شناسهٔ خبر: 29167248 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

کدخدایی:

شورای نگهبان لایحه الحاق ایران به CFT را رد کرد

صاحب‌خبر -

شورای نگهبان لایحه الحاق ایران به CFT را رد کرد

فرارو- سخنگوی شورای نگهبان از رد لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT) و اعاده آن به مجلس خبر داد.

عباسعلی کدخدایی در توییتر نوشت:

شورای نگهبان لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT) را در جلسات متعدد خود مورد بررسی قرار داد و واجد ایرادات و ابهاماتی دانست. این نظر شامل موارد خلاف شرع، خلاف قانون اساسی و ابهام، در موعد مقرر برای مجلس شورای اسلامی ارسال شده است.

بیشتر بخوانید...

مهلت شورای نگهبان تمام شده؛ CFT قابل اجراست

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان پس از انتشار خبر رد "سی اف تی" در توییتر، در گفت‌وگو با تسنیم جزئیات بیشتری درباره ایرادات شورای نگهبان به لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم(CFT) بیان کرد.

او گفت: این لایحه در جلسات متعدد و مکرر شورای نگهبان با حضور تمامی اعضا مورد بررسی قرار گرفته است. نظرات شورای نگهبان درباره این لایحه شامل موارد خلاف شرع، خلاف قانون اساسی و ابهاماتی است که در نامه‌ای به مجلس شورای اسلامی اعلام شده است.

قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان ادامه داد: ایرادات این شورا نسبت به لایحه CFT حدود 20 مورد است. همزمان با بررسی مصوبه مجلس درباره لایحه CFT، مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز این لایحه را بررسی و درباره آن اعلام نظر کرده است. ایرادات مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره لایحه CFT را نیز که شامل عدم انطباق با سیاست‌های کلی است را در نامه‌ای به مجلس شورای اسلامی ارسال کرده‌ایم.

سخنگوی شورای نگهبان در پایان خاطرنشان کرد: این ابهاماتی که به لایحه CFT از سوی این شورا وارد شده، به منزله رد این مصوبه نیست و فقط اظهارنظر شورای نگهبان است و در صورتی که مجلس بر مصوبه قبلی‌‌اش اصرار کند، در نهایت این لایحه، جهت تعیین تکلیف نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع می‌شود.

به گزارش فرارو، سخنان کدخدایی در حالی مطرح می‌شود که پیش از این، بهرام پارسایی، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در گفت‎وگویی با ایسنا اعلام کرد مهلت قانونی اعلام نظر شورای نگهبان نسبت به لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم پایان یافته است.

این نماینده مردم شیراز می‎گوید که درحال حاضر و با توجه به تصریح اصل ۹۴ قانون اساسی راجع به مصوبات مجلس، مجلس و دولت موظف به اجرای قانون اساسی هستند.

پارسایی همچنین براساس اصل نود و چهارم قانون اساسی بیان می‎کند که از تصویب CFT، بیست و چهار روز می‌گذرد. البته شورای نگهبان می‌تواند ١٠ روز مهلت بخواهد که از مجلس این مهلت را خواسته اما الان این مصوبه قانوناً قابلیت اجرایی دارد.

نظر شما