شناسهٔ خبر: 29105156 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

اطلاعيه مهم بانک ملي ايران : ناگفته هاي ارز زائرين اربعين حسيني

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - ضمن عرض تسليت به مناسبت فرارسيدن اربعين حسيني و با آرزوي قبولي زيارت زائرين محترم اباعبدالله الحسين (ع) نکات زير را جهت تنوير افکار عمومي بعرض ملت شريف ايران و دوستداران اهل بيت (ع) مي رساند:
ضمن عرض تسليت به مناسبت فرارسيدن اربعين حسيني و با آرزوي قبولي زيارت زائرين محترم اباعبدالله الحسين (ع) نکات زير را جهت تنوير افکار عمومي بعرض ملت شريف ايران و دوستداران اهل بيت (ع) مي رساند:
1- بانک ملي ايران به پشتوانه تجربه و تخصص خود هر ساله ارز مورد نياز زائرين اربعين حسيني ،عتبات عاليات و حجاج خانه خدا را در داخل کشور و بصورت حرفه اي و تخصصي عرضه مي نمايد.
2- امسال نيز کمافي السابق عهده دار اين مسئوليت خطير گرديد لکن به سبب عدم همکاري و همراهي بانک مرکزي عراق، امکان انتقال دينارهاي بانک مرکزي کشورمان از عراق به داخل کشور ميسر نگرديد و به ناچار بايد ارز زائرين معزز در داخل خاک عراق به ايشان عرضه مي شد.
يادآوري اين نکته مهم ضروري است که با اين تصميم مهم دولت (پرداخت دينار به زائرين) ، دلالان ارز در داخل کشور و در عراق که به جهت تفاوت فاحش نرخ ارز متنعم بودند، سود و منافع سرشار خود را از دست مي دادند.
3- قبول مسئوليت مذکور توسط بانک ملي ايران و عدم همکاري بانک مرکزي عراق در شرايطي رخ داد که حدود يکصد هزار نفر از زائرين گرامي وارد خاک عراق شده بودند. بنابراين بدون فوت وقت بمنظور داير نمودن 250 باجه در نقاط مختلف عراق از جمله کاظمين، نجف، کربلا، مناطق مرزي مهران و شلمچه با يک شرکت پيمانکار عراقي قراردادي منعقدشد . مع الاسف در روز اول و دوم شروع پروژه شرايط نامساعد جوي - طوفان و بارندگي هاي شديد در منطقه مرزي مهران، امکان حمل کانکس ها و داير نمودن باجه ها را مختل نمود. اما در ديگر نقاط و با اضافه شدن کارکنان بانک ملي به آن مناطق ايجاد باجه ها سرعت گرفت.
4- ساعاتي از داير شدن باجه هاي تحويل ارز نگذشته بود که بانک مرکزي عراق و نيروهاي امنيتي کشور مذکور ، بنا به دلايل مختلف از جمله عدم اخذ مجوزهاي مربوطه و رعايت مسائل امنيتي بيش از200 باجه بانک ملي از جمله باجه هاي مستقر در فرودگاه نجف را تعطيل نمودند.
در اين مقطع بود که در يک کشور بيگانه با مشکلات پي در پي از اين دست مواجه گشتيم و البته بايد به مشکلات مذکور، قطعي هاي مکرر و طولاني مدت برق و اينترنت که ناشي از ضعف در زيرساختهاي عراق مي باشد و البته لازمه فعاليت باجه هاي بانکي است را اضافه نمود.
موارد فوق موجب گرديد که زائرين محترم حسيني براي ساعاتي با صف هاي طولاني و معطلي مواجه گشتند که البته وظيفه خود دانستيم در همان روز و طي اطلاعيه اي به جهت مشکلات ناخواسته و پيش آمده، از اين عزيزان عذرخواهي نمائيم .
همزمان با اعزام بيش از 500 نفر از کارکنان بانک ملي ايران اعم از کارمندان، مديران، معاونين و اعضاي هيئت مديره از طريق زميني و هوايي، به دنبال تعيين مکانهاي جديد بوده و با همکاري تعدادي از نهادها،
ساختمان هايي در اختيار بانک ملي قرار گرفت و چون برخي از آن ساختمان ها در شان زائرين محترم و بانک ملي ايران نبود، به سرعت از مدار سرويس دهي خارج شد.
به هرحال ، پس از سي ساعت کار مستمر اوضاع به روال عادي برگشت و توانستيم يکي پس از ديگري به اين مشکلات فائق آييم و سرويس دهي بصورت شبانه روزي و بدون وقفه و کمترين زمان معطلي براي زائرين محترم صورت گرفت، ( تصاوير شرايط عادي پرداخت ارز از روز سوم در رسانه ها منتشر گرديد).
5- مطابق اعلام بانک مرکزي ج.ا.ا پرداخت ارز تا يازدهم آبان ماه در کشور عراق ادامه خواهد داشت و پس از آن تاريخ اگر زائرين محترمي که به هر دليلي نخواسته و يا نتوانسته اند ارز مربوطه را دريافت کنند، بانک ملي ايران متعهد است عين مبلغ واريزي به همراه " کمک هزينه سفر زيارتي " را به حسابشان مسترد نمايد.
6- البته از برخي رسانه ها که بدون عنايت به مشکلات عظيم پيش گفته بي محابا و غير منصفانه عليه بانک ملي ايران و کارکنان شريف آن که بدون هيچ منت و انتفاعي در سخت ترين شرايط به عاشقان حسيني خدمت صادقانه ارائه مي دادند مطالبي به دور از انصاف و بعضاً وارونه انتشار داده اند گلايه مند هستيم .
و از آن دسته از رسانه ها که صادقانه ، منصفانه و بدون هيچ خط و رسم سياسي ، واقعيت ها را منعکس و رواني انجام امور در باجه هاي بانک ملي ايران را به زائرين اطلاع رساني نمودند تشکر و قدرداني مي نمائيم.
7- لازم مي دانيم از پشتيباني و حمايت دولت محترم، بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران، عضو هيئت رئيسه محترم مجلس شوراي اسلامي و ناظر امور زائرين، ستاد اربعين مستقر در داخل کشور، سفارت و کنسولگريهاي نجف و کربلا، استانداري هاي خوزستان و ايلام و فرمانداري هاي تابعه تشکر و قدرداني نمائيم.
در پايان و يکبار ديگر از آن دسته از زائرين گرانقدري که ممکن است متحمل زحمت و رنجش شده باشند عذرخواهي بعمل مي آوريم .
بانک ملي ايران

نظر شما