شناسهٔ خبر: 29384416 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دادستانی سعودی

دادستانی سعودی: برای 5 متهم قتل خاشقچی تقاضای اعدام شد

دوحه- ایرنا- معاون دادستانی سعودی در گزارشی از روند رسیدگی این کشور به پرونده قتل 'جمال خاشقچی' روزنامه نگار مخالف، ضمن تلاش برای تبرئه کردن ولیعهد سعودی از صدور دستور قتل این روزنامه نگار، گفت که برای پنج تن از متهمان دستگیر شده پرونده، تقاضای اعدام شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا 'شلعان الشلعان' در یک نشست خبری با بیان اینکه برای 11 نفر از کسانی که در ارتباط با قتل خاشقچی دستگیر شده بودند کیفرخواست صادر شده است، افزود : برای پنج نفر اعدام و برای سایرین مجازات هایی در نظر گرفته شده است .
وی بدون نام بردن از افرادی که به اعدام محکوم شده اند، گفت که برای کسانی که دستور به قتل داده و یا در آن مشارکت داشته اند درخواست اعدام شده است.
الشلعان ادعا کرد: 'احمد عسیری' معاون سابق سازمان اطلاعات عربستان دستور تشکیل گروهی برای بازگرداندن جمال خاشقچی به کشور را صادر و اعلام کرده بود که او را با اراده خود و در غیر این صورت با استفاده از زور به کشور بازگردانند.
مقام دادستانی سعودی اظهار کرد: تحقیقات نشان داده است که منشاء این رویداد، متقاعد کردن خاشقچی برای بازگشت به کشور و اساساً هدف گروه اعزامی به استانبول، گفت وگو با او بوده است اما موفق به انتقال خاشقچی به خارج کنسولگری نمی شوند و در ادامه با تزریق مواد مخدر به او موجب مرگش می شوند.
معاون دادستانی سعودی ادامه داد: پنج نفر از گروه اعزامی به استانبول جسد خاشقچی را پس از مرگ در داخل کنسولگری قطعه قطعه کرده و به خارج از ساختمان منتقل و در اختیار یک همکار محلی قرار داده و سپس گزارش کذبی را به مرکز فرستاده اند.
وی ادعا کرد که با چهره نگاری های به عمل آمده به تصویر اصلی این همکار محلی نزدیک شده ایم و تمامی اطلاعات در این زمینه را در اختیار دولت ترکیه گذاشته ایم.
الشلعان درباره 'سعود القحطانی' مشاور پیشین دیوان پادشاهی سعودی و یکی از متهمان پرونده نیز با بیان اینکه القحطانی ممنوع الخروج شده و تحقیقات از او ادامه دارد، ادعا کرد که همکاری او در حد تلاش برای بازگرداندن خاشقچی بوده است.
معاون دادستانی سعودی با بیان اینکه دوربین های مداربسته کنسولگری توسط یکی از پنج متهم محکوم به اعدام از کار افتاده بود، اظهار کرد: دستور تشکیل تیم با احمد عسیری بوده اما دستور قتل توسط رییس گروه گفت وگو صادر شده است.
به گفته وی، برنامه ریزی برای خاشقچی از 29 سپتامبر انجام گرفته بود و متهمان بعد از قتل خاشقچی در درون کنسولگری، از یک پزشک متخصص می خواهند تا به آنها برای پاک کردن آثار جنایت کمک کند.
وی همچنین گفت: عربستان از ترکیه درخواست کرده تا اطلاعات بیشتری در خصوص نتایج تحقیقات خود به ویژه فایل های صوتی و تصویری را در اختیار ریاض قرار دهد و در زمان حاضر منتظر پاسخ آنها هستیم.
جمال خاشقچی روزنامه نگار ناراضی سعودی دوم اکتبر (10 مهر) پس از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد. رژیم سعودی پس از 18 روز سکوت و تکذیب، بالاخره تحت فشارهای جامعه جهانی تأیید کرد که او در کنسولگری این کشور به قتل رسیده است.
ریاض در عین حال با متهم کردن شماری از نیروهای اطلاعاتی این کشور به دخالت در ترور خاشقچی تلاش کرد تا ولیعهد این کشور را از اتهام صدور دستور حذف این روزنامه نگار مخالف برهاند.
ناظران امور منطقه با بر شمردن استدلال های متعدد، بن سلمان ولیعهد سعودی را متهم به دست داشتن در قتل خاشقچی کرده و معتقدند که نام بردن از افراد دیگر به عنوان قربانی این جنایت، تنها با هدف مبرا کردن ولیعهد جوان از اتهام قتل است.
ترکیه اعلام کرده است که جسد جمال خاشقچی در داخل کنسولگری یا یکی از اتاق های محل اسکان کنسول سعودی در استانبول با استفاده از اسید، از بین رفته است.
خاورم**1508**1504

نظر شما