شناسهٔ خبر: 29444020 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دبیرکل مرکز داوری اتاق ایران:

موضع‌گیری‌های اروپا علیه آمریکا، ناشی از پیروزی ایران در لاهه است

تهران- ایرنا- دبیرکل مرکز داوری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران که ریاست مرکز حقوقی بین‌المللی ریاست جمهوری را نیز برعهده دارد، گفت: پیمان مودت بین ایران و آمریکا «لازم‌الاجرا» بوده و موضع‌گیری‌های اروپا علیه واشنگتن، ناشی از پیروزی تهران در لاهه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از تارنمای اتاق ایران، «محسن محبی» امروز (یکشنبه) در چهل و یکمین نشست هیات نمایندگان اتاق ایران یادآوری کرد: پیمان مودت میان ایران و آمریکا، پیمانی بین‌المللی است و قطع رابطه سیاسی و حتی جنگ تاثیری بر این معاهده بین‌المللی ندارد.
وی بیان کرد: با وجود همه حواشی، پیمان مودت لازم‌الاجرا بوده و در بند اقتصادی این معاهده نیز تاکید شده است که 2 دولت باید زمینه‌ فعالیت تجاری و اقتصادی 2 طرف را فراهم کنند و حضور شرکت‌های تجاری دولت مقابل در خاک کشور خود را به رسمیت بشناسند.
محبی اضافه کرد: بر اساس همین بند است که تحریم‌های آمریکا علیه ایران تبعیض‌آمیز محسوب می‌شود و تیم حقوقی ایران با استناد به آن و ماده‌ «شرط کامل‌الوداد» که بر اساس آن دولت‌ امضاکننده هر امتیازی که به دوست خود می‌دهد باید به دولت‌های دیگر هم بدهد، توانست در دعوای آمریکا علیه ایران در دیوان لاهه به پیروزی دست یابد.
وی تاکید کرد دعوای ایران و آمریکا در دیوان لاهه، دعوای برجامی نبود و ادامه داد: تعلیق فوری تحریم‌ها، بازگشت لایسنس فروش هواپیما، پیروی از دستورهای دیوان لاهه، پرهیز از اخلال در روند فعالیت اقتصادی اشخاص حقیقی و حقوقی و ارائه گزارش آمریکا درباره موارد یاد شده به دیوان لاهه هر سه ماه یک‌بار، پنج خواسته‌های اصلی ایران در دیوان لاهه بود که خوشبختانه ایران توانست به بیش از 50 درصد از خواسته‌های خود در این دعوا دست یابد.
«سیاست وزارت امورخارجه آمریکا در رابطه با رای دیوان لاهه، اجرا در پشت پرده است، بدون اینکه اعلام عمومی شود».
وی یادآوری کرد: با وجود انتقادهایی که درباره ضمانت اجرایی این معاهده بین‌المللی وجود دارد ضمانت اجرایی در سطح بین‌الملل به این دلیل که دولت‌ها برابر با هم در نظر گرفته‌ می‌شوند، بسیار پیچیده است.
به گفته وی، باید اتاق‌های بازرگانی بویژه امور بین‌الملل اتاق‌ها از این رای و فرصت پیش‌آمده نهایت بهره را ببرند.

** دولت، بخش خصوصی و مردم؛ راه مواجهه با تحریم
دبیرکل مرکز داوری اتاق ایران مواجهه با تحریم‌ها را در گرو توجه به دولت، بخش خصوصی و مردم دانست و عنوان کرد: متاسفانه آنچه باعث شده است آنطور که باید به نتیجه دلخواه نرسیم، نبود گفتمان در داخل کشور برای حل مشکلات است.
وی آماده‌سازی بخش‌های مختلف اقتصادی برای شرایط تحریم را لازم برشمرد و گفت: با وجود تجربه دوره قبل تحریم‌ها، هنوز مستندسازی دقیق آماری که نشان دهد بخش خصوصی به‌واسطه اعمال تحریم‌ها تا چه اندازه متحمل ضرر شد، وجود ندارد.
اعضای هیات نمایندگان اتاق ایران در چهل و یکمین نشست ماهانه خود از محبی که در دعوای ایران علیه آمریکا در لاهه ریاست تیم حقوقی ایران را به عهده داشت، قدردانی کردند.
به گزارش ایرنا، قضات دیوان دادگستری لاهه یازدهم مهرماه امسال به اتفاق نظر اعلام کردند صلاحیت رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا را به سبب نقض عهدنامه مودت و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی سال 1955 بین 2 کشور را دارند.
آنان به لغو تحریم های دارویی، غذایی، بشردوستانه و هوایی آمریکا علیه ایران رای دادند.
دیوان بین المللی دادگستری بیست و پنجم مهرماه با صدور بیانیه‌ای مهلتی را برای دریافت ادله 2 طرف تعیین کرد.
دولت ایران بر این اساس باید تا دهم آوریل 2019 میلادی (بیست و یکم فروردین 1398 خورشیدی) دادخواست خود را به دادگاه ارائه کند.
طرف آمریکایی نیز تا دهم اکتبر آینده (هجدهم مهر 1398) فرصت دارد دفاعیات مکتوب خود را به ثبت برساند.

اقتصام*3061*1961*

نظر شما