شناسهٔ خبر: 29336203 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روسیه خواستار برقراری آتش بس در نوار غزه است

مسکو - ایرنا - وزارت امور خارجه روسیه با صدور بیانیه ای ضمن ابراز نگرانی از وضعیت پیش آمده در نوار غزه و متشنج شدن اوضاع در آن، خواستار برقراری آتش بس بین رژیم صهیونیستی و رزمندگان مقاومت فلسطین شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، در این بیانیه خاطرنشان شده است: تنها یکشنبه گذشته بر اثر زد و خورد میان دو طرف که به دنبال حمله نیروهای ویژه اسراییلی به اراضی فلسطین بوجود آمد، دست کم هفت فلسطینی و یک افسر اسراییلی کشته شدند.
در ادامه بیانیه گفته شد: مسکو از تشدید مناقشه در غزه که ممکن است موجب از سرگیری رویارویایی مسلحانه گسترده شود و قربانیان بیشتری بگیرد به شدت نگران است و خواستار بازگشت فوری به نظام آتش بس و خویشتنداری دو طرف است.
وزارت امور خارجه روسیه در ادامه بیانیه خود از دو طرف خواسته است تا تدابیری را برای جلوگیری از گسترش دامنه رویارویی با پیامدهای غیرقابل پیش بینی بکار گیرند ضمن اینکه از تلاش های مصر برای میانجیگری و حل و فصل این وضعیت، تشکر شده است.
در بخش دیگری از بیانیه آمده است: همان طور که بارها اعلام کرده ایم برای پایان یافتن خشونت ها ، نخست باید گروه های فلسطینی به وحدت دست پیدا کنند و سپس روند حل وفصل سیاسی بین فلسطین و اسراییل بر اساس تصمیمات شورای امنیت سازمان ملل و مجمع عمومی سازمان ملل و ابتکارهای صلح عربی از سرگرفته شود.
گردان های شهید عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) دو شب پیش اعلام کرد که نیروهای ویژه رژیم صهیونیستی با نفود به شرق خان یونس واقع در جنوب غزه، دو تن از فرماندهان گردان های قسام با نام «نورالدین محمد سلامه برکه» (37 ساله) و «محمد ماجد موسی القرا» (23ساله) را ترور کردند.
این حمله واکنش نیروهای مقاومت و درگیری آنها با نظامیان اشغالگر را در پی داشت که به هلاکت یک نظامی صهیونیست و زخمی شدن نظامی دیگر منجر شد.
به دنبال ترور این دو فرمانده حماس نیروهای وابسته به گردان های قسام به تعقیب صهیونیست ها پرداختند که همزمان جنگنده های رژیم صهیونیستی وارد عمل شدند و با بمباران منطقه خزاعه، شمار شهدا دست کم به هفت تن افزایش یافت.
وزارت بهداشت فلسطین همچنین اعلام کرد که در پی بمباران منطقه خان یونس در نوار غزه دست کم شش تن شهید و هفت تن دیگر زخمی شدند.
«گردان های قدس» نیز در پی این حملات با اعلام بسیج عمومی، نیروها و یگان های میدانی خود را فراخواند و تمامی مناطق و ورودی های غزه را به کنترل درآورد.
«اویخای ادرعی» سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی دوشنبه شب اعتراف کرد: امروز 200 راکت از نوار غزه به اسرائیل شلیک شده است.
مقام های صهیونیستی با اذعان به ناکارآمدی گنبد آهنین اعلام کردند که این سامانه تنها موفق به رهگیری 60 فروند از مجموع 200 راکت شده است.
اعتراف به ناکارآمدی این سامانه دفاعی در حالی است که رژیم تل آویو همواره مدعی بود که گنبد آهنین قادر است تمامی اجسام پرنده را در آسمان رهگیری و نابود کند.
برخی رسانه های عربی گزارش دادند که این تعداد راکت تنها در ظرف 40 دقیقه از نوار غزه به سرزمین های اشغالی شلیک شده است.
از سوی دیگر، یک مسئول جنبش جهاد اسلامی فلسطین که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد: ما به دنبال تنش آفرینی در نوار غزه نیستیم و اسرائیل باید به آتش بس متعهد بماند.
اروپام*391*1346*

نظر شما