شناسهٔ خبر: 29153408 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

معاون اول رئیس‌جمهور:

آمریکا در همه اتفاقات از ملت ایران سیلی خورده‌ است

معاون اول رئیس جمهور گفت: آمریکا کارنامه سیاهی نسبت به مردم ایران دارد. در همه اتفاقاتی که افتاده آمریکا از ملت ایران سیلی خورده‌ اما کارهای خود را ادامه می‌دهد. اینکه گفته شود هدف مردم نیستند و دولت است حرف دروغی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در مراسم معارفه وزیر امور اقتصادی و دارایی، فرهاد دژپسند گفت: به اعتقاد من مدیران مهمترین سرمایه کشور هستند و بعضاً جفاهایی نسبت به آنها می‌شود و جفا به مدیران مدون کشور، جفا به کشور است. باید قدردان آنها باشیم. دکتر دژپسند کارنامه روشن و تجربه موفقی دارد و در دولت یازدهم بخش بودجه و برنامه‌ریزی را به خوبی اداره کردند و پس از یک سال استراحت با تمام نیرو به این وزارتخانه آمده‌اند.

وی ادامه داد: ما در آستانه ۱۳ آبان هستیم که برای ملت ایران روز مهمی است. در این روز امام خمینی(ره) سخنرانی مهمی علیه آمریکا داشتند که موجب تبعید ایشان شد یا خشونت علیه دانش‌آموزان در جهت ممانعت از حرکت انقلاب که نهایتا در سال ۱۳۵۸ به تسخیر لانه جاسوسی انجامید و این موارد از حوادث این روز بود.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: آقای ترامپ تصمیم گرفتند در این روز تحریم‌ها را برگردانند. آمریکا کارنامه سیاهی نسبت به مردم ایران دارد. در همه اتفاقاتی که افتاده آمریکا از ملت ایران سیلی خورده‌ اما کارهای خود را ادامه می‌دهد. اینکه گفته شود هدف مردم نیستند و دولت است، حرف دروغی است.

جهانگیری یادآور شد: در مذاکرات هسته‌ای که با آمریکایی‌ها و کشورهای دیگر داشتیم آمریکایی‌ها اصرار داشتند که ایرانی‌ها قابل اعتماد نیستند و مدام این را تبلیغ می‌کردند در حالی که امروزه به این نتیجه رسیدند که ایرانی‌ها قابل اعتمادند و گزارش آژانس بین‌المللی هسته‌ای نیز گواه آن است و اعلام کرد ایران به همه تعهدات خود پایبند بوده است.

وی ادامه داد: رییس‌جمهور آمریکا در زمان انتخابات و زمان بعد از انتخابات همیشه تاکید داشته که این بدترین توافق آمریکا بوده است و باید از این توافق کنار رفت.

جهانگیری در مورد اهداف خروج آمریکا از برجام گفت: یکی از اهداف آن ایجاد جنگ روانی و رسانه‌ای بود که از اردیبهشت امسال شتاب بیشتری به خود گرفته است و فضای روانی جامعه را به سمت خود کشیده و در بخش‌هایی موفق بوده است و بعضا سعی کرده امید مردم را به یاس تبدیل کند. اما با توجه به روحیه مردم ایران این فضا برگشته و مردم متوجه شده‌اند که آمریکا،‌ اسراییل و عربستان سعودی در این مسائل دخالت دارند.

وی ادامه داد: در قتل خبرنگار معروف سعودی گزارش‌هایی درج شده که پول‌های کلانی صرف شده تا بعضی از رسانه‌های غربی بسیج شوند تا فضا را علیه مردم ایران آلوده کنند.

جهانگیری با اشاره به جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران گفت: مساله دیگر جنگ اقتصادی است و آنچه مهم است این است که ملت ایران نشان داد که در مقابل آمریکا ایستادگی می‌کند و آمریکا در اجرای سیاست‌های خود تنها و منزوی است به طوری که تا امروز تاریخ نشان نداده بود که کشورهای بزرگ اروپایی از سیاست‌های اعلامی آمریکا سر باز بزنند. روسیه و چین هم که قدرت‌های بزرگی هستند با این سیاست همراه نیستند بنابراین ما هم از لحاظ سیاسی قدرت بالایی پیدا کردیم و هم از نظر اخلاقی که نشان دادیم که به تعهدات پایبند هستیم.

جهانگیری با بیان اینکه هدف اصلی جنگ اقتصادی فشار روی مردم ایران است نه دولت ایران گفت: مقامات آمریکایی به دروغ اصرار دارند که به دنبال فشار علیه مردم ایران نیستند در حالی که برای نمونه عرض می‌کنم ما با وجود داشتن منابع مالی در خرید برخی داروهای مورد نیاز مردم با مشکل برخورد کردیم و این کشورها به بهانه‌های مختلف مانع از ورود این داروها شده‌اند.

وی تصریح کرد: این واقعیت است که سرنوشت دولت، نظام و ایران به هم گره خورده است و تضعیف هر یک باعث تضعیف دیگری خواهد شد بنابراین هر کس به ایران فکر می‌کند باید کمک کند تا از این چالش به سلامتی خارج شویم.

معاون اول رییس‌جمهور در مورد اقدامات صورت گرفته و در راستای مقابله با تحریم‌ها گفت: در مرحله نخست باید سازوکارهای اجرایی را مشخص کنیم. در این راستا مقام معظم رهبری دستور تشکیل شورای سه قوه را دادند که تصمیمات آن با سرعت بالایی باید اجرایی شود. همچنین ستاد مقابله تحریم‌ها با اختیار بالایی تصویب شد که هر چه در این ستاد تصویب می‌شود باید به مرحله اجرایی برسد اگر آمریکا در فروش نفت و پخش حمل و نقل مشکلاتی را ایجاد می‌کند باید تدابیر لازم را اتخاذ کنیم تا این موانع بازگشایی شود.

جهانگیری با اشاره به تحریم فروش نفت ایران گفت: نمونه برجسته تحریم‌ها که از اردیبهشت امسال اعلام شد موضوع توقف فروش نفت ایران بود که مقامات آمریکایی به طور شفاف اعلام کردند که خواهان توقف صادرات نفت ایران در آبان ماه هستند و این راهبردی قطعی برای آمریکا بود. اما آمریکایی‌ها فکر نمی‌کردند که ایران موقعیت و ویژگی‌های نفتی را دارد که نمی‌تواند به راحتی آن را حذف کند و ما مطابق نیازهای خود توانستیم نفت را بفروشیم به طوری که آمریکا هشت کشور را از این تحریم‌ها معاف کرده است آیا این نشانه‌ای جز شکست آمریکا است؟

جهانگیری با تاکید بر نقش اقتصاد در شرایط فعلی گفت: مقوله اصلی و اساسی هم در سیاست و هم در زندگی مردم موضوع اقتصاد است به طوری که در همه نظرسنجی‌ها  مردم به مسائل اقتصادی و معیشتی خود اشاره می‌کنند. بنابراین در پیشانی این شرایط خطیر مسائل  اقتصادی هستند. وزارتخانه‌ای که امروز در آن هستیم به جرات مهمترین وزارتخانه کشور است و هر سازمان مستقل آن به اندازه یک وزارتخانه دیگر اهمیت و دامنه کاری دارد مسوولین اقتصادی دولت در همه صفوف باید این احساس را داشته باشند که در مقطع فعلی مسایل اقتصادی شاخص موفقیت در مسایل بین‌المللی نیز است و اگر در این مسایل پیروز باشیم در چالش‌های بین‌المللی نیز موفق خواهیم بود و  دولت مصمم است از این دوره به سلامت عبور کنیم.

وی متذکر شد: اصلی‌ترین مساله در این مقطع وحدت و انسجام داخلی است که این انسجام که در میان سه قوه و چه در میان مردم پیش نیاز برون رفت از این چالش‌هاست. در بخش‌های اقتصادی باید چند موضوع در اولویت باشد و یکی از آنها ارتقای فضای کسب و کار است و اگر بتوانیم این فضا را بهبود ببخشیم بخشی از مشکلات را می‌توانیم حل کنیم .

جهانگیری تاکید کرد: اولویت دیگر توانمندسازی و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی است به طوری که مقام معظم رهبری در جلساتی که با هم داشته‌ایم اعلام کردند اصل ۴۴ چه در دولت قبل و چه در دولت فعلی جدی گرفته نشده است.

وی ادامه داد: ما در هر دوره‌ای که واگذاری‌های بزرگی داشته‌ایم عده‌ای اعلام شکایت می‌کردند در حالیکه باید پرسید آیا مزایده مشکلی داشته است؟ یا اینکه فرد مورد نظر شما موفق نشده شما شکایت دارید متاسفانه فضای واگذاری‌ها دشوار شده است .

جهانگیری با تاکید بر نقش بخش خصوصی گفت: گفت‌و‌گو با بخش خصوصی مهم است و این گفت‌وگوها باید ساماندهی شود و در هر جلسه‌ای که با این گروه داشته باشیم توافقی مبنی بر حل مشکلات ارائه شود. همچنین عده‌ای اعلام می‌کنند در این شرایط نمی‌توان سرمایه‌گذاری خارجی کسب کرد در حالی که با تحولات ارزی روی داده این بهترین موقعیت برای آن است به گونه‌ای که ما مصوب کردیم فردی  که ۲۵۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری کند می‌تواند چند سال اقامت در ایران داشته باشد که این اولین بار در این مورد است.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات ما شرکت‌های متعدد در دست نهادهای نظامی دولت و دیگر ارگان‌ها است که وزارت اقتصاد باید سازوکار لازم برای واگذاری آنها را تعیین کند به طوری که رییس‌جمهور تاکید داشتند تا پایان سال ۹۸ صندوق های بازنشستگی باید واگذار شوند ما بدهی خارجی اندکی داریم و از این شاخص در دنیا کم نظیر هستیم دارایی‌ها دولت زیاد است بنابراین یکی از ماموریت‌های وزارت اقتصاد مدیریت این دارایی ها است تا بازدهی این دارایی ها افزایش یابد. همچنین با جلوگیری از فرار مالیاتی و گسترش پایه مالیاتی می توان محدودیت های حاصل از فروش نفت را جبران کرد. کار مهمی که باید در سرلوله همکاری این وزارتخانه با بانک مرکزی باشد اصلاح نظام بانکی است و این دو نهاد باید این را در اولویت برنامه ها قرار دهند.

نظر شما