است.

مدیرکل برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه 16 شهید در راه مواد مخدر تقدیم انقلاب اسلامی ایران شده است، گفت: کاهش 30 درصدی دستگیرشدگان نسبت به سال 84 گزارش شده است.

فعالیت 6 هزار و 641 مرکز ترک اعتیاد در سطح کشور

این مسئول با بیان اینکه در بخش تقاضای مواد مخدر و روان‌گردان‌ها روند فزاینده‌ای داشته‌ایم، افزود: عوامل مختلفی باعث علاقه‌مندی افراد به مواد مخدر می‌شود.

قاسمیان عوامل فردی را شامل لذت، کنجکاوی، تفریح و... دانست و بیان داشت: عوامل محیطی شامل خانواده، مدرسه، دانشگاه و... و عوامل اجتماعی شامل مسائل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است.

وی به فعالیت 6 هزار و 641 مرکز ترک اعتیاد در سطح کشورمان اشاره کرد و اظهار داشت: 764 هزار نفر پذیرش این مراکز در سال گذشته بوده است.

مدیرکل برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه از ضرورت برگزاری برنامه‌های پیشگیری از ورود افراد به سمت مواد مخدر اشاره کرد و یادآور شد: در حوزه درمان افرادی که در سال گذشته نرخ شیوع مصرف را داشته‌اند مورد هدف قرار می‌گیرد.

این مسئول با اشاره به اینکه 184 هزار نفر در جهان در سال 2012 بر اثر مصرف مواد مخدر جان خود را از دست داده‌اند، افزود: 2 هزار و 950 نفر نیز در کشورمان بر اثر مصرف مواد مخدر جان خود را از دست داده‌اند.

قاسمیان ابتلا به بیماری ایدز را از آثار مصرف مواد مخدر در جهان اعلام کرد و یادآور شد: از سال 65 تا 92 به تعداد 27 هزار نفر به صورت رسمی آلوده به این بیماری شده‌اند که 68 درصد آنها از طریق تزریق مشترک به این بیماری مبتلا شده‌اند.

انتهای پیام/73008/ب40/پو3002

برچسب‌ها:

نظر شما