شناسهٔ خبر: 29313953 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

توسعه اراضی پس‌کرانه‌های تجاری بنادر جنوبی

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در سمینار آموزشی لجستیک و زنجیره حمل و نقل، ­از توسعه اراضی پس کرانه ای بنادر جنوبی کشور خبر داد.­

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، محمد راستاد در همایش آموزشی لجستیک و زنجیره حمل و نقل ضمن تشریح ظرفیت ها و قابلیت های ایران در زمینه فعالیت‌های دریایی به ۱۶ نماینده اتحادیه اروپا ­از توسعه اراضی پس کرانه ای بنادر جنوبی کشور از جمله چابهار، شهید رجایی و امام خمینی خبر داد و افزود:­امیدوارم با روابط مناسبی که با اتحادیه اروپا داریم همکاری ها روز به روز گسترش پیدا کند.

وی افزود:­ ایران دارای ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر سواحل در شمال و جنوب است. حدود ۲۳۰ میلیون تن در سال ظرفیت بنادر تجاری ایران است و در حال حاضر سالانه میزان حمل و نقل دریایی در حدود ۳۰۰ میلیون تن مواد نفتی و غیر نفتی است

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: ایران از نظر ناوگان تحت پرچم جزو کشورهای مهم منطقه و جهان محسوب می‌شود و ۱.۱ درصد ناوگان جهانی تحت پرچم را به خود اختصاص داده ایم و جزو ۲۰ کشور اول جهان از این نظر هستیم.

راستاد گفت: روند فعالیت‌ها و ارتقای حمل و نقل کانتینری رشد خوبی داشته است و در روزهای آینده شاهد تجهیز و تکمیل بندر شهید رجایی به ۱۲ جرثقیل گنتری کرین با ۱۰۴ میلیون یورو سرمایه گذاری و همچنین ۱۵ دستگاه RTG هستیم.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر حدود ۳ میلیون تن TEU تخلیه و بارگیری در بندر شهید رجایی داشتیم،­ افزود: در حال توسعه ترمینال ۳ بندر شهید رجایی هستیم و با تکمیل این پایانه ظرفیت به ۸ میلیون TEUمی‌رسد.

راستاد همچنین با اعلام اینکه ایران از دسترسی دریایی مناسب و محدوده بازار جذابی برخوردار است،­ اضافه کرد: ایران در مسیر مهم دالان‌های ترانزیتی منطقه است و همین موضوع بنادر ایران و سایر شقوق حمل و نقل کشورمان ­را از نظر توسعه ترانزیتی به کشوری مهم تبدیل کرده است.

وی ادامه داد: اخیرا به موافقت‌های خوبی برای توسعه دالان‌های ترانزیتی رسیدیم که موافقت‌نامه با هند و افغانستان در بندر چابهار از جمله آن است.

وی همچنین گفت: بندر چابهار در منتهی الیه جنوب شرقی ایران بندری است که قابلیت تبدیل شدن به محور کانونی شرق را دارد و حلقه واصلی بین کشورهای اقیانوس هند و همچنین هند و افغانستان به شمار می‌رود.

راستاد همچنین از تشکیل نخستین ­شورای هماهنگی موافقت‌نامه چابهار خبر داد و افزود: به زودی شاهد اپراتور هندی در بندر چابهار خواهیم بود که با سرمایه گذاری ۸۵ میلیون­ دلاری و در قالب قرارداد BOT به مدت ۱۰ سال شروع می‌شود.

نظر شما