شناسهٔ خبر: 29269582 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رای الیوم : دوره قلدری ترامپ و نتانیاهو به سر رسید

تهران-ایرنا-روزنامه رای الیوم نوشت: پیروزی حزب دمکرات در انتخابات میان دوره ای مجلس نمایندگان آمریکا و نیز رد درخواست نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای دیدار با رئیس جمهوری روسیه در پاریس، پاسخ محکمی به قلدری های آمریکا و این رژیم بود.

صاحب‌خبر -

عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه رای الیوم و تحلیلگر مسایل منطقه ای روز شنبه در تحلیلی افزود: بدون شک هفته گذشته آغازی برای پایان زورگویی های آمریکا و اسرائیل بود و شکست حزب جمهوری خواه در انتخاباتمجلس نمایندگان آمریکا ضربه سنگینی به دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بود.
علاوه بر این ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در حاشیه بزرگداشت یکصدمین سال پایان جنگ جهانی اول در پاریس (فردا یکشنبه) را نپذیرفت که خود ضربه سختی به نتانیاهو بود که در تلاش است اختلافات تل اویو و مسکو را حل و هماهنگی ها در امور سوریه بار دیگر همانند گذشته شود.
وی یاد آور شد که خشم و عصبانیت ترامپ در همان کنفرانس مطبوعاتی برای اعلام نتایج انتخابات میان دوره ای آشکار بود زمانی که به شدت به خبرنگار شبکه خبری «سی ان ان» حمله کرد و وی را وقیح خواند.
در واقع رئیس جمهور آمریکا همانند یک فرد کوچه و بازاری ظاهر شد که با رسانه ها و آزادی بیان دشمن است و برای اولین بار در تاریخ آمریکا یک رئیس جمهور این گونه خلاف آداب موقعیت خود و پروتکل های رسمی رفتار می کرد.
عطوان ادامه داد که از سوی دیگر نتانیاهو نیز سعی می کند نشان دهد دیدار با پوتین از سوی او لغو شده چرا که روابط تل اویو و مسکو در اثر سقوط هواپیمای روسی و کشته شدن 15 نظامی این کشور که مسکو اسرائیل را مسبب آن می داند، تیره شده است.
وزیر محیط زیست رژیم صهیونیستی اعلام کرد که فشردگی برنامه ها در پاریس اجازه دیدار دو طرف را نمی دهد اما این یک دروغ آشکار برای حفظ آبروی نتانیاهو است چرا که در حاشیه مراسم پاریس «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه و احتمالا ترامپ با پوتین دیدار خواهند داشت.
عطوان افزود که مسئولان اسرائیلی بار دیگر لحن خود را تشدید و تهدید کردند سامانه موشکی اس-300 سوریه را نابود می کنند حتی به قیمت اینکه این حملات باعث تهدید نظامیان روسی شود. «گلعاد آردان» وزیر امنیت داخلی اسرائیل نیز خواستار حمله به پایگاه های ایرانی در سوریه شده است.
اما بسیاری در سوریه و خارج از آن می خواهند نتانیاهو جرات کند و دستور حمله به اهداف سوریه و ایران را در خاک این کشور بدهد تا فرماندهان روسی و سوری درسی فراموش نشدنی به آنها بدهند.
عطوان یاد آوری کرد که «حسن احمد حسن» سرتیپ ارتش سوریه روز گذشته تاکید کرد که موشک های اس-300 تا حد زیادی احتمال حمله اسرائیل به سوریه را کاهش داده و این حق سوریه است که از آسمان خود دفاع کند و احتمال هرگونه حمله ای را کاهش دهد.
«جیمز جفری» فرستاده ویژه آمریکا به سوریه نیز روز گذشته گفت که آمریکا نسبت به وجود سامانه موشکی پیشرفته روسی در منطقه نگران است اما این نگرانی ها باعث خرسندی سوریه و متحدان این کشور در دفاع از حاکمیتش و بازدارندگی حملات اسرائیلی می شود.
عطوان نوشت که معادلات قدرت در عرصه میدانی تغییر کرده و دوره ای که جنگنده های اسرائیلی در آسمان سوریه جولان می دادند پایان یافته است.
خاورم**9366**1049

نظر شما