شناسهٔ خبر: 29061535 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رییس مرکز ایران شناسی دانشگاه یونن چین؛

قتل «خاشقچی» رویدادی کریه در سیاست بین المللی است

پکن-ایرنا- رییس مرکز ایران شناسی دانشگاه یونن چین قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار مخالف خاندان آل سعود را بسیار وحشیانه توصیف کرد و گفت قتل این روزنامه نگار رویدادی کریه در سیاست بین المللی و در جهان معاصر اسلام محسوب می شود.

صاحب‌خبر -

'یائو جیده' (Yao Ji De) روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا تصریح کرد: با دستور حکومتی که مکان های مقدس اسلامی را در خود جای داده است یک روزنامه نگار به این شکل به قتل می رسد و این یک معضل بزرگ و یک اقدام بسیار منفی برای جامعه اسلامی محسوب می شود و دل های دوستداران صلح و صلح دوستی را به درد آورد.
وی با اشاره به اینکه در روزهای اخیر شواهد بسیار زیادی از قتل فجیع این روزنامه نگار منتقد عربستانی در ترکیه به ثبت رسیده است، افزود: قتل چنین روزنامه نگاری، آن هم به این شکل آزار دهنده است.
رییس مرکز ایران شناسی دانشگاه یونن چین، خبرنگاری را شغلی مقدس دانست و گفت خبرنگاران انتقاد می کنند، حکومت ها را نقد می کنند، بر امور نظارت می کنند و فداکاری های زیادی نشان می دهند و چنین رویدادی واقعا تاسف بار است.
او در پاسخ به سوالی درباره تاثیرگذاری این رویداد بر مسایل مهم منطقه ای گفت: آنچه امروز باید مورد توجه قرار گیرد این است که جهان اسلام در یکی از سخت ترین دوره های خود پس از 1400 سال بسر می برد و عربستان و ترکیه هم که دو کشور اسلامی به حساب می آیند در همین شرایط قرار دارند.
وی تاکید کرد همه کشورهای اسلامی امروز وظایف و مسئولیت های مهم و سنگینی بردوش دارند در شرایطی که غرب به دنبال امپراتوری سلطه جوی خود است و می خواهد با سرکوب آزادی و مداخله جویی، هراس افکنی، تحریم و تفرقه اندازی، کشورها را ضعیف کرده و بر جهان اسلام کنترل داشته باشد، لازم است همه کشورهای اسلامی، واحد باشند و با انسجام با این دسیسه ها مقابله کنند.
وی توسعه تروریسم و ایجاد سازمان های تروریستی و راه اندازی جنگ در کشورهای دیگر از جمله در سوریه را نمونه همین دسیسه ها دانست و گفت: امروز صهیونیست ها و داعش مخاطرات بزرگی برای اسلام و کشورهای اسلامی هستند و بر دولت های اسلامی از جمله عربستان لازم است که با این بحران ها بدرستی برخورد کنند و منافع کشورها را درست و دقیق در نظر داشته باشند.
وی خاطر نشان کرد واقعه قتل این روزنامه نگار از جمله مسایلی است که تاثیرات منفی بر دنیای اسلام می گذارد و لذا کشورهای اسلامی نباید اجازه دهند چنین اتفاقاتی رخ دهد و باعث اختلاف افکنی های بیشتر شود.
'یائو' تاثیر این رویداد بر روابط عربستان و آمریکا را ناچیز دانست و گفت دولت ها و کنگره های آمریکا از زمان جنگ جهانی دوم بر دنیا چنبره زده اند و می خواهند منافع صهیونیست ها را تامین کنند و این کاری است که دولت فعلی آمریکا نیز انجام می دهد.
' جمال خاشقچی' روزنامه نگار عربستانی منتقد و مخالف حکومت آل سعود در 2 اکتبر (10 مهر ماه) پس از ورود به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد سرانجام بعد از چند روز پنهانکاری، مقام های دولت ریاض بامداد شنبه با صدور بیانیه ای به کشته شدن خاشقچی روزنامه نگار منتقد عربستانی در ساختمان کنسولگری سعودی در استانبول اعتراف و ادعا کردند که وی بعد از یک نزاع داخل این ساختمان کشته شده است.
در بیانیه دولت عربستان، تنها به قتل خاشقچی اشاره شده و درباره سرنوشت جسد وی اطلاعاتی عنوان و اعلام نشده است.
پس از اعتراف به قتل خاشقچی، برخی رسانه های ترکیه با طرح این پرسش که 'جسد خاشقچی کجاست؟' خواستار ارائه پاسخ شفاف به این پرسش از سوی مقام های ریاض شدند.
همه مدارک و شواهد نشان می دهد که نزدیکان 'محمد بن سلمان' ولیعهد عربستان که از طرف او به استانبول اعزام شده بودند، عامل قتل خاشقچی هستند و ادعای آل سعود درباره این روزنامه نگار کذب است.
آساق**231**1904**1663**

نظر شما