شناسهٔ خبر: 28971843 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

پلیس ترکیه بالاخره اجازه تفتیش چاه باغ کنسولگری عربستان در استانبول را به دست آورد

پیش از این خبرگزاری آناتولی ترکیه اعلام کرده بود که مسئولان عربستانی از تفتیش یک چاه داخل باغ کنسولگری عربستان در استانبول در چارچوب تحقیقات قتل «جمال خاشقجی» جلوگیری کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از  المیادین،رسانه های ترکیه اعلام کردند که پلیس ترکیه اجازه تفتیش چاه کنسولگری عربستان در استانبول را به دست آورد.

شبکه تلویزیونی ان تی وی ترکیه گزارش داد که مسئولان عربستان به پلیس ترکیه اجازه دادند که چاه باغ کنسولگری این کشور در عربستان را تفتیش کند.

پیش از این خبرگزاری آناتولی ترکیه اعلام کرده بود که مسئولان عربستانی از تفتیش یک چاه داخل باغ کنسولگری عربستان در استانبول در چارچوب تحقیقات قتل «جمال خاشقجی» جلوگیری کردند.

این در حالی است که «دوغو پرینچک» دبیر کل حزب وطن ترکیه  و سیاستمدار مخالف در سخنانی تلویزیونی روز گذشته گفت که بازرسان ترک به دنبال جسد خاشقجی روزنامه نگار عربستانی که دوم ماه اکتوبر به قتل رسید داخل چاه باغ کنسولگری هستند و مدعی شد که بخش هایی از جسد خاشقجی را از چاه بیرون کشیدند.

سه شنبه هفته پیش (24 مهر) تیم تفحص و بررسی سرنوشت  جمال خاشقچی  روزنامه نگار ناپدید شده در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول در چارچوب کار گروه مشترک عربستان و ترکیه، وارد این ساختمان شد و 9 ساعت به جستجو پرداخت.

 9 دستگاه خودرو پلیس حامل تجهیزات تخصصی و فنی برای جستجوی دقیق محل وارد محوطه ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول شد و تیم پلیسی مشترک ترکیه و عربستان  فعالیت خود را از شب شروع کرد و تا صبح روز بعد ادامه داد.

 ابتدا تیم کارشناسان فنی عربستان وارد ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول شد و دقایقی بعد تیم کارشناسان پلیس جنایی استانبول به همراه خودروهای حامل تجهیزات تخصصی جستجوی فنی و جنایی وارد این ساختمان شد.

در ابتدای امر عربستان اجازه جستجوی فنی و تخصصی را به پلیس ترکیه نداده بود ولی با آغاز فعالیت کارگروه مشترک ترکیه و عربستان، این اجازه به تیم پلیس جنایی ترکیه داده شد.

اعضای هیات بازرسی عربستان پیش از آغاز کار خود در ساختمان کنسولگری، حدود دو ساعت با مقامات امنیتی و پلیسی ترکیه دیدار و مذاکره کردند.

این تیم تحقیقاتی مشترک که تشکیل آن در گفت و گوی تلفنی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه با ملک «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان نیز مورد تاکید قرار گرفت، قرار بود پس از بررسی تخصصی موضوع، نتایج به دست آمده را به دولت متبوع خود اعلام و دو کشور به صورت مشترک نتیجه تحقیقات را اعلام کند.

اردوغان و پادشاه عربستان پیش از تفتیش کنسولگری درباره خاشقچی به صورت تلفنی گفت و گو کرده و بر لزوم تشکیل تیم مشترک تحقیقاتی در این خصوص تاکید کردند.

دولت ترکیه برای بررسی موضوع ناپدید شدن خاشقچی درخواست تشکیل گروه کاری مشترک را داده بود.

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستان سعودی  و سردبیر سابق روزنامه «الوطن» و ستون‌نویس «واشنگتن‌پست» روز دوم ماه اکتبر جاری به منظور انجام امور رسمی وارد کنسولگری این کشور در استانبول شده و از آن خارج نشد.

خاشقچی 59 ساله، بعد از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرده و به آمریکا رفته بود وپیش از ناپدید شدنش قصد ازدواج با یک زن تبعه ترکیه را داشت و برای طی کردن مراحل ثبت ازدواج خود اوایل ماه جاری میلادی مجبور به مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول شد و دیگر خارج نشد.

پلیس ترکیه ضمن تایید عدم خروج او از کنسولگری عربستان سعودی در استانبول اعلام کرده که همزمان با ورود او به این محل 15 مقام امنیتی عربستان نیز با دو پرواز وارد این شهر شده و پس از مدت کوتاهی ترکیه را ترک کرده‌اند.

در پی فشارهای بین المللی گسترده عربستان به قتل خاشقی در کنسولگری این کشور در استانبول اعتراف کرد. عربستان سعودی در بیانیه‌ای که بامداد روز شنبه هفته جاری منتشر کرد رسما کشته شدن جمال خاشقجی در داخل کنسولگری این کشور در استانبول را تأیید کرد. دادستان کل عربستان سعودی در این بیانیه مدعی شد خاشقجی بعد از «درگیری» با چند نفر داخل ساختمان کنسولگری  جان خود را از دست داد و 18 شهروند سعودی در ارتباط با این حادثه بازداشت شده‌اند.

 

 

انتهای پیام

نظر شما