شناسهٔ خبر: 28946972 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

اردوغان دربهاي بحران ناشي از قتل خاشقجي را به روي عربستان گشود

رئيس جمهور ترکيه در پارلمان اين کشور درباره قتل جمال خاشقجي با تاکيد بر اينکه نمی توان در این مساله فقط چند مقام امنیتی را مقصر دانست، شناسايي و محاکمه آمر قتل خاشقجي را خواستار شد.

صاحب‌خبر -

 روز سه شنبه رجب طيب اردوغان رئيس جمهور ترکيه در پارلمان اين کشور در باره برخي جزئيات قتل جمال خاشقجي روزنامه نگار منتقد آل سعود در کنسولگري عربستان در استانبول سخن گفت.
اردوغان در سخنان خود هر چند به همه جزئيات قتل جمال خاشقجي در کنسولگري عربستان در استانبول اشاره نکرد اما نکات و سوالات کليدي را مطرح کرد که نه تنها به پرونده قتل خاشقجي پايان نمي دهد بلکه عربستان را در ابتداي بحران ناشي از  اين جنايت قرار مي دهد.
يکي از محوري ترين نکات سخنان اردوغان مبني براين بود که همه شواهد نشان از برنامه ریزی قتل خاشقجي دارد بنابر اين نمي توان چند مقام امنيتي را مقصر دانست و بايد دستور دهنده اين جنايت مشخص و محاکمه شود که بر اساس اين نکته مي توان نتيجه گرفت که روايت دونالد ترامپ رئيس جمهور امريکا و عربستان که در تلاش است اين جنايت را به افراد خودسر نسبت دهد اعتباري ندارد.
نکته دوم اينکه از اين سخنان مي توان نتيجه گرفت اردوغان اطلاعات کليدي در اختيار دارد که قصد دارد به صورت مديريت شده از آنها استفاده نمايد و اکنون مسوولان سعودي در گوشه رينگ به دام افتاده اند و بايد ديد براي بسته شدن پرونده آيا حاضرند به اشاره هاي سربسته اردوغان در مورد عامل اصلي قتل خاشقجي توجه نمايند؟ يا اينکه با پيامدهاي سنگين افشاگري هاي سريالي دولت ترکيه روبرو خواهند شد.
نکته سوم اينکه اردوغان براي دور کردن افکار عمومي از اين تلقي که اطلاعات و مدارک او ساختگي و در دشمني با عربستان است خواستار محاکمه دستگير شدگان در استانبول محل جنايت و در چارچوب قوانين بين المللي شد.
نکته چهار اينکه اردوغان با درخواست محاکمه اين افراد در خارج از عربستان و در چارچوب قونين بين المللي به روشني اشاره مي کند که به محاکمه اين افراد در عربستان اعتمادي نيست و قطعا در چنين حالتي عامل اصلي جنايت مشخثص نخواهد شد.
نکته پنجم اينکه اردوغان در سخنان خود با زير سوال بردن ادعاي مقام هاي عربستان که گفته اند جسد  خاشقجي از طريق يک هماهنگ کننده محلي سربه نيست شده است خواستار معرفي اين هماهنگ کننده محلي شد.
اين در خواست بيانگر اين است که اگر ادعاي مقام هاي سعودي درست باشد اين هماهنگ کننده محلي بايد معتمد آنها باشد که جسد خاشقجي را براي از بين بردن به اوسپرده اند بنابر اين اکنون با معرفي او مي توان به محل جسد پي برد.
به نظر مي رسد با اين سخنان اردوغان، عربستان همچنان در بحران پرونده  جنايت خاشقجي دست و پا خواهد زد و تا بر کنار شدن آمر اصلي اين جنايت که در اين ميان از محمدبن سلمان وليعهد عربستان سخن گفته مي شود اين بحران ادامه دار خواهد بود.
 
----------------------------------------
رضا محمدمراد
 
 

نظر شما