شناسهٔ خبر: 29462590 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

القدس العربی:با گزارش ترامپ پرونده خاشقچی مختومه نمی شود

تهران – ایرنا- روزنامه 'القدس العربی' با اشاره به وعده ترامپ درخصوص اعلام گزارش نهایی خود درباره پرونده قتل 'جمال خاشقچی' روزنامه نگار منتقد آل سعود در روز سه شنبه، تاکید کرد با توجه به پرونده های مختلفی که مرتبط با این بحران است، انتظار نمی رود پرده آخر این بحران رقم بخورد.

صاحب‌خبر -

روزنامه 'القدس العربی' امروز دوشنبه پیش بینی کرد: صرف نظر از محتوای گزارش ترامپ و این که آیا بن سلمان را محکوم می کند یا نه، انتظار می رود که نتایج تحقیقات آمریکا هم به روایت ترکیه و هم به عربستان نزدیک باشد.
2 روز پیش روزنامه آمریکایی 'واشنگتن پست' خبر داد که آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به این نتیجه رسید که 'محمد بن سلمان' ولیعهد سعودی دستور ترور خاشقچی را صادر کرده است. پس از اعلام این خبر توسط سازمان سیا، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا ارزیابی این سازمان را در ارتباط با قتل خاشقچی بسیار زودهنگام اما محتمل توصیف کرد.
ترامپ همچنین گفت که گزارش کاملی در این رابطه تا روز سه شنبه به دست وی می رسد و پس از آن مشخص می شود که از نگاه دولت آمریکا چه کسی مقصر قتل خاشقچی است.
این روزنامه در ادامه تاکید کرد: به نظر نمی رسد گزارش آمریکا مشابه با روایت های منتاقض عربستان باشد که بارها از سوی آنکارا تکذیب شد بلکه باید ادله ترکیه را شامل شود و یا همسو با بهایی باشد که ممکن است ترکیه برای بستن پرونده قتل خاشقچی بپذیرد.
همچنین در صورتی که ایالات متحده بخواهد در گزارش خود از بن سلمان حمایت کند، در مقابل ادله ترکیه بی پاسخ می ماند و ممکن است ترکیه فایل های صوتی در رد گزارش ایالات متحده منتشر کند. از سویی با توجه به تماس های تلفنی اخیر ترامپ و اردوغان در موضوع خاشقچی و تاکید طرفین بر روشن شدن همه ابعاد قتل و نیز جلوگیری از سرپوش گذاشتن بر این جنایت، به نظر نمی رسد ترامپ چنین سناریویی را ترجیح دهد.
پس از تماس تلفنی ترامپ و اردوغان، اعلام شد 'مولود چاووش اغلو' وزیرخارجه ترکیه سفری دو روزه به نیویورک و واشنگتن خواهد داشت. چاووش اوغلو تاکید کرد این سفر برای ارزیابی همه جانبه روابط آنکارا و واشنگتن صورت می گیرد و ترکیه به طور کامل از خواسته های خود از آمریکا سخن می گوید. از جمله خواسته های آنکارا تحویل 'فتح الله گولن' است که وی را عامل اصلی پشت پرده کودتای نافرجام سال 2016 در این کشور می‌داند و بیش از 17 سال است که در یک تبعید خودخوانده، ساکن ایالت پنسیلوانیای آمریکاست. ترکیه همچنین خواستار پایان دادن به ارسال کمک های آمریکا به شاخه گروه تروریستی پ.ک.ک در سوریه است.
با ادامه تاکید ترکیه بر ضرورت استرداد گولن و مخالفت اولیه ترامپ با این موضوع، خبرها حاکی از تمایل آمریکا به تحویل وی یا اخراجش از کشور است.
از سویی دیگر در مورد تجاوز به یمن نیز اخیرا شاهد فشارهای بی سابقه واشنگتن به ائتلاف سعودی – امارات برای پایان تجاوز و یافتن راه حل سیاسی برای این بحران هستیم. همچنین پرونده قتل خاشقچی منجر به موضع گیری های جدیدی درباره محاصره قطر شده است.
القدس العربی تاکید کرد پرونده های مختلفی از جنگ یمن و محاصره قطر گرفته تا استرداد فتح الله گولن روی میز مذاکره هستند و تغییراتی در آن ها رخ خواهد داد و بی شک تمام این پرونده ها، موضوع مذاکره میان طرف های درگیر در این بحران خواهد بود و هنوز مشخص نیست که معامله ترکیه و واشنگتن بتواند فصل آخر جنایت خاشقچی را رقم زند.
به گزارش ایرنا، خاشقچی 59 ساله سردبیر پیشین روزنامه سعودی «الوطن» و نشریه واشنگتن پست، دوم اکتبر (دهم مهر) برای انجام امور اداری مربوط به ازدواجش وارد کنسولگری عربستان در استانبول شد و در آنجا به قتل رسید.
حکومت آل سعود پس از 18 روز انکار، در پی فشار بین المللی با صدور بیانیه ای به قتل او در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول اعتراف و اعلام کرد که در ارتباط با پرونده قتل او، 18 نفر از جمله 15 مامور تیم ترور اعزامی از ریاض دستگیر شده اند.
معاون دادستان کل عربستان سعودی در بیانیه ای روز پنجشنبه گذشته اعتراف کرد که این جنایت پس از مشاجره، درگیری و تزریق آمپول حاوی مواد مخدر با دوز بالا صورت گرفته که در نهایت منجر به جان باختن خاشقچی شده و جسد وی پس از قتل در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول تکه‌تکه و به بیرون منتقل شده است.
خاورم**3224*1049

نظر شما