شناسهٔ خبر: 29285631 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

در پی تشدید فشارها بر عربستان برای پایان دادن به جنگ یمن

قطع سوخت‌رسانی امریکا به جنگنده‌های عربستان

ائتلاف نظامی عربستان و امارات متحده عربی در یمن، روز گذشته اعلام کرد «تصمیمی مبنی بر پایان دادن به سوخت‌رسانی جنگنده‌های این ائتلاف توسط امریکا گرفته شده است». ساعاتی بعد جیمز ماتیس وزیر دفاع امریکا با تأیید این خبر گفت، این تصمیم پیش از این گرفته شده و آل سعود در این باره با کاخ سفید رایزنی کرده بود.

صاحب‌خبر -
 
 
 
 
 
 
 
 
 
به گزارش الجزیره، در این بیانیه که در رسانه رسمی آل سعود منتشر شد، نوشته شده که این تصمیم به منظور قطع وابستگی این ائتلاف به امریکا گرفته شده است: «اخیراً، پادشاهی آل سعود و ائتلاف آن ظرفیت‌های خود را برای افزایش استقلال‌شان در سوخت‌رسانی به جنگنده‌ها در یمن افزایش داده‌اند. در نتیجه ،به‌دنبال مشورت با کاخ سفید، ائتلاف تصمیم گرفته به سوخت‌گیری این جنگنده از ایالات متحده امریکا پایان دهد.» این تصمیم در شرایطی گرفته شده که پس از رسوایی قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار واشنگتن پست در کنسولگری عربستان در ترکیه، حکومت عربستان بیش از همیشه تحت فشار است و اخیراً کنگره تصمیماتی را در جهت محدود کردن حمایت‌هایش از ائتلاف سعودی گرفته است.
با این حال، ماتیس در اظهارات خود تأکید کرد که با وجود قطع سوخت‌رسانی، دو کشور همچنان به همکاری در یمن ادامه خواهند داد. او در ادامه افزود: «امریکا و این ائتلاف در نظر دارند یک نیروی یمنی ایجاد کنند که از مردم این کشور حفاظت کند، مرزهایش را امن نگه دارد و در برابر گروه‌های تروریستی از جمله داعش و القاعده ایستادگی کند.»
در ماه آگوست، ماتیس هشدار داد که حمایت ایالات متحده از ائتلاف عربی، «بی قید و شرط» نیست و این حمایت صورت گرفته تا «از تمام راه‌های ممکن برای  از دست رفتن زندگی انسان‌های بی‌گناه جلوگیری شود.»
پیش از این روزنامه واشنگتن‌پست به نقل از منابعی آگاه اعلام کرده بود در پی این تصمیم احتمال دارد حملات هوایی سعودی‌‌ها به نواحی داخلی‌تر یمن مانند پایتخت دشوارتر شود. تاکنون جزئیات این تصمیم مشخص نشده است اما خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده، مقام‌های امریکا گفته‌اند هم‌اکنون نیروهای عربستان سوخت‌رسانی حدود 80 درصد از جنگنده‌ها را برعهده گرفته‌اند. ناظران اعتقاد دارند این اقدام می‌تواند جنگ یمن را به پایان خود نزدیک‌تر کند و امریکا تلویحاً به عربستان فهمانده دیگر قصد حمایت از اقدامات آن را ندارد.
تنبیه محمد بن سلمان
به گزارش نیویورک‌تایمز، برخی مقام‌های سابق و فعلی امریکا می‌گویند دولت ترامپ علاوه بر پایان دادن به سوخت‌رسانی به جنگنده‌های عربستانی، در نظر دارد طی روزهای آینده تحریم‌هایی را علیه ریاض وضع کند. این اقدامات ظاهراً به گونه‌ای در پاسخ به خشم جهانی از بابت مرگ خاشقجی و کشته شدن هزاران غیر نظامی به دست ائتلاف عربستان در جنگ یمن تنظیم شده‌اند، اما در واقع از مجازات مستقیم محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان خودداری کرده و مانع اقدام سرسختانه‌تر کنگره علیه عربستان خواهد شد.
جهان در تکاپوی صلح
تصمیم متوقف کردن سوختگیری جنگنده‌ها از امریکا، در میانه تلاش‌های این کشور برای پایان جنگ یمن که وخیم‌ترین بحران انسانی کنونی در جهان است، صورت گرفته است. در همین حال، محمدعلی الحوثی رئیس کمیته عالی انقلاب یمن طی یادداشتی در روزنامه واشنگتن‌پست پیرامون حملات عربستان سعودی به یمن نوشت و تأکید کرد که یمنی‌ها خواستار صلح هستند اما این امر مستلزم توقف حملات ائتلاف عربی به یمن است.
 

کلمات کلیدی

سوخت‌رسانی

جنگنده‌های عربستان

جنگ یمن

نظر شما