شناسهٔ خبر: 29261906 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

آمریکا، منزوی در شورای امنیت

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، روز جمعه سیاست‌های یکجانبه و اقدامات غیرقانونی آمریکا را مغایر با حاکمیت قانون، اصول حاکم بر منشور سازمان ملل و چندجانبه گرایی دانست و تاکید کرد جامعه بین الملل باید مقابل یکجانبه گرایی آمریکا بایستد.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
«غلامعلی خوشرو»، در نشست شورای امنیت سازمان ملل با موضوع  «صلح و امنیت بین الملل»، با بیان اینکه سیاست های خودخواهانه و اقدامات یکجانبه آمریکا بنیان‌های همکاری بین المللی و چندجانبه گرایی را به مخاطره انداخته است، تصریح کرد: نتیجه این رویکرد آمریکا، خروج واشنگتن از شورای حقوق بشر، یونسکو، پیمان پاریس و برجام شد.

آمریکا،  منزوی در شورای امنیت
 
نماینده دائم ایران در سازمان ملل، خروج آمریکا از برجام و بازگرداندن یک جانبه تحریم ها را نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت برشمرد و خاطرنشان کرد  برای نخستین بار در تاریخ سازمان ملل، آمریکا به عنوان یک عضو دائم و دارای حق وتو، دیگر ملت های جهان را نه به دلیل نقض یک قطعنامه شورای امنیت، بلکه به خاطر تبعیت از آن مجازات می‌کند.

خوشرو تصریح کرد: این تهدیدی جدی علیه منشور ملل متحد و روابط بین الملل است که نیازمند پاسخ سریع و جدی بین المللی‌ست.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل همچنین به خودداری آمریکا از اجرای حکم اخیر دیوان بین المللی دادگستری اشاره کرد و خواستار محکومیت و مردود دانستن تحریم های آمریکا از سوی جامعه بین المللی، نه تنها در حرف بلکه در عمل شد.

خوشرو گفت: بر اساس 12 گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران به کلیه تعهدات خود عمل کرده و در آینده نیز به اجرای تعهداتش متناسب با منافعی که دریافت می کند، ادامه خواهد داد.

در نشست شورای امنیت، بسیاری از دولت ها از لزوم تقویت چندجانبه گرایی حمایت و به صورت صریح یا ضمنی یکجانبه گرایی و سیاست آمریکا در قبال برجام را مورد انتقاد قرار دادند.
 
ایران بر حق ذاتی خود در استفاده از انرژی هسته ای تأکید دارد
 
سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد هم از جامعه بین المللی خواست اجازه ندهند اقدامات فریبکارانه آمریکا بار دیگر باعث یک بحران بین المللی شود و گفت: ایران مصمم به اعمال حق ذاتی خود در انرژی هسته ای و چرخه کامل سوخت ملی برای اهداف صلح آمیز است.
آمریکا،  منزوی در شورای امنیت
 
اسحاق آل حبیب در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که با موضوع گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی برگزار شد، با تاکید بر حق ذاتی دولت ها در بهره برداری از انرژی هسته ای، تعهد بین‌المللی دولت های توسعه یافته جهت همکاری حداکثری با کشورهای در حال توسعه برای بهره مندی همگانی از انرژی هسته ای و دسترسی به تجهیزات، فناوری و اقلام هسته ای برای اهداف صلح آمیز را یادآوری کرد.

سفیر ایران در سازمان ملل متحد با بیان اینکه اتهامات در مورد برنامه هسته ای ایران از ابتدا بی اساس و یک بحران ساختگی بود، مشارکت فعالانه ایران در مذاکرات منتهی به برجام و گزارش های مکرر آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر پایبندی کامل ایران به تعهدات هسته‌ای را بهترین سند برای اثبات صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران دانست.

آل حبیب تحریم های اخیر آمریکا را نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت و برجام دانست و افزود « سیاست آمریکا در قبال برجام و قطعنامه 2231 به طور واضح نشان می دهد که حتی در گذشته، آنها در واقع هیچ نگرانی نسبت به برنامه هسته ای ایران نداشتند. آنها آشکارا در مورد نگرانی شان نسبت به این برنامه دروغ گفتند فقط به این منظور که خصومت شان نسبت به ایران را ادامه دهند».

وی تاکید کرد: حفظ تمامیت نظام عدم اشاعه هسته ای و تداوم اجرای برجام نیازمند هوشیاری بیشتر جامعه بین المللی در قبال اتهامات ساختگی آمریکا در قبال ایران است.

سفیر ایران در سازمان ملل متحد با یادآوری حق ایران براساس برجام در اتخاذ واکنش های متناسب و مقتضی در قبال تحریم های جدید آمریکا، از همه اعضای برجام خواست که تعهداتشان را به صورت کامل ایفا و آمریکا را به خاطر نقض فاحش برجام و اقدامات غیرقانونی بی پروایش پاسخگو کنند.

آل حبیب تصریح کرد:  «در راستای اصول مندرج در منشور ملل متحد و در حمایت از چندجانبه گرایی، جامعه بین المللی مسئولیت دارد جهت حفظ برجام اقدام و اقدامات غیرقانونی یکجانبه آمریکا را رد کند».
 
 مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار دیگر بر پایبندی ایران به تعهداتش بر اساس برجام تأکید کرد.
آمانو در بیانیه‌ای به هفتاد و سومین نشست عمومی مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد ما همچنان به راستی‌آزمایی و نظارت بر عمل ایران به تعهدات هسته‌ای خود بر اساس برجام ادامه می دهیم.
 
 
مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشتر نیز در همه گزارش های خود بر پایبندی ایران به تعهدات برجام تاکید کرده است .
آمانو در این بیانیه تصریح کرده است: «ما کماکان به راستی‌آزمایی و نظارت بر اجرای تعهدات هسته‌ای ایران ذیل برنامه جامع اقدام مشترک ادامه داده‌ایم.»
مدیر کل آژانس، تأکید کرده است: «ایران در حال اجرای تعهدات هسته‌ای خود ذیل برجام است. ضروری است که ایران اجرای کامل این تعهدات را ادامه دهد.»  
آمانو گفته که آژانس به راستی‌آزمایی‌ها درباره عدم انحراف مواد هسته‌ای اعلام‌شده توسط ایران ذیل توافقنامه پادمانی این کشور را ادامه می‌دهد. ارزیابی‌ها درباره نبود مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام‌نشده نیز ادامه دارند.
 

نظر شما