شناسهٔ خبر: 28951789 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

حرکت ماکياوليستي بن‌سلمان خطري براي جهان/ تحليل

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - پارس‌تودي- شاهزادگان زنداني سعودي از جامعه جهاني خواستند در کنار رسيدگي به موضوع قتل «جمال خاشقجي» روزنامه‌نگار منتقد سعودي، به مساله بازداشت شاهزادگان و فعالان جامعه مدني عربستان نيز رسيدگي شود.
روزنامه فرامنطقه‌اي «القدس العربي» نوشت، شاهزادگان زنداني سعودي درپي قتل خاشقجي از ترس جان خود حمايت‌هاي بين‌المللي را خواستار شده‌اند.
اين درحالي است که تاکيد دبيرکل سازمان ملل مبني بر اينکه سکوت درباره حقايق پرونده قتل "خاشقجي"، باعث تکرار اينگونه جنايات خواهد بود، بيانگر نگراني جامعه جهاني از تشديد سياست‌هاي تروريستي آل سعود عليه مخالفان است.
«جمال خاشقجي»، دوم اکتبر، پس از ورود به کنسولگري عربستان در استانبول ترکيه ناپديد شد.
رژيم سعودي بعد از 18 روز سکوت و تکذيب بالاخره تحت فشارهاي جامعه جهاني تائيد کرد وي در کنسولگري اين کشور در ترکيه به قتل رسيده است.
تاييد قتل خاشقچي از سوي عربستان، حالا اين پرونده پيچيده را وارد فاز جديدي کرده است. موضوع قتل خاشقجي بازتاب بسياري در عرصه داخلي و بين‌المللي داشته است که انزواي عربستان در بعد بين‌المللي و نگراني فزاينده از موج جديد وحشي‌گري‌هاي آل سعود عليه مخالفان چه در داخل و يا خارج عربستان از اولين پيامدهاي قتل خاشقجي بوده است.
در پي قتل خاشقجي رسانه‌هاي جهان از احتمال دخالت محمد بن سلمان، وليعهد عربستان در قتل وي سخن گفتند و اين بار مسئولان عربستان، دخالت بن سلمان را در اين جنايت منکر شدند.
اين در حالي است که عملکرد محمد بن سلمان نشان مي‌دهد که وي در پرونده‌هاي اصلي آل سعود سياست «مشت آهنين» را به کار مي‌گيرد و پيش از اين نيز بازداشت زنجيره‌اي شخصيت‌هاي ديني، فرهنگي و حقوقي عربستان را شاهد بوده‌ايم. ريشه‌هاي خشونت آل سعود در عرصه سياسي مورد بررسي مطبوعات و محافل رسانه‌اي قرار داشته است.
نشريه آمريکايي «نشنال اينترست» نوشته است، به نظر مي‌رسد محمد بن سلمان آموزه‌هاي ماکياولي را به عنوان يکي از اصلي‌ترين نظريه‌پردازان خشونت‌گرايي در عالم سياست سرلوحه خود قرار داده‌است. اين نشريه اما به چالش‌هاي پيش‌روي پيروي از چنين آموزه‌هايي در عصر حاضر مي‌پردازد.
حدود پنج قرن پيش «ماکياولي» در مشاوره و پيشنهادات‌ خود به حاکمان سبب شد تا شيوه‌اي بيرحمانه نويني از حکومتداري باب شود.
بي‌ترديد درس‌هاي ماکياوليستي از رسوايي قتل‌هاي هدفمند توسط سعودي‌ها اين بوده است که مخالفان را حذف کنيد تا راحت‌تر حکمراني کنيد، بدون اينکه احساس شرمساري کنيد! که اين رفتار به وضوح در رفتار آل سعود بويژه شخص بن سلمان در ماجراي به قتل رساندن جمال خاشقجي مشاهده مي‌شود.
قتل «جمال خاشقجي» نشان مي دهد، مخالفان سياسي و منتقدان رسانه‌اي آل سعود حتي در خارج از عربستان نيز امنيت جاني ندارند و با تروريسم دولتي اين رژيم مواجه هستند.
جمال خاشقجي نخستين مخالف عربستاني نيست که هدف تروريسم دولتي عربستان قرار گرفته است، بلکه چنين اقداماتي مدت مديدي است که توسط آل سعود عليه مخالفان در خارج کشور به کار گرفته شده است.
شواهد نشان مي‌دهد کشتن مخالفان سعودي در خارج از کشور موضوعي عادي براي آل سعود محسوب مي‌شود و قتل ناصر السعيد از جمله آنها به شمار مي‌‌رود که پس از ربوده شدن در سال 1979 به قتل رسيد.
يک جاسوس انگليسي، 30 سال پس از ربوده شدن ناصر السعيد فاش کرد وي پس از ربوده شدن، به قتل رسيد و جسد وي از هواپيما در ساحل درياي مديترانه انداخته شد و جسد وي هرگز پيدا نشد.
قتل خاشقجي نشان مي‌دهد روند کشتار فعالان رسانه‌اي و سياسي عربستاني تشديد شده است و اين موضوع زنگ خطر را درخصوص اينکه سرنوشتي نامعلومي در انتظار همه مخالفان است به صدا در آورده است. چنين وضعيتي برخورد جدي جامعه جهاني با رژيم ضد بشري آل سعود را ضروري تر کرده است.
نويسنده: بيژن نجفي
117/120
دردسرهاي ماجراي خاشقجي براي آمريکا
چراغ‌سبز ترکيه براي انجام تحقيقات بين‌المللي درباره قتل خاشقجي
گزارش: واکنش نخست‌وزير ايتاليا به‌قتل خاشقجي
گزارش: روشن شدن ابعاد ديگري از معماي قتل خاشقجي
گزارش: تاثير پرونده قتل خاشقجي بر فروش سلاح آلمان به‌عربستان
پرونده قتل‌خاشقجي؛ غرب: بن‌سلمان مسئول است
دفاع ترامپ از فروش سلاح به عربستان/ ترامپ قتل خاشقجي با برنامه ريزي قبلي نبوده است
دبيرکل سازمان ملل خواستار تحقيق شفاف درباره قتل «خاشقجي» شد
کليدواژه جمال خاشقجي محمد بن سلمان

نظر شما