شناسهٔ خبر: 29437567 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

شاهرود میزبان شانزدهمین نمایشگاه بزرگ کتاب استان سمنان می شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان گفت: شانزدهمین نمایشگاه بزرگ کتاب استان سمنان امسال در شاهرود برپا می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگارخبرگزاری شبستان ازاستان سمنان، حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر فضیلت در نشست خبری به خبرنگاران با اشاره به اینکه سمنان و شاهرود پرجمعیت‌ترین شهرهای استان هستند اظهارداشت: نمایشگاه بزرگ کتاب استان سمنان به صورت یک سال در میان در این دو شهر برگزار می‌شود.

 

وی حضور 222 ناشر کشوری و استانی را در شانزدهمین نمایشگاه کتاب استان سمنان پیش بینی کردو گفت: این نمایشگاه از 11 تا 16 آذر به یزبانی شاهرود برگزار می شود.

 

فضیلت تصریح کرد: ناشران شرکت کننده در این نمایشگاه که در سالن شهید اکبری شاهرود دائر می شود شامل 132 غرفه ناشر مستقل، 40 غرفه نمایندگی، 40 غرفه متمرکز و 10 غرفه استانی است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با بیان اینکه  در نمایشگاه استانی کتاب سمنان در شاهرود پیش بینی ارائه 38 هزار عنوان کتاب وجود دارد اظهار داشت: کتاب ها در موضوعات مختلف و در 150 غرفه با تخفیف 30 درصد شامل 20 درصد تخفیف از طریق خرید بن و 10 درصد توسط ناشران در این نمایشگاه عرضه می شود.

 

وی از اختصاص یارانه کتاب توسط فرهنگ و ارشاد اسلامی به میزان 700 میلیون ریال در نمایشگاه شانزدهم کتاب استان سمنان خبر داد و گفت: حجم کلی یارانه کتاب در این نمایشگاه سه میلیارد و 500 میلیون ریال است که سهم فرهنگ و ارشاد اسلامی 700 میلیون ریال است.

 

فضیلت گفت: در نمایشگاه کتاب استان سمنان علاوه بر ناشران، دستگاهها و ستادهایی از جمله اداره کل امور کتابخانه های عمومی، کنگره سه هراز شهید استان، بنیاد شهید و امور ایثارگران، حوزه هنری،کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر،  بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، سازمان تبلیغات اسلامی، نیروی انتظامی، دبیرخانه داستانهای رضوی (کبوتر حرم)، انجمن اهل قلم، انجمن شعر وادب، غرفه حجاب و عفاف، دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان، ستاد اقامه نماز و صدا وسیما دارای غرفه هستند.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان از رسانه های و دستگاههای مختلف اجرایی استان سمنان خواست تا در برگزاری هرچه بهتر این نمایشگاه مشارکت و فعالیت کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: سمنان در زمره استانهایی قرارداشت که قرار بود امسال نمایشگاه کتاب امسال در آن برگزار نشود و برپایی نمایشگاه شاهرود با تلاش و رایزنی فراوان محقق شد.

 

فضیلت با اشاره به اینکه بیش از 200 ناشر در پانزدهمین نمایشگاه کتاب استان حضور داشتند خاطرنشان کرد: امسال نیز از ناشران فعال کشوری دعوت شده و امیدواریم امسال این نمایشگاه با شکوه بیشتری برگزار شود.

 

پیش بینی 20 عنوان برنامه به مناسبت هفته کتاب

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان در ادامه به همزمانی نمایشگاه کتاب سالجاری با هفته کتاب و کتابخوانی از پیش بینی 20 عنوان برنامه به مناسبت این هفته در استان خبر داد و گفت: 40جشن کتاب در چهل شهر با حضور چهل نویسنده، اجرای طرح کتاب گردی و بازدید از کتابخانه های عمومی و کتابفروشی های سطح شهر،تجلیل از ناشران،مولفین و نویسندگان برتر استان، رونمایی از تازه های نشر، عرضه کتاب با تخفیف 20 درصدی در هشت کتابفروشی شهرهای سمنان و شاهرود و...از جمله این برنامه ها است.

 

فضیلت همچنین برگزاری  مسابقه نقاشی با موضوع کتاب در مدارس، شارژ کتابخانه های باز و کانونهای فرهنگی هنری مساجد، برگزاری جلسات کتابخوانی و نقد کتاب و نیز   برپایی ششمین نمایشگاه کتاب در شهمیرزاد را از دیگر فعالیت ها در هفته کتاب و کتابخوانی برشمرد.

 

وی حوزه کتاب و کتابخوانی را تنها محدود به فرهنگ و ارشاد و حتی دستگاه های فرهنگی ندانست وبیان کرد: کاهش اقبال مردم به مطالعه و کتاب دلایل بسیار متنوعی دارد که برای حل آن نیازمند یک عزم و همت عمومی است.

 

فضیلت با بیان اینکه میزان سرانه مطالعه در کشور رقم قابل اعتماد نیست گفت: تفاوت در معیارهای سنجش سبب شده که سرانه ارائه شده در ایران متغیر و بین دو تا 70 دقیقه در نوسان باشد.

 

وی وجود فضای مجازی را در عرصه کتابخوانی و مطالعه موثر دانست و اظهار داشت: وجود فضای مجازی هم فرصت و هم تهدید است و داشتن سواد رسانه ای و تقویت این سواد در جامعه برای سوق دادن مردم به ویژه جوانان و نوجوانان به عرصه کتاب ضروری است.

 

برگزاری همایش قومس‌شناسی دراستان  سمنان

مدیرکل ارشاد استان سمنان از برنامه‌ریزی برای اجرای همایش قومس‌شناسی در این شهر خبر داد وگفت:ادبیات و گویش‌ها، تاریخ و جغرافیا، طبیعت و گردشگری، هنر و معماری، مفاخر و مشاهیر و مشاغل و حرف محورهای این همایش است.

 

ویبا اشاره به زمان تعیین شده برای برگزاری همایش قومس‌شناسی گفت: این همایش ششم دی‌ماه به میزبانی سمنان برگزار می‌شود.

 

فضیلت تاریخ ارسال چکیده مقالات را تا 30 آبان‌ماه عنوان کرد و افزود:علاقه‌مندان می‌توانند چکیده آثار خود را در محورهای ذکر شده تا سی‌ام آبان ماه به دبیرخانه همایش ارسال کنند.

 

وی به آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه همایش نیز اشاره کرد و گفت: آخرین مهلت ارسال اصل مقالات به دبیرخانه همایش قومس‌شناسی دهم آذر‌ماه است.

 

حضور موفق دبیرخانه سواد رسانه ای استان سمنان در همایش بین المللی سواد رسانه ای

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان  همچنین به برگزاری همایش بین المللی سواد رسانه ای در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و گفت: از استان سمنان دراین همایش شش مقاله مورد پذیرش قرار گرفت.

 

وی اظهار داشت: در این همایش از مجتمع دیجیتال کومش استان سمنان به عنوان یکی از چهار دبیرخانه فعال و موفق همایش سواد رسانه ای در کشور تجلیل شد.

 

فضیلت گفت: همایش سواد رسانه ای استان سمنان هفته آینده با حضور مسوولین و استادنان دانشگاهی ملی و استانی، فعالین فضای مجازی و تولیدکنندگان محتوا، دانشجویان رشته های فناوری اطلاعات و رسانه استان، معلمین پایه دهم درس سواد رسانه ای، معاونان پرورشی و فناوری اطلاعات و مدیران مدارس و استارت آپ های برتر در تالار تئاتر شهر سمنان برگزار می شود.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با تبیین اهداف برگزاری این همایش گفت: افزایش مهارت ها در بهره برداری از فضای مجازی و رسانه ای، افزایش آگاهی های لازم دربهره برداری از فضای مجازی و توجه به مساسیت و اهمیت فضای مجازی از مهمترین اهداف برگزاری این همایش است.

 

وی با بیان اینکه مقاله های ارائه شده در همایش ملی در همایش استانی نیز ارائه خواهد شد افزود:محور اصلی همایش سواد رسانه ای خانواده و فضای مجازی و افزایش سواد رسانه ای خانواده ها است و سه مقاله در پنل های خانواده و اخلاق و خانواده و آموزش توسط دانشگاهیان این استان ارائه شد.

 

نظر شما