شناسهٔ خبر: 28942126 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر خارجه ترکیه:

اعتراف به قتل خاشقچی از طرف سعودی ها دیرهنگام بود

آنکارا- ایرنا- مولود چاووش اوغلو در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی گفت که پذیرش مسئولیت قتل خاشقچی از سوی عربستان سعودی دیرهنگام ولی بسیار مهم بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، چاووش اوغلو با حضور در میز سردبیری خبرگزاری آناتولی در آنکارا گفت: اقدامات ترکیه و فشارهای جهانی، باعث پذیرش مسئولیت قتل خاشقچی توسط سعودی ها شد.
وی تاکید کرد: تحقیقات دولت و سیستم قضایی ترکیه تا روشن شدن همه ابعاد پرونده قتل جمال خاشقچی در ساختمان کنسولگری سعودی در استانبول ادامه خواهد داشت.
چاووش اوغلو بیان کرد: پس از گفت و گوی تلفنی رئیس جمهوری ترکیه با پادشاه عربستان سعودی، همکاری دو کشور در زمینه پرونده خاشقچی افزایش یافته است.
وزیر خارجه ترکیه همچنین اظهار کرد: طبق پیشنهاد سعودی ها یک برنامه اقدام مشترک در زمینه پرونده خاشقجی داریم، اما تحقیقات دادستانی استانبول مستقل از این سازوکار ادامه دارد.
به گزارش ایرنا، جمال خاشقچی در 2 اکتبر (10 مهر ماه) پس از ورود به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد.
حکومت آل سعود پس از 18 روز انکار، در پی فشار بین المللی با صدور بیانیه ای به قتل او در ساختمان کنسولگری خود در استانبول اعتراف کرده و مدعی کشته شدن خاشقچی در پی یک مشاجره شد.
در بیانیه آل سعود، تنها به قتل خاشقچی اشاره شده و درباره سرنوشت جسد وی اطلاعاتی عنوان و اعلام نشده است.
همه مدارک و شواهد نشان می دهد که نزدیکان محمد بن سلمان که از طرف او به استانبول اعزام شده بودند، عامل قتل خاشقچی هستند و ادعای آل سعود درباره این روزنامه نگار کذب است.
هنوز از جسد خاشقچی روزنامه نگار به قتل رسیده توسط عوامل آل سعودی خبری در دست نیست و آمران و عاملان اصلی این جنایت معرفی نشده اند.
پس از اعتراف به قتل خاشقچی برخی رسانه های ترکیه با طرح این پرسش که 'جسد خاشقچی کجاست؟'، خواستار ارائه پاسخ شفاف به این پرسش از سوی مقام های ریاض شدند.
رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه دو روز پیش اعلام کرد که نتیجه آخرین تحقیقات در پرونده خاشقچی را روز سه شنبه(امروز) در جلسه هفتگی حزب عدالت و توسعه در مجلس ترکیه اعلام خواهد کرد.
وی با تاکید بر مصمم بودن بر اعلام واقعیات در پرونده قتل خاشقچی افزود که همه واقعیت مربوط به این رویداد، به طور آشکار و عریان مشخص خواهد شد.
وی با بیان این که به شکلی متفاوت در این زمینه صحبت و جزئیات این رویداد را تشریح خواهد کرد، گفت: قتل خاشقچی برای آنکارا یک اتفاق عادی و معمولی نیست و باید مشخص شود که آن 15 نفر مامور اعزامی از عربستان برای چه به ترکیه آمدند و آن 18 مقام سعودی چرا بازداشت شدند؟
خاورم/1905*1049

نظر شما