شناسهٔ خبر: 28930248 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بخشی از جسد خاشقجی پیدا شد

­دوگو برینجیک مخالف سیاسی ترکیه ای گفت نیروهای امنیتی بخشی از جسد جمال خاشقجی را در چاه داخل باغ کنسولگری در استانبول پیدا کردند.

صاحب‌خبر -
به گزارش سرويس بين الملل  خبرگزاري صداوسيما ؛ ­دوگو برینجیک مخالف سیاسی ترکیه ای گفت نیروهای امنیتی بخشی از جسد جمال خاشقجی را در چاه داخل باغ کنسولگری در استانبول پیدا کردند.
وی افزود رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه احتمالا در سخنرانی امروز کشف بخشی از جسد خاشقجی را اعلام کند.
 
بر اساس این گزارش شاید حل یک معمای بزرگ، تمام معادلات متحدان برای تخفیف جرم شاه سعودی و پسرش را نقش بر آب کند، معمایی که مهمترین سوال افکار عمومی جهان است؛ جسد جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی کجاست؟ سوالی که تا الان پاسخی نداشته است.
mp4
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_2757158" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2259811/2757158?width=340&height=240"></script></div>

­
­با صداها:
1- امرالله اردینچ روزنامه نگار
2- رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه
 
وزیر امور خارجه دولت در سایه انگلیس: به بن سلمان نشان دهیم که دیگر احمق فرض نخواهیم شد
امیلی تورنبری گفت: محمد بن سلمان پس از ارتقای مقام و دریافت ولیعهدی، در هشت ماه نخست در این سمت، اعدام ها را دو برابر کرد، نخست وزیر لبنان را ربود و مورد ضرب و شتم قرار داد و وی را مجبور به استعفا کرد. فعالان زنان را زندانی و تهدید می کند که آنها را گردن خواهد زد. همه اینها حاکی از مردی است که احترامی برای حاکمیت قانون قائل نیست و احترامی برای مرزهای بین المللی قائل نیست و در برابر مخالفان روامداری نمی کند. همه اینها منجر به قتل جمال قاشقجی شد.
وی گفت: البته ما چهره واقعی ولیعهد را به صورت آشکارتر در کارزارش در یمن دیدم. راهبرد محاصره و بمباران (یمن)موجب کشته شدن هزاران غیرنظامی در حملات هوایی شد و میلیون ها کودک را در آستانه مرگ به خاطر گرسنگی قرار داد. وقتی ما به حملات هوایی وی نگاه کنیم، بمباران عروسی ها، مراسم تدفین ها و اتوبوس های مدرسه را می بینیم، شاهد الگوی تکراری هستیم. وقتی که گزارشی درباره تلفات عمده غیرنظامیان گزارش می شود، آنها نخست واقعیت این گزارش را انکار می کنند و سپس مسئولیت آن را نیز انکار می کنند و وقتی که مدرکی بی چون چرا بدست می آید، آنها می گویند که این اشتباه وحشتناکی بود و عناصر خودسر را مقصر می خوانند و وعده می دهند که آنها را مجازات خواهند کرد و می گویند دیگر این اتفاق نخواهد افتاد. ما دقیقا شاهد همین الگو در اینجا (قتل خاشقجی) هستیم. ولیعهد متحدان خود را احمق فرض کرده است و فکر می کند که دروغ های وی به باور می نشیند و تبرئه خواهد شد و همه مانند گذشته تجارت با آنها را پس از فروکش کردن سرو صدا ها از سر خواهند گرفت. این دفعه چنین نیست. دیگر بس است. این اتفاق نباید دوباره روی دهد و دولت باید در برابر حقیقت بیدار شود و ببیند که ولیعهد چه کسی است. فقط هفت ماه است که نخست وزیر فرش قرمز برایش پهن کرده، از او حمایت کرده و او را اصلاح طلب بزرگ خطاب کرده است. وی (بن سلمان) کاملا احمق به نظر می رسد اما وزیر امور خارجه این شانس را دارد تا کاملا متفاوت عمل کند. وزیر امور خارجه گفته است اگر این داستان صحت داشته باشد، این پیامدی در روابط انگلیس با ریاض خواهد داشت اما من از وی می پرسم وی به چه مقدار تایید نیاز دارد. اکنون زمان آن است که از پرسش درباره این که چه چیزی در استانبول اتفاق افتاد و چه کسی دستور را داد، بگذریم. همه ما پاسخ را می دانیم. پرسش این است که پیامدی که وعده آن را وزیر امور خارجه داد، چه می تواند باشد. من سه گام فوری را پیشنهاد می کنم و از او می خواهم که بررسی کند.
نخست این که از قدرت تحریم ها از جمله مجازات اقتصادی بر روی همه افراد از جمله ولیعهد که دستور این قتل را دادند یا آن را اجرا کردند، استفاده کنید.
دوم این که فروش تسلیحات انگلیس برای استفاده در یمن باید متوقف شود تا تحقیقات کامل به رهبری سازمان ملل متحد درباره همه جنایات جنگی ادعایی انجام شود.
سوم این که بیش از دو سال از زمانی که انگلیس پیش نویس قطعنامه خود را به سازمان ملل متحد فرستاد و خواهان آتش بس در یمن شد، می گذرد.آیا وزیر امور خارجه در نهایت وتوی غیر رسمی سعودی ها درباره این قطعنامه را نادیده خواهد گرفت و آن را به شورای امنیت تحویل خواهد داد.
وی گفت: این سه راه وجود دارد تا به عربستان سعودی نشان دهیم به خاطر اقداماتشان با پیامدهایی مواجه خواهند شد. این سه راه مطرح است تا به مصونیت آنها پایان بخشیم و آنها را ترغیب کنیم تا شیوه های خود را تغییر دهند. این سه راه موجب می شود که به ولیعهد نشان دهیم که دیگر احمق فرض نخواهیم شد و همه چیز دیگر بس است.
 
06/16
کارشناس آمریکایی: حکومت سعودی از مدتها قبل سرگرم جاسوسی مخابراتی از خاشقجی بود

به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، بیل مارکزاک کارشناس ارشد موسسه تحقیقاتی سیتیزن لب Citizen Lab در گفتگو با این شبکه از شهر سانفرانسیسکو در ایالت کالیفرنیای آمریکا گفت: یکی از کارهایی که ما در موسسه خود انجام می دهیم رهگیری بدافزارهایی است که حکومتها وارد شبکه ها می کنند یعنی بدافزارها یا کرمهای اینترنتی که حکومتها برای هدف قراردادن اهداف خود از آنها استفاده می کنند. ما فعالیتهای یک شرکت به نام ان اس اَُ گروپ NSO Group را رصد کرده ایم. این شرکت یک کرم اینترنتی به نام پِگِسیس درست کرده و آن را به دولتهایی فروخته است. یکی از کارهایی که دولتها پس از خرید این بدافراز انجام می دهند ارسال پیامک به گوشی افراد است و این پیامک دربرگیرنده یک لینک است. اگر فرد دریافت کننده این پیامک متقاعد شود تا وارد لینک ارسالی شود گوشی تلفن او آلوده می شود و دولت اقدام کننده می تواند هر اتفاقی را که در گوشی مذکور رخ می دهد ببیند از جمله عکسهای ذخیره شده در گوشی یا پیامهای متنی یا اینکه به تماسهای فرد با آن گوشی گوش کند یا حتی دوربین و بلندگوی گوشی را روشن کند تا از این طریق فعالیتهایی را رصد کند که در نزدیک گوشی تلفن رخ می دهند. ما از سال دو هزار و شانزده فعالیتهای این شرکت را رصد کرده ایم و آن زمانی بود که یکی دیگر از مخالفان حکومتی در امارات عربی متحده چنین لینکی را از طریق گوشی تلفن همراه خود دریافت کرد. او احمد منصور نام داشت که حالا در زندان است. ما با بررسی آن مسئله توانستیم در شرکت خود لینک ارسالی را تجزیه و تحلیل کنیم و ببینیم که شرکت مذکور یعنی شرکت ان اس اُ گروپ از نقصهای موجود در گوشیهای آیفون استفاده می کند.
وی در ادامه گفت: صددرصد روشن است که جمال خاشقچی نیز یکی از این پیامکها را دریافت کرده است. ما وقتی در حال بررسی بدافزار مذکور و ورود آن به گوشی جمال بودیم متوجه شدیم که یک قربانی برای این کرم مخابراتی در مونترئال کانادا وجود دارد و او نیز هدف شبکه جاسوسی بدافزارهای سعودی قرار گرفته است. این قربانی در ساعتهای مختلف از آی اس پی دانشگاه محل تحصیل و آی اس پی خانه اش استفاده می کرد. او فردی نبود بجز عمر عبدالعزیز (دوست نزدیک جمال خاشقجی) و فعالیتهای او دقیقا با آنچه ما پایش کرده بودیم منطبق بود. پس اعتماد خاطر بسیار داشتیم که سعودی ها در آن زمان در حال جاسوسی از عمر عبدالعزیز بودند.
 
05.58
دوست جمال خاشقجی: محمد بن سلمان قاتل است
دوست جمال خاشقجی تصریح کرد محمد بن سلمان قاتل است و این قتل با چراغ سبز او بوده است.
به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، عمر عبدالعزیز در گفتگو با این شبکه از مونترئال کانادا گفت: بنده با جمال خاشقجی در چندین پروژه همکاری داشته ام. بنده در اوایل ماه اوت متوجه شدم که گوشی تلفن من هک شده است. آنها همه گفتگوهایی را که ما با هم داشتیم شنود می کردند. ما درباره پروژه هایی صحبت می کردیم که درخصوص ارسال پیامهای مزاحم در توئیتر بود. ما تلاش می کردیم با این پیامها مقابله کنیم. ما در ساخت مستندهای کوتاه هم با یکدیگر همکاری داشتیم. ما برای آزادی فعالانی هم تلاش می کردیم که در عربستان سعودی در زندان هستند.
وی در ادامه افزود: توضیح دادن بلایی که سر جمال آمده دشوار است. اما بی تردید آنها این بلا را سر جمال آورده اند. چند ماه پیش آنها تلاش کردند همین کار را انجام بدهند. این مسئله کاملا روشن است. باید عرض کنم محمد بن سلمان، جمال خاشقجی را کشته است. باید به این مسئله رسیدگی شود. بدون چراغ سبز محمد بن سلمان هیچ اتفاقی در عربستان سعودی رخ نمی دهد. به همین علت ما باید به همه جهانیان بگوییم که دقیقا چه بلایی سر جمال خاشقجی آمده است. لطفا زمان ما را با صحبت کردن درباره جزییات و قراردادهای تسلیحاتی هدر ندهید. ما می دانیم که چه اتفاقی رخ داده است. جهانیان باید این مسئله را بدانند.
 
 
03.37
ترامپ: با توقف فروش سلاح به عربستان مخالفت خواهم کرد
شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با نشریه «یو اس ای تودی» (USA TODAY) گفت اگر اثبات شود که پادشاه و ولیعهد سعودی در قتل جمال خاشقجی دست داشته اند بسیار ناراحت خواهم شد.
وی افزود: با توقف فروش سلاح به عربستان مخالفت خواهم کرد. راه های زیاد دیگری برای مجازات عربستان وجود دارد. طی دو روز آینده از مسائل بیشتری درباره خاشقجی مطلع خواهیم شد.
رئیس جمهوری آمریکا همچنین قتل خاشقجی را اقدامی احمقانه و توطئه ای ناکام خواند.
 
02.06
سناتور آمریکایی: هرکس که می تواند در قضیه خاشقجی علیه بن سلمان شهادت دهد در معرض اعدام قرار دارد
شبکه تلویزیونی المیادین در خبری فوری گزارش داد راند پل عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکا به اظهارات عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی پاسخ داد.
این سناتور جمهوری خواه گفت پانزده نفری که خاشقجی را به قتل رساندند امکان دارد سریعاً نابود شوند یا آن که از دست آنها خلاص شوند.
وی افزود: هرکسی که احتمال برود می تواند سخنانی را بیان کند که نشان دهنده دست داشتن محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در قضیه خاشقجی است به احتمال زیاد اعدام می شود.
 
01.24
سیاستمدار ارشد آلمانی: کمترین واکنش به قتل خاشقجی می تواند توقف صادرات سلاح به عربستان باشد
رئیس حزب اتحادیه دموکرات مسیحی آلمان اعلام کرد کمترین کاری که آلمان می تواند در واکنش به جنایت قتل خاشقجی انجام دهد این است که صادرات سلاح به سعودی را متوقف کند.
ساندرا سیگلا در گفتگو با شبکه تلویزیونی الجزیره عربی گفت: موضع آلمان در مورد قضیه خاشقجی کاملاً روشن است. مجموعه ای از دلایل و شواهد حاکی از آن است که عربستان در آنچه رخ داده است نقش داشته است. ما به صورت رسمی از نتایج تحقیقات اطلاع نداریم. اکثر کشورهای بزرگ دنیا خواهان تحقیقات شفاف و عادلانه شده اند. ما نمی خواهیم که پیش داوری کنیم اما تمامی شواهد حاکی از آن است که سعودی در ماجرای قتل خاشقجی دست داشته است.
وی افزود معتقدم با توجه به اینکه شواهد و دلایل نشان دهنده دست داشتن سعودی ها در این ماجرا است همین کافی است تا کشورها به قضیه خاشقجی واکنش نشان دهند. همین مساله باعث شد تا سران کشورهای سه یا چهارگانه بیانیه ای مشترک در این باره صادر کردند. به نظر من حقایق و مطالب ناگفته بیشتری وجود دارد که باید منتظر باشیم در آینده نزدیک مشخص شود. تا کنون به طور رسمی چیزی مشخص نشده است. در حال حاضر اظهارات ضد و نقیض زیادی وجود دارد از همین رو ما نیازمند دلایل قاطعی هستیم.
 
01.04
نخست وزیر کانادا: آماده‎ایم تا در صورت لزوم قرارداد تسلیحاتی با عربستان را متوقف کنیم
به گزارش خبرگزاری رویترز از اتاوا،  جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا روز دوشنبه گفت کانادا اگر نتیجه بگیرد که از تسلیحات تحویل داده شده به عربستان سوء استفاده شده، آماده است تا قرارداد بزرگ تسلیحاتی با عربستان را متوقف کند.
صحبت های ترودو نشانه ای از احتمال توقف توافق بزرگ سال 2014 این کشور به ارزش 13 میلیارد دلار است.
ترودو با حضور در پارلمان کانادا گفت: «ما قویا درخواست می کنیم و انتظار داریم تا صادرات کانادا در راستای احترام کامل به حقوق بشر مورد استفاده قرار بگیرند. در گذشته زمانی که ما نگرانی هایی درباره احتمال استفاده نادرست از صادراتمان داشتیم، مجوز صادرات را متوقف می کردیم و برای انجام مجدد این موضوع تردید نخواهیم کرد.»
این در حالی است که حزب نئودموکرات در کانادا اعلام کرده است وقتی تسلیحات صادراتی کانادا به عربستان برای حمله به غیرنظامیان یمنی استفاده می شود، کانادا نباید به عربستان سلاح بفروشد.
ترودو ضمن محکومیت قتل خاشقجی اعلام کرد کریستیا فریلند، وزیر امور خارجه کانادا با متحدان این کشور برای اقدامات بعدی صحبت کرده است.
 
00.02
اگر خالد بن سلمان به عنوان ولیعهد سعودی انتخاب شود علیه او کودتا انجام می شود
شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد یک شاهزاده سعودی اظهار داشت: اگر کار به دست سلمان پادشاه عربستان باشد خالد بن سلمان را به جای برادرش محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد تعیین می کند.
خالد بن فرحان آل سعود شاهزاده سعودی که از خاندان سلطنتی جدا شده، گفت: اگر خالد بن سلمان به عنوان ولیعهد انتخاب شود علیه وی کودتا می شود. هیئت بیعت عربستان که عهده دار تعیین جانشین برای پادشاه است یک هیئت صوری است.
این شاهزاده سعودی گفت: گستاخی همراه با بی تدبیری عنوانی است که باید بر شیوه حکومتی محمد بن سلمان گذاشت. اتهام های علنی از سوی مقامات آمریکایی و اروپایی به ولیعهد سعودی وارد شده و او را به دست داشتن در قتل خاشقجی متهم کرده اند.
وی ادامه داد: هیچ توجیهی برای درخواست مهلت یک ماهه سعودی برای به پایان رساندن تحقیقات در مورد قتل خاشقجی وجود ندارد و نیازی به این مدت زمان طولانی نیست.
خالد بن فرحان خاطرنشان کرد: پیش بینی می کنم میان ترکیه و سعودی معامله ای در خصوص پرونده خاشقجی انجام شود. نمی دانم کشورهای جهان چگونه با محمد بن سلمان تعامل می کنند در حالی که او متهم به قتل و مثله کردن است. اگر مسئولیت بن سلمان در قتل خاشقجی ثابت شود من خواستار محاکمه او می شوم.
شاهزاده خالد تصریح کرد: حاکمان سعودی هیچ ارزشی برای خویشاوندی و انسانیت قائل نیستند از نظر آنها هر کس که در زمینه سیاسی سخنی علیه آنها بگوید باید بمیرد. به خاطر مواضعم چندین بار از طریق مسموم کردن مورد سوءقصد قرار گرفته ام و سه سال هم تحت شکنجه بوده ام.
 
23.43
سعود القحطانی با قاتلان خاشقجی تماس گرفته بود
شبکه الجزیره گزارش داد سعود القحطانی مشاور دفتر پادشاهی عربستان سعودی، زمانی که خاشقجی در کنسولگری حضور داشت، از طریق اسکایپ با قاتلان وی تماس گرفته بود. 
مشاور دفتر پادشاهی عربستانی سعودی پیش از آنکه دستور قتل خاشقجی را صادر کند به این روزنامه نگار ناراضی توهین کرده بود.
گفتگوی سعود القحطانی مشاور دفتر پادشاهی عربستان سعودی با تیم قاتلان خاشقجی ضبط شده است و در اختیار اردوغان قرار دارد.
منابع اطلاعاتی خبر دادند تماس القحطانی با تیم قاتلان خاشقجی هنگام بازجویی از او و از طریق تلفن ماهر المطرب (محافظ شخصی محمد بن سلمان ولیعهد سعودی) صورت گرفته است.
­شبکه تلویزیونی الجزیره افزود سعود القحطانی بر بازداشت سعد الحریری نخست وزیر لبنان در عربستان نظارت داشته است. القحطانی همچنین بر بازجویی از شاهزادگان و بازرگانان سعودی که در هتل ریتز کارلتون بازداشت شده بودند نیز نظارت داشته است.
 
23.38
مقام پارلمانی آلمان خواستار لغو قراردادهای فروش سلاح به عربستان شد
به گزارش خبرگزاری رویترز از برلین، یک قانونگذار ارشد آلمانی روز دوشنبه گفت اگر آلمان حتی بر اساس آن قراردادهایی که پیش از قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار ناراضی عربستانی نهایی شده بودند، همچنان به تحویل تسلیحات به عربستان ادامه دهد، اعتبار خود را از دست خواهد داد.
نوربرت روئتگن، عضور حزب محاظه کار آنگلا مرکل و رئیس کمیته امور خارجه پارلمان آلمان گفت تا زمان شفاف سازی این پرونده، تمامی قراردادهای فروش تسلیحاتی آلمان به عربستان باید متوقف شوند.
 وی در در گفتگو با شبکه ZDF آلمان گفت: «تا زمانی که این پرونده حل و فصل نشده است و تا زمانی که هیچ عواقب قابل توجهی برای ریاض در نظر گرفته نشود، حتی آن قراردادهایی که از قبل نهایی شده بودند نباید در حال حاضر اجرا شوند. در غیر این صورت ما اعتبار خود را به طور کامل از دست می دهیم.»
 
23.17
نخست وزیر انگلیس: درباره آنچه که برای جمال قاشقجی اتفاق افتاده بسیار نگران هستم
ترزا می در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره لزوم تجدیدنظر درباره روابط با عربستان سعودی گفت: همانطور که در شروع بیانیه خود گفتم،من درباره آنچه که برای جمال خاشقجی اتفاق افتاده و آنچه که افشا شده است،بسیار نگران هستم. ما باید اطمینان یابیم که دقیقا حقیقت آنچه را که اتفاق افتاده است، به دست می آوریم. قرار بود وزیر تجارت در آن رویداد خاص (نشست اقتصادی ریاض) شرکت کند اما ما به درستی تصمیم گرفتیم وزیر حاضر نشود.
 
22.55
ولیعهد سعودی با وزیر خزانه داری آمریکا دیدار کرد
شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد محمد بن سلمان ولیعهد سعودی با وزیر خزانه داری آمریکا دیدار کرد.
 
22.54
رئیس پارلمان اروپا: سعودی ها باید قاتلان خاشقجی را مجازات کنند
شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد رئیس پارلمان اروپا گفت: ­از عربستان سعودی می خواهیم قاتلان جمال خاشقجی را به مجازات برساند.
آنتونیو تایانی افزود: برای بر طرف شدن ابهام های قتل خاشقجی خواهان اجرای تحقیقات بین المللی هستیم.
 
22.25
ترامپ: از آنچه از طرف عربستان شنیده ام راضی نیستم
به گزارش خبرگزاری رویترز، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا گفت از آنچه از طرف عربستان (درباره قتل جمال خاشقجی) شنیده است راضی نیست.
رئیس جمهور آمریکا گفت با ولیعهد عربستان صحبت کرده است.
 
22.07
مرکل: تا زمانی که پرونده خاشقجی شفاف نشود صادرات تسلیحاتی به عربستان نخواهیم داشت
به گزارش خبرگزاری رویترز، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان ضمن «شرورانه» نامیدن قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد عربستانی اعلام کرد تا زمانی که این پرونده شفاف نشود آلمان هیچ صادرات اسلحه ای به عربستان نخواهد داشت.
 
21.51
بولتون: از ولیعهد سعودی می خواهیم حقیقت را درباره ماجرای خاشقجی بگوید
شبکه تلویزیونی الجزیره عربی گزارش داد مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت: می خواهیم تمام حقیقت را درباره قتل خاشقجی و اینکه چه کسی پشت پرده این قتل قرار دارد بدانیم.
جان بولتون که در مسکو به سر می برد گفت ما از محمد بن سلمان ولیعهد سعودی می خواهیم حقیقت را درباره آنچه بر سر خاشقجی آمده است به ما بگوید.  
 
21.37
سعودی ها برای جلوگیری از ارزش سهام شرکت های عربستانی دست به کار شده اند
شبکه تلویزیونی الجزیره عربی گزارش داد: نهادهای مرتبط با دولت سعودی اقدام به خرید سهام در بازارهای بورس عربستان کرده اند تا از این طریق جلوی سقوط ارزش سهام را بگیرند.
 
21.08
وزیر خارجه انگلیس: ادعای عربستان در مورد خاشقجی قابل اعتماد نیست
به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر امور خارجه انگلیس اعلام کرد ادعای عربستان در مورد کشته شدن جمال خاشقجی در جریان مشاجره لفظی و دعوا قابل اعتماد نیست.
وی افزود اقداماتی که انگلیس و متحدانش در قبال پرونده جمال خاشقجی ترتیب خواهند داد به اعتبار توضیح نهایی عربستان و اطمینان از عدم تکرار چنین اتفاقاتی بستگی خواهد داشت.
 
21.07
مقامات ترکیه نتوانستند خودروی دیپلماتیک پارک شده در استانبول را بررسی کنند
به گزارش خبرگزاری رویترز، شبکه NTV ترکیه اعلام کرد مقامات این کشور نتوانسته اند روز دوشنبه خودروی دیپلماتیک پارک شده در استانبول را مورد بررسی قرار دهند.
 
21.06
به گزارش سرويس بين الملل  خبرگزاري صداوسيما  از رم، ایتالیا قتل خاشقجی، روزنامه نگار منتقد عربستانی را در استانبول محکوم کرد. 
mp4
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_2757252" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2259811/2757252?width=340&height=240"></script></div>
 
20.06
انتشار تصاویری از سوزاندن اسناد در کنسولگری عربستان در استانبول پس از قتل خاشقجی
شبکه تلویزیونی الجزیره از انتشار تصاویری از کارکنان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول که یک روز پس از کشته شدن خاشقجی مشغول سوزاندن اسنادی در کنسولگری هستند، خبر داد.
mp4
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_2757331" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2259811/2757331?width=340&height=240"></script></div>
 
19.47
مطبوعات ترکیه از دست داشتن محمد بن سلمان در قتل خاشقجی خبر دادند
مطبوعات ترکیه روز دوشنبه در آستانه افشای اطلاعاتی که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه قول آن را داده است، از دست داشتن محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول خبر دادند.
به نوشته روزنامه ینی شفق که از روزنامه های نزدیک به دولت ترکیه است، رئیس گروه 15 نفره که برای قتل خاشقجی به استانبول فرستاده شده بودند، پس از کشتن او مستقیم با دفتر ولیعهد تماس گرفته است.فرد مورد نظر، ماهر عبدالعزیز مطرب عضو گارد نزدیک به محمد بن سلمان است. او در تصاویر دوربین های نظارتی که رسانه های ترکیه هنگام ورود او به کنسولگری و بعد اقامتگاه کنسول عربستان در استانبول همان روز ناپدید شدن خاشقجی (دوم اکتبر) منتشر کردند، دیده می شود.
عبدالقادر سلوی مقاله نویس نزدیک به دولت ترکیه در روزنامه حریت نوشت این خبرنگار پس از ورود به کنسولگری بلافاصله به دفتر کنسول هدایت و آنجا به دست مأموران سعودی «خفه» شد. قتل او بین هفت تا هشت دقیقه زمان برده است.
سلوی می افزاید جسد او سپس توسط یک پزشک قانونی که همراه گروه 15 نفره به کنسولگری رفته بود، به 15 قطعه ­تقسیم و جسد قطعه قطعه شده او سپس از کنسولگری بیرون برده شد اما همچنان در مکانی نامعلوم در استانبول است.
این مقاله نویس بانفوذ خاطرنشان می کند: «اگر ولیعهد عربستان حساب پس ندهد و از سمتش کنار گذاشته نشود، ما نباید این پرونده را ببندیم.»
ینی شفق با تیتر «تنگ تر شدن حلقه محاصره اطراف ولیعهد (سعودی)» می نویسد رئیس گروه 15 نفره پس از قتل خاشقجی چهار بار با بدر العساکر رئیس دفتر ولیعهد عربستان تماس گرفت. «دست‌کم یکی از این تماس ها از دفتر سرکنسول صورت گرفته است.»
شبکه تلویزیونی سی ان ان به نوبه خود تصاویر دوربین های نظارتی را منتشر کرد که به گفته یک مسئول ترکیه ای، یک مأمور سعودی را در حال ترک کنسولگری عربستان در استانبول با به تن داشتن لباسی که خاشقجی هنگام ورود به کنسولگری به تن داشت و ریش مصنوعی، نشان می دهد.
به گفته این مسئول ترکیه ای، این کار در تلاش برای پنهان کاری و وانمود کردن اینکه خاشقجی از ساختمان کنسولگری خارج شده، صورت گرفته است.
این افشاگری ها یک روز پیش از نطق اردوغان که وعده داده است در آن تمام حقیقت را در مورد مرگ خاشقجی بگوید، منتشر می شود.
 

19.31

گزارش خبرنگار سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما از نیویورک با عنوان: عربستان و حقوق بشر؛ طنز تلخ تاریخ 

mp4
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_2757228" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2259811/2757228?width=340&height=240"></script></div>

19.32

سخنگوی اردوغان: برای شفاف سازی در پرونده خاشقجی از هیچ تلاشی فروگذار نمی کنیم

به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد برای شفاف سازی در پرونده قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار ناراضی عربستانی از هیچ تلاشی فروگذار نمی کنیم و هیچ مسئله ای در پرونده جمال خاشقجی مبهم باقی نخواهد ماند.

سخنگوی رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد هدف تحقیقات در پرونده جمال خاشقجی روزنامه نگار ناراضی سعودی، برملا کردن «یک قتل شنیع» است. مقامات سعودی مسئولیت بزرگی در افشای واقعیت در ماجرای خاشقجی دارند.

 
 
 

نظر شما