شناسهٔ خبر: 28955743 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات قدیمی | لینک خبر

اردوغان: قاتلان «خاشقجی» باید در ترکیه محاکمه شوند

صاحب‌خبر -
 

سرویس خارجی: اردوغان در سخنرانی خود در صحن پارلمان ترکیه که پیرامون موضوع قتل «خاشقجی»، روزنامه نگار منتقد سعودی انجام شد، اعلام کرد: تمامی متهمان سعودی این قتل از پیش برنامه ریزی شده را در ترکیه بازجویی و محاکمه خواهیم کرد.

رئیس‌جمهوری ترکیه گفت : قتل خاشقجی از پیش برنامه‌ریزی شده بود و ۱۸ متهم این حادثه باید در استانبول محاکمه شوند.

اردوغان در سخنانش با آرزوی مغفرت برای «خاشقجی» و عرض تسلیت به خانواده وی، بخش دیگری از جزئیات قتل این روزنامه نگار منتقد سعودی را افشا کرد و گفت: خاشقجی در ۲۸ سپتامبر وارد کنسولگری سعودی در استانبول شد ، این حضور به تیمی که قتل وی را مرتکب شدند، گزارش شد ، بعد از آن یک عضو کنسولگری استانبول را به مقصد ریاض ترک کرد .

وی با بیان اینکه یک روز قبل از عملیات، گروه سه‌نفره‌ای با پروازهای رزرو شده وارد استانبول شدند، گفت: یک گروه دیگر از سوی کنسولگری در جنگل «بلگراد» در استانبول و شهر «یالووا» مشغول عملیات بودند . پس از آن، گروه دوم شامل سه نفر و گروه سوم شامل ۹ نفر نیز وارد کنسولگری استانبول شده و با هم دیدار کردند ، آنها ابتدا «هارد دیسک» سیستم دوربین‌های مداربسته کنسولگری را خارج کردند و سپس «خاشقجی» را به این ساختمان دعوت کردند.

رئیس‌جمهوری ترکیه با اشاره به ورود خاشقجی به کنسولگری در ۲ اکتبر، توضیح داد: بعد از گزارش نامزد خاشقجی مبنی بر عدم خروج وی از کنسولگری، یگان‌های ویژه پلیس به محل اعزام شده و جستجو را شروع کردند و تمامی دوربین‌های امنیتی را چک کردند و متوجه شدند او هرگز از کنسولگری خارج نشده است، این اتفاق در کنسولگری که محلی دارای مصونیت است روی داد و ما نمی توانستیم فورا وارد این ساختمان شویم.

اردوغان در ادامه با بیان اینکه دفتر دادستانی کل استانبول سپس تحقیقاتی را آغاز کرد، گفت: تیم ۱۵ نفره‌ای شامل نیروهای امنیتی، اطلاعاتی و پزشکی قانونی وارد کشور ما شدند و شروع به عملیات کردند ، آنها از چه کسی دستور گرفتند؟ یکی از آنها می‌خواست چهره خاشقجی را تقلید کند.

وی با بیان اینکه قبل از ورود خاشقجی به کنسولگری، به کارمندان ترکیه‌ای این ساختمان دستور داده شده بود که آن مکان را ترک کنند، افزود: به دلیل اینکه این حادثه در استانبول و در خاک کشور ما افتاده، مسئولیت افشای آن بر عهده ما است و ما می‌توانیم هر سوالی که بخواهیم بپرسیم، بله این قتل در ساختمان کنسولگری روی داده که بخشی از خاک عربستان سعودی است اما باید توجه داشت این مجموعه داخل مرزهای ترکیه واقع شده است، علاوه بر این، بر اساس کنوانسیون «وین»، ما می‌توانیم در مورد این حادثه تحقیق کنیم و حتما این وظیفه را انجام خواهیم داد.

رئیس‌جمهوری ترکیه ضمن اشاره به تماس تلفنی خود با پادشاه سعودی تصریح کرد: به توافقی رسیدیم که کارگروه مشترکی ایجاد کنیم و بعد از دستور ملک سلمان، تیم تحقیقاتی پلیس و دادستانی وارد کنسولگری شدند ، ابتدا سرکنسول اجازه این مسئله را نداد. اردوغان همچنین گفت که با ملک سلمان درباره عدم همکاری سرکنسول صحبت کرده و فردای آن روز، وی از کار برکنار شده و به ریاض برگشت. وی ادامه داد: ما قطعا مدارک و اطلاعاتی داریم و با توجه به آن‌ها می‌توانیم هنوز سوالاتی بپرسیم زیرا هنوز سوالات زیادی باقی مانده است.

رئیس‌جمهوری ترکیه با اشاره به بیانیه سعودی‌ها درباره کشته شدن خاشقجی در درگیری داخل کنسولگری، گفت: با جدیت این فرآیند را پیگیری کردیم ، اما برخی از رسانه‌ها کمپین‌های رسانه‌ای راه انداختند تا ما را مقصر جلوه دهند، می‌دانیم چه کسانی پشت این کمپین هستند و می‌خواهند اعتبار کشور ما را خدشه دار کنند.

وی با بیان اینکه دولت سعودی با اذعان به قتل، گام مهمی برداشته، خاطرنشان کرد: خاشقجی قربانی یک جنایت شنیع شده است ، چنین جنایتی وجدان بشریت را جریحه‌دار کرد، در برابر این قتل ساکت نخواهیم بود و می خواهیم حقیقت را بیابیم، ما نمی خواستیم کسی را بی دلیل متهم کنیم، به همین دلیل هم منتظر ماندیم تا نتایج تحقیقات مشخص شود.

اردوغان همچنین اضافه کرد: این جنایت یک عملیات از پیش طراحی شده بود و ما خواستار سپردن عاملان قتل خاشقجی به دست عدالت هستیم، چرا این تیم ۱۵ نفره در روز جنایت، در استانبول جمع شده بودند؟ چرا دوباره به کنسولگری رفتند؟ چه کسی به آنها دستور داد؟ چرا جسد کسی که قتلش رسما علام شده، هیچ جا پیدا نمی‌شود؟ چرا این مقدار اظهارات متناقض بیان می‌شود؟

وی با پرسش این سوال که «هماهنگ‌کننده محلی» کیست، پاسخ داد: من می‌گویم او یک مقام سعودی است، اگر غیر از این است جواب بدهید که او کیست؟ بدون پاسخ به این سوالات هرگز نمی‌توانیم پرونده را مختومه کنیم. رئیس‌جمهوری ترکیه با تاکید بر صداقت ملک سلمان درباره اطلاع نداشتن از عملیات قتل خاشقجی، گفت: از همین جا یک فراخوان به ملک سلمان می‌دهیم ، این حادثه در استانبول روی داده، جلسه محاکمه تیم ۱۵ نفر به‌علاوه آن سه نفر در کنسولگری باید در استانبول انجام شود.

در چنین شرایطی، وزیر خارجه ترکیه با مهم دانستن اعتراف دیرهنگام سعودی‌ها به قتل روزنامه‌نگار منتقد در کنسولگری استانبول، گفت: یافته‌های تحقیقات را هنوز در اختیار هیچ کشوری قرار نداده‌ است.وی گفت: آنکارا فشارهای بین‌المللی بر «ریاض» را ایجاد کرد.وی با اعلام آمادگی ترکیه برای همکاری با گروه‌ها، سازمان‌ها و کشورهای مختلف بین‌المللی در تحقیقات حول قتل خاشقجی، افزود: ما مدارک به‌دست آمده را در اختیار هیچ کشوری قرار نداده‌ایم اما احتمال برقراری نشست تبادل نظر بین سازمان‌های امنیتی وجود دارد.

در همین حال، «دوغو پرینچک» دبیرکل حزب «وطن» ترکیه اعلام کرد: تکه‌ای از جسد خاشقجی در چاه آب باغچه کنسولگری عربستان پیدا شده است. پرینچک با حضور در یک برنامه‌ تلویزیونی گفت: نیروهای امنیتی حین تفتیش ساختمان کنسولگری، تکه‌هایی از جسد خاشقجی را که از بدن وی جدا شده بود، در باغ آن پیدا کردند .

همزمان، برخی منابع در گفتگو با «میدل‌ایست‌آی» اعلام کردند که تیم ۱۵ نفره ترور سعودی بعد از قتل «جمال خاشقجی»، «انگشتان» قطع‌شده وی را برای اثبات موفقیت در اجرای مأموریت محول‌شده، برای «محمد بن سلمان» فرستاده اند.این منابع گفتند: اعضای تیم ۱۵ نفره که با هدف قتل خاشقجی از عربستان سعودی به استانبول اعزام شده بودند، قبل از قتل این روزنامه‌نگار ، انگشتان وی را قطع کردند و انها را در کیف گذاشتند و برای «بن سلمان» به ریاض بردند. برخی منابع ترکیه‌ای نیز گفتند: تیم سعودی که روزنامه‌نگار منتقد این کشور را در کنسولگری استانبول کشته و تکه کرده است، از این قتل فیلم گرفته است.

خبرگزاری رویترز نیز اعلام کرد: «سعود القحطانی»، مشاور ولیعهد سعودی از طریق «اسکایپ» بر روند قتل خاشقجی نظارت داشته و آن را هدایت کرده است.این در حالی است که،خبرگزاری رویترز به نقل از منابع اطلاعاتی ترکیه و یک منبع غربی از جزئیات جدیدی در پرونده قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد عربستان پرده برداشت که دست داشتن مستقیم سعود القحطانی، مشاور ولیعهد سعودی را در ترور این روزنامه‌نگار ثابت می‌کند. رویترز در ادامه افشاگری خود همچنین به نقش جنجالی القحطانی در روند بازداشت سعد حریری در ریاض در سال گذشته میلادی اشاره می‌کند و به نقل از دو منبع می‌آورد: القحطانی با حریری در اتاقی ملاقات کرده و به تیم خود دستور می‌دهد او کتک بزنند و او کسی بوده که او را وادار به اعلام استعفای اجباری می‌کند که از طریق شبکه العربیه پخش شد.رویترز در این گزارش تاکید می‌کند، حریری در عربستان در معرض ناسزاها و ضرب و شتم قرار گرفته بود.

در همین حال، روزنامه «گاردین» انگلیس با اشاره به سخنرانی رئیس جمهوری ترکیه در مورد قتل خاشقجی، نوشت: این سخنان نشان می دهد که اردوغان ، شخص «بن سلمان» را عامل اصلی این قتل می داند. روزنامه لبنانی«البناء» نیز نوشت، یقه «محمد بن سلمان » هم اکنون در دستان اردوغان است و از طرفی، متحدان قطری اردوغان نیز از او می‌خواهند تا همچنان پرونده خاشقجی را تا آخر پیگیری کند تا دومینوی فروپاشی حکومت‌های دیکتاتوری در عربستان، بحرین و مصر رقم بخورد و جنگ یمن نیز پایان یابد. از طرفی، رسانه‌های ترکیه نیز فیلم سوزاندن اسناد قتل خاشقجی توسط کارکنان کنسول‌گری سعودی یک روز پس از قتل وی را منتشر کردند.

روزنامه «صاباح» چاپ ترکیه نیز از یک مظنون دیگر در پرونده «جمال خاشقجی» ، روزنامه‌نگار مقتول در کنسولگری سعودی در استانبول پرده برداشت و گزارش داد: وی مغز متفکر طرح قتل خاشقجی و حلقه ارتباط بین جوخه مرگ ۱۵ نفره با استخبارات سعودی بوده است.

بر این اساس، «احمد عبدالله المزینی» وابسته نظامی سعودی‌ها در کنسولگری عربستان در استانبول، یک روز بعد از اولین مراجعه خاشقجی به این ساختمان در تاریخ ۲۸ سپتامبر، به ریاض سفر کرده و با «بدر العساکر» رئیس دفتر ولیعهد سعودی و «احمد العسیری» معاون وقت استخبارات این کشور دیدار کرده است.

روزنامه صاباح در ادامه نوشت: وی در این سفر اطلاعات و دستورات لازم برای نحوه برخورد با خاشقجی حین مراجعه دوم جهت دریافت مدارک ازدواج و بازگرداندن وی به ریاض را دریافت کرد و «المزینی» سپس در تاریخ یکم اکتبر (نهم مهر)، یک روز قبل از کشته شدن خاشقجی در کنسولگری، به استانبول باز می‌گردد.

در همین حال، روزنامه «نیویورک تایمز» فاش کرد که اردوغان پیشنهاد رشوه سعودی‌ها برای بستن پرونده خاشقجی را نپذیرفته است.این روزنامه به نقل از یک منبع ترکیه‌ای نزدیک به رئیس جمهوری ترکیه نوشت، «خالد الفیصل»، شاهزاده عربستانی و فرستاده شخصی «سلمان بن عبدالعزیز»، پادشاه عربستان، به اردوغان پیشنهاد کمک‌های مالی و سرمایه‌گذاری‌هایی برای کمک به اقتصاد متزلزل ترکیه و نیز لغو محاصره قطر را در مقابل بستن پرونده قتل جمال خاشقجی داده بود.این منبع فاش کرد: اردوغان این پیشنهاد را با خشم رد کرده و آن را «رشوه سیاسی» خوانده است.

ادامه واکنش‌ها

واکنش مقامات مختلف و نهادهای سیاسی بین‌المللی به قتل این روزنامه نگار منتقد سعودی همچنان ادامه دارد. در این راستا، رئیس پارلمان اروپا در سخنان خود در محل پارلمان خواستار تحقیقات جدی بین المللی در خصوص مرگ خبرنگار و منتقد سعودی شد.«آنتونیو تاجانی» با بیان اینکه دفاع از آزادی بیان و روزنامه نگاران از اولویت‌های اصلی پارلمان اروپا است، اظهار داشت: از رهبران سعودی می خواهم تا عاملان این جنایت را دستگیر و مجازات کنند. رئیس پارلمان اروپا در ادامه گفت: پارلمان اروپا به زودی نشست ویژه ای با موضوع مرگ خاشقجی و با حضور «فدریکا موگرینی » مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار می کند. همچنین فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی اعلام کرد قتل این روزنامه‌نگار سعودی تجاوز به آزادی بیان و حمله به همه ما است. وزیر خارجه دانمارک هم سفیر عربستان را در واکنش به قتل خاشقجی فراخواند.

رئیس جمهوری آمریکا نیز بار دیگر در سخنانی گفت: هنوز معتقد است که مرگ جمال خاشقجی طرحی بود که اشتباهی پیش رفت.ترامپ در مصاحبه با «یو اس ای تودی» گفت: مقامات سعودی درباره مرگ جمال خاشقجی به او توضیحاتی ارائه داده‌اند اما تاکید کرد که او هنوز معتقد است که این اتفاق ، یک طرحی بوده که اشتباه پیش رفته است. وی در این مصاحبه مجددا تاکید کرد که با تلاش‌ها برای متوقف کردن فروش تسلیحات به عربستان سعودی مخالفت خواهد کرد. ترامپ با بیان اینکه از توضیحات سعودی‌ها راضی نشده است، افزود: با اعضای کلیدی کنگره آمریکا درباره پاسخ مناسب به عربستان مشورت خواهد کرد و اگر ثابت شود آنها در این قضیه دست داشته‌اند، راه‌های دیگری برای جریمه بالقوه وجود دارد. رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین گفت با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و رجب طیب اردوغان،‌ رئیس‌ جمهوری ترکیه درباره جزئیات این حادثه گفت‌وگو کرده است و ماجرا ظرف یکی دو روز مشخص می‌شود. ترامپ با اشاره به بن سلمان گفت: او می‌گوید که نه خودش و نه پادشاه اطلاع نداشته‌اند. با این حال ترامپ اشاره‌ای نکرد که انکار او را قبول دارد یا خیر. او افزود: اگر مشارکت آنها اثبات شود، خیلی ناراحت می‌شوم. باید ببینیم چه می‌شود. قتل خاشقجی احمقانه و ابلهانه بود.

در چنین شرایطی، خبرگزاری رویترز گزارش داد که رئیس سازمان «سیا» برای بررسی موضوع قتل جمال خاشقجی راهی ترکیه شده است.خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش داد که «جینا‌هاسپل»، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا برای بررسی موضوع قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول، راهی ترکیه شده است.

در این حال، یک دیپلمات کهنه‌کار آمریکایی در مصاحبه‌ای به شدت از ولیعهد رژیم سعودی انتقاد و او را «مستبدی قرون‌وسطایی» توصیف کرد که ماجراجویی‌هایش همواره به نفع ایران تمام می‌شود. «بن ساسه» نماینده جمهوریخواه سنای آمریکا در واکنش به قتل منتقد سعوی در کنسولگری ریاض در استانبول تأکید کرد: اگر «خاشقجی» در دعوا کشته شده؛ چه نیازی به «اره» استخوان‌بُر بود؟

وی در ادامه گفت: گزینه‌‌های متعددی از جمله توقف فروش سلاح به این کشور مطرح است و آمریکا فروش سلاح را نه به منظور کسب سود؛ بلکه برای اتحاد با کشورهایی که به ارزش‌‌های آنها ایمان دارد، انجام می‌دهد!

«نانسی پلوسی»، رهبر اقلیت در مجلس نمایندگان آمریکا نیز در سخنانی ضمن محکومیت این اقدام سعودی‌ها و حمایت ترامپ از ریاض گفت: مردم آمریکا برای درک و ارزیابی مماشات و رفتار منفعلانه ترامپ با عربستان سعودی، رد پول را دنبال کنند. از طرفی، «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا نیز در پارلمان این کشور ضمن انتقاد دوباره درباره قتل «جمال خاشقجی» از احتمال لغو قرارداد ۱۳میلیارد دلاری فروش سلاح به عربستان سعودی خبر داد.«ترزا می »، نخست وزیر انگلیس نیز قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد حکومت عربستان را محکوم کرد. وی در سخنرانی خطاب به مجلس عوام انگلیس از پارلمان انگلیس خواست در محکوم کردن این قتل با او همراه شود. او تصریح کرد: من اطمینان دارم که کل مجلس عوام در محکوم کردن قتل جمال خاشقجی به شدیدترین وجه ممکن به من خواهد پیوست. «ترزا می» افزود: ما باید حقیقت آنچه که اتفاق افتاده را بفهمیم.

دولت قطر نیز در نخستین اظهارنظر درباره قتل روزنامه‌نگار و منتقد عربستانی ابراز امیدواری کرد که این «جنایت»، زنگ هشداری برای همگان باشد. « لؤلؤه خاطر»، سخنگوی وزارت خارجه قطر در همین راستا اعلام کرد: «دوحه» درباره قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار و منتقد عربستانی در کنسولگری کشورش در استانبول، فقط به تحقیقات ترکیه اعتماد می‌کند.

«توکل کرمان»، برنده یمنی جایزه صلح «نوبل» نیز که از دوستان «جمال خاشقجی»، خبرنگار کشته شده عربستانی بود، گفت: در صورتی که ولیعهد عربستان را درخصوص مرگ خاشقجی مجبور به پاسخگویی کنیم، این امر باعث بروز تغییر مهمی در منطقه خواهد شد. وی افزود: مرگ جمال خاشقجی، خبرنگار منتقد عربستانی باید اکنون منجر به تشدید نظارت بر مداخله نظامی عربستان در یمن شود.

توکل کرمان اظهار داشت: مرگ جمال خاشقجی نباید بدون مجازات باقی بماند ، خون او باید منجر به پیگرد مسببان این جنایت که همان عاملان جنایت علیه میلیون‌ها نفر از مردم یمن هستند، یعنی عربستان سعودی، شود. وی تاکید کرد: مرگ خاشقجی می‌تواند یک پنجره بزرگ برای تغییر باز کند اگر که ما برای مقابله با هر گونه معامله‌ای به منظور محافظت از محمد بن سلمان، فشار وارد کنیم، من معتقدم که اگر جنایتکاران پشت این جرم از عدالت فرار نکنند این منجر به یک تغییر بزرگ خواهد شد. برنده جایزه صلح «نوبل» تاکید کرد : من معتقدم خون جمال خاشقجی در صورتی که «بن سلمان» را از بابت آن مجازات کنند، باعث ایجاد «صلح » در منطقه می‌شود.

در همین حال، افشاگر اخبار آل سعود اعلام کرد: ولیعهد سعودی در کاخ خود در حفاظت شدید است و پدرش را نیز به کاخ منطقه «عسیر» فرستاده است. مجتهد گفت: «بن سلمان» بسیار خشمگین، مضطرب، عصبی و آشفته شده است و خود را در کاخش تحت حراست شدید حبس کرده و هر تلاشی را که هدفش دور کردن او از قدرت یا کاهش نفوذ اوست، به شدت سرکوب می‌کند.به ادعای مجتهد، بن سلمان، پدرش سلمان را به کاخ «عسیر» فرستاده ؛ کاخی که شاید اکنون شبیه به زندان برای پدرش باشد. مجتهد ادامه داد: تاکنون تلاش‌های داخل خاندان سعودی علیه بن سلمان، ضعیف و ناکام بوده است. مجتهد در توییتی دیگر از تلاش بن سلمان برای دور کردن اتهام دخالت در قتل خاشقجی از خود خبر داد و نوشت : او تلاش می‌کند نزدیکان خود را مسئول حادثه معرفی کند.

مجتهد نوشت : رویترز قرار است به زودی گزارشی دیگر منتشر کند که طبق آن، «بدر العساکر»، رئیس دفتر ولیعهد سعودی متهم و گفته خواهد شد که او و «سعود القحطانی» با یکدیگر هماهنگی کرده‌اند و «بن سلمان» را در جریان اتفاق کنسولگری قرار نداده‌اند. در چنین شرایطی، برخی شاهزاده‌های سعودی مخالف عربستان که به دنبال قوت گرفتن احتمال ولیعهدی سفیرریاض درآمریکا به جای محمدبن سلمان هستند،اعلام کردند: درصورت روی دادن چنین اتفاقی، «بن سلمان» قطعا علیه پادشاه سعودی «کودتا» می کند.

در چنین شرایطی، نشریه آلمانی «اشپیگل» در گزارشی ، روابط نزدیک آمریکا و عربستان سعودی را به باد انتقاد گرفت و نوشت: هیچ کس مانند «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا تا این حد «بی‌شرمانه» رفتار نکرده است.

از سویی، همزمان با اذعان رسمی عربستان سعودی به قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی، برخی منابع اعلام کردند که مصر و امارات در حال رایزنی درباره آینده «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی هستند.در همین حال، وزیر خارجه عربستان سعودی در سایه فشارهای بین‌المللی و با هدف فرافکنی اعلام کرد : تمامی مسئولان قتل روزنامه‌نگار سعودی در استانبول، دستگیر خواهند شد.«خالد الفالح» وزیر انرژی عربستان نیز در سخنانی اذعان کرد که کشورش به دلیل پرونده ترور جمال خاشقجی در بحران سختی بسر می برد.وی در سخنان خود در افتتاحیه کنفرانس اقتصادی ریاض که به دلیل ترور جمال خاشقجی منتقد و روزنامه نگار سعودی با تحریم گسترده بین المللی رو به رو شد گفت: ما به دلیل حادثه صورت گرفته در بحران قرار داریم ، این واقعه تأسف بار در ترکیه انجام شده است.وی در ادامه افزود: هیچ کسی نمی تواند در عربستان این حادثه را توجیه کند ، ما نسبت به آنچه که روی داده ناراضی بوده و معتقدیم که این حادثه نفرت انگیز است.

تارنمای نشریه آمریکایی «لوبلاگ» نیز در تحلیلی به تاثیرات بحران قتل جمال خاشقجی ، روزنامه نگار منتقد آل سعود بر «ایران» پرداخت و نوشت: «تهران» در برخورد با این موضوع ، «بسیار هوشیارانه» عمل کرد.در تحلیل این نشریه امده است: در حال حاضر تنش بوجود آمده بین واشنگتن و ریاض، ایران را از مرکز تهدیدها دور ساخته است. در چنین شرایطی، به رغم امتناع وزیران و مقامات برجسته از مشارکت در کنفرانس اقتصادی عربستان و در سایه ادامه انتقادات و تردیدها نسبت به روایت‌های مقامات سعودی درباره قتل جمال خاشقجی کنفرانس سرمایه‌گذاری عربستان در ریاض افتتاح شد.

روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم گزارش داد: این کنفرانس با ابتکار عمل صندوق دولتی سعودی بین ۲۳تا ۲۵اکتبر جاری با نام «داووس صحرا» در راستای تقلید از مجمع جهانی اقتصاد در «داووس» سوئیس آغاز به کار کرده است.

“کنفرانس سرمایه‌گذاری آینده” (داووس صحرا) قرار بود با شرکت ۱۵۰سخنران برجسته از ۱۴۰شرکت بین‌المللی برگزار شود. اکثر سخنرانانی که ابتدای برنامه‌ریزی‌ها حضورشان تایید شده بود کماکان در این کنفرانس شرکت خواهند کرد. در این میان نام‌هایی چون عمران خان، نخست وزیر پاکستان و محمود خان معاون مدیر شرکت پپسی به چشم می‌خورند.با این همه حدود ۴۰نفر از شرکت کنندگان در میانه اتهامات مطرح علیه دولت عربستان در رابطه با قتل این روزنامه‌نگار سعودی از حضور در این کنفرانس صرف‌نظر کرده‌اند. به گفته منابع خبری، «بن سلمان» در افتتاحیه این نشست اقتصادی، بدون ایراد سخنرانی، آن را ترک کرد.

در همین حال، «مجمع جهانی اقتصاد» تلویحاً از عربستان سعودی بابت استفاده غیرقانونی از اعتبار نشست اقتصادی سالانه «داووس» برای اشاره به کنفرانسی به ابتکار ریاض که قرار است در هتل «ریترز کارلتون» برگزار شود، انتقاد کرد.

در خبری مرتبط، همزمان با فشار جامعه بین‌المللی بر دولت سعودی به دلیل دخالت این کشور در ربودن و قتل جمال خاشقجی، ملک سلمان با صدور دستوری که هدف آن فریب افکار عمومی توصیف شد، پرداخت پاداش به کارکنان دولت که به دلیل مشکلات اقتصادی متوقف شده بود را از سرگرفت.

نظر شما