شناسهٔ خبر: 29339062 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

نمایش «خاشقجی تنها نیست» در جشنواره مقاومت/ نصیریان، درویش و ده‌نمکی کارگاه سینمایی برگزار می‌کنند

برنامه‌های پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت امروز ۲۲ آبان ماه در مرکز فرهنگی اسوه با حضور مدیران بخش‌های مختلف این جشنواره تشریح شد.

صاحب‌خبر -

آغاز نشست خبری جشنواره فیلم مقاوتبه گزارش خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، برنامه‌های پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت  صبح امروز ۲۲ آبان ماه در مرکز فرهنگی اسوه با حضور مدیران بخش های مختلف این جشنواره تشریح شد.

یزدان عشیری مدیر روابط عمومی جشنواره بین المللی فیلم مقاومت در ابتدای این نشست درباره زمان و مکان برگزاری این جشنواره گفت: مراسم افتتاحیه جشنواره، ۵ آذر ماه در تالار وحدت برگزار می‌شود و به مدت چهار روز سینماهای فلسطین و عصر جدید میزبان علاقه مندان سینما و اصحاب رسانه خواهد بود.

وی افزود: همچنین مراسم اختتامیه این جشنواره، ۹ آذر در برج میلاد انجام می‌شود و منتخبان این دوره معرفی خواهند شد.

عشیری با اشاره به اهداف متفاوت و کلان نگری جشنواره مقاومت اظهار کرد: به دلیل اهمیت موضوع مقاومت و جایگاه کشور ما در عرصه بین المللی و منطقه، سیاست گذاری جشنواره مقاومت کشف فیلم های ارزشی و تبیین گفتمان انقلاب اسلامی است که این جشنواره را از دیگر جشنواره های کشور متمایز می کند.

عشیری تصریح کرد: در این‌ دوره از جشنواره ۲۰ مراسم و نشست پیش بینی شده است که شامل بخش های گفتمان فرهنگی، نشست های خبری با حضور مهمانان بین‌ المللی و نشست‌های نقد و بررسی خواهد شد که همه علاقه مندان و همچنین اعضای صنوف سینمایی و رسانه های جمعی می‌توانند از این مراسم‌ها استفاده کنند.

مدیر روابط عمومی جشنواره مقاومت ضمن انتقاد از سیاست‌های ضد آزادی خواهانه و تحریم فرهنگی علیه جشنوارهایی همچون جشنواره مقاومت، اظهار کرد: با آنکه فیلم "رِیس" توسط کارگردان آن فرم حضور در جشنواره را پر کرده بود اما به دلیل رفتار سیاسی آمریکا و ترس از عواقب حضور در این جشنواره، فیلم خود را برای شرکت در بخش بین الملل ارائه نداد.

وی همچنین گفت: امسال یک فیلم از کشور عربستان برای ما ارسال شده است که ما هیچ‌اطلاعاتی درباره سازندگان نداریم و علت آن را هم طی نامه ای که برای ما ارسال شده است ترس از سیاست های حاکم بر این کشور مطرح کرده اند، اتفاقا این این فیلم مورد ارزیابی قرار گرفته است و قابلیت شرکت در جشنواره نیز داراست.

کامران ملکی مدیر بخش چهل سال مقاومت و کارگاه های انتقال تجربه در پانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت درباره برنامه‌های جنبی این جشنواره، بیان‌کرد: برنامه‌های جنبی نیز، از ۶ آذر تا ۸ آذر در سه روز همزمان با برگزاری جشنواره با حضور علی نصیریان، احمدرضا درویش و مسعود ده نمکی برگزار خواهد شد.

وی تصریح کرد: در این کارگاه ها احمدرضا درویش با موضوع چگونگی ساخت پروژه های عظیم در سینمای مقاومت و دفاع مقدس (سه شنبه ۶ آذر)، مسعود ده نمکی با موضوع جذب مخاطب در سینمای مقاومت و دفاع مقدس (چهارشنبه ۷ آذر) و علی نصیریان با موضوع ویژگی های بازی و نقش آفرینی در سینمای مقاومت و دفاع مقدس (پنج شنبه ۸ آذر) برای مخاطبان صحبت می‌کنند.

ملکی همچنین با بیان اینکه نباید به این جشنواره به چشم یک فستیوال نگاه کرد، گفت: در روزگاری که ارزش ها دگرگون شده است و ما از دوران اوایل انقلاب فاصله گرفته ایم، ما در جشنواره مقاومت با شعار تجلی گفتمان فرهنگی انقلاب اسلامی سعی داریم فضایی را به وجود آوریم که هدف ها فراتر از جوایز باشد.

وی ادامه داد: جشنواره‌های مختلف در سراسر دنیا به دلیل سیاست‌هایی که اعمال می‌کنند از ورود فیلم‌های راهبردی و روشنگر جلوگیری می‌کنند به همین دلیل جشنواره مقاومت محفلی است تا بتوانیم این استعداد‌ها را در کنار هم و در یک جشنواره ارزشمند نظاره گر باشیم.

سید محمد حسینی مدیر اسلام هراسی و ایران ستیزی پانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت در این نشست با اشاره به اکران و نقد و بررسی سه فیلم خارجی با موضوع ایران، اظهار کرد: سه فیلم «قاتل آمریکایی»، «زیر سایه‌ها» و «شش روز» در طول برگزاری جشنواره با حضور منتقدان و کارشناسان اکران و مورد نقد قرار خواهند گرفت.

وی افزود: از نکات جالب توجه سینمای ایران در جهان این است که بسیاری از کشور‌ها از جمله سینمای آمریکا و هالیوود علاقه بسیاری برای پرداختن به تاریخ ایران دارند و فیلم‌هایی هم با هزینه‌های بسیار تولید کرده اند که هدف‌های سیاسی پشت پرده آن‌ها فقط تحقیر پیشینه‌ی ایران بوده است.

حسینی تاکید کرد: هدف بخش اسلام هراسی و ایران ستیزی آشنایی با فیلم‌هایی است که خارج از ایران و توسط سینماگران جهان ساخته می‌شود تا چهره‌ی خاصی را از ایران و اسلام به دنیا معرفی کنند.

در ادامه این نشست احسان کاوه جانشین بخش بین الملل درباره آثار خارجی شرکت کننده در این جشنواره بیان کرد: از ۹۷ کشور جهان آثار مختلفی برای ما ارسال شده که نسبت به سالهای قبل رشد خوبی را شاهد بوده ایم.

وی تصریح کرد: با توجه به آنکه زمان کمی از قتل خبرنگار عربستانی «خاشقجی» گذشته است اما فیلمی با عنوان «خاشقجی تنها نیست» برای ما ارسال شد که متأسفانه بخاطر مسائل امنیتی بدون شناسنامه به دست ما رسید و ما نمیدانیم این فیلم از کدام کشور است و سازندگان آن چه کسانی هستند.

کاوه داوران خارجی این بخش را ۷ نفر اعلام کرد که آثار خارجی ارسال شده به جشنواره را داوری خواهند کرد.

سیدمهدی جوادی مدیر بخش برنامه‌ریزی جشنواره هم در این نشست گفت: این جشنواره بیشتر از جنبه سینمایی یک رویداد فرهنگی و گفتمانی برای ارتقای سطح تولیدات روشنگرانه است و یکی از کارهای اصلی این جشنواره ایجاد شبکه سازی بین فیلمسازان با استعداد حول محور موضوعات مقاومت است.

وی تاکید کرد: تمرکز زدایی و حضور در استان‌های دیگر از امور مهم و مورد توجه این بخش جشنواره بوده که امسال برنامه ریزی هایی را در این زمینه انجام داده ایم.

 جوادی همچنین اظهار کرد: انتخاب چهره سال مقاومت را هم در این دوره خواهیم داشت که در ایام جشنواره معرفی خواهد شد و گوشه ای از نگاه دوستان در شورای سیاست گذاری جشنواره را در دوره زمانی برگزار شده نشان خواهد داد.

ناصر درخشان مدیر ارزشیابی و دبیرخانه جشنواره مقاومت بیان کرد: بخش جلوه‌گاه نور امسال به شهدای ترور می پردازد که موضوعی مغفول مانده در سینما است.

وی همچنین افزود: حدود ۷۴۴ اثر در بخش‌های مختلف متقاضی حضور در جشنواره بودند که ۲۱۱ اثر آن شخصی و خصوصی تولید شده بود و مابقی آثار بصورت دولتی تولید شده بودند. همچنین برای اولین دوره بخش روایت نور داریم که متعلق به فیلم‌اولی‌ها است.

مدیر دبیرخانه جشنواره داوران جشنواره را حدود ۵۰ نفر و فیلم های بخش رقابتی را ۱۹۷ فیلم اعلام کرد.

حسن امجدی مقدم مدیر امور استان‌ها گفت: امسال سعی کردیم به نقاط محروم توجه ویژه داشته باشیم. بنابراین در نظر داریم تا پایان سال به صورت هفتگی اکران مردمی در استان ها و شهرستان‌ها داشته باشیم و هر استان و شهرستانی که پتانسیل و توانایی میزبانی چنین رویدادی را دارد، می‌توانیم حضور داشته باشیم.

انتهای پیام/

نظر شما