شناسهٔ خبر: 28940366 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

پیشنهاد کاهش تعرفه برای توسعه ترانزیت

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: نرخ تعرفه های حمل و نقل و گمرک میان کشورهای ایران، هند و افغانستان برای توسعه ترانزیت منطقه ای را می توان تعدیل کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، محمد راستاد در نخستین نشست شورای هماهنگی اجرایی سازی موافقت نامه سه جانبه ترانزیتی چابهار، تاکید کرد: کشورهای منطقه و فرامنطقه ای می توانند با استفاده از کریدورهای موجود در قلمرو ایران، در کوتاه ترین زمان، با سرعت و سهولت، مبادلات تجاری خود را به انجام برسانند.
وی با اشاره به روابط دوستانه تاریخی سه کشور ایران، هند و افغانستان، خاطر نشان کرد: تعاملات و توافق فی مابین می تواند موجبات ارتقای امنیت، زندگی مسالمت آمیز ، رونق اقتصادی و ارتفای فرهنگی را فراهم کند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: کشورهای واقع در حوزه های مختلف جغرافیایی در آسیای جنوبی و جنوب شرقی ، آسیای میانه، آسیای غربی، روسیه، اروپای شرقی، حوزه قفقاز، خلیج فارس و دریای عمان، آفریقای شرقی و تمام کشورهای واقع در اقیانوس هند می توانند از کریدورهای عبوری از ایران برای تجارت و بازرگانی استفاده کنند.
وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی و راهبردی ممتاز ایران در منطقه آسیای غربی و خاورمیانه، گفت: جمهوری اسلامی ایران با عبور کریدور های ترانزیتی مهم بین المللی همچون کریدور شمال - جنوب ، کریدور تراسیکا، کریدور شرق و غرب و کریدور جنوبی آسیا ، نقش بی بدیلی به عنوان چهارراه ترانزیتی منطقه ایفا می کند.
راستاد در بخش دیگری از سخنان اش به برنامه های توسعه ای سازمان بنادر در افزایش ظرفیت بنادر استراتژیک در شمال و جنوب کشور و افزایش ظرفیت حمل و نقل دریایی ایران اشاره کرد و افزود: بنادر شهید رجایی، امام خمینی، بوشهر، چابهار، انزلی و امیرآباد مهمترین این بنادر به شمار می روند که طرح های توسعه ای آنها در دست اقدام است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه های توسعه ای پیشروی ایران در بخش ترانزیت ، در خصوص اجرای هرچه بهتر موافقت نامه ترانزیتی چابهار ، مواردی چون : رفع موانع و مشکلات زیربنایی و تسهیل قوانین و مقررات، توسعه حمل و نقل چند وجهی در راستای تسهیل ترانزیت و ارائه خدمات درب به درب، ایجاد اتحادیه های حمل و نقل و ترانزیت منطقه ای با مشارکت بخش خصوصی کشورها، یکسان سازی قوانین و مقرارات بیمه ای و بانکی و کاهش نرخ تعرفه ای حمل و نقل چند وجهی برای تسهیل ترانزیت را پیشنهاد کرد.
وی با بیان اینکه تعدیل نرخ تعرفه های گمرکی و حمل و نقل میان کشورهای حاضر در توافقنامه چابهار اهمیت قابل توجهی دارد افزود: ایران تعهد خود به اجرای کامل مفاد موافقنامه چابهار را اعلام می دارد و امیدوار است امضای این موافقنامه زمینه توسعه تجارت و ترانزیت را فراهم کند.

آغاز فعالیت اپراتور هندی در بندر چابهار از ۲ هفته آینده
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از آغاز فعالیت اپراتور هندی در بندر چابهار تا دو هفته آینده بر اساس موافقتنامه رییس جمهور ایران و نخست وزیر هند و مطابق مصوبه مجلس شورای اسلامی خبر داد.
محمد راستاد در حاشیه نشست شورای هماهنگی اجرایی سازی موافقتنامه سه جانبه ترانزیتی چابهار در جمع خبرنگاران افزود: سوم خرداد ۹۵ موافقتنامه ترانزیتی چابهار به امضای مسئولان سه کشور ایران، افغانستان و هند رسید و سال ۹۶ این موافقتنامه در مجلس تصویب و مرداد ماه برای اجرا ابلاغ شد.
وی با بیان این‌که تا دو ماه آینده بر اساس ماده ۱۰ موافقتنامه چابهار کمیته‌ای تشکیل می‌شود، تصریح کرد: سه کشور هند، افغانستان و ایران نقش موثری در اجرای موافقتنامه چابهار دارند.
وی با اشاره به ترانزیت ۹ کشتی حامل گندم صادراتی هند از طریق بندر چابهار به افغانستان در ماههای گذشته، افزود: تا دو هفته آینده شرکت هندی بهره‌ برداری موقت از بندر چابهار را آغاز می‌کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌ که با سرمایه‌گذاری های بعدی شرکت هندی IPGL شاهد افزایش مبادله کالا بین سه کشور خواهیم بود، اظهار کرد: یکی از برنامه‌های مهم ما استفاده از پتانسیل سه کشور برای توسعه صادرات است.
راستاد تاکید کرد: با توجه به این‌که طرف هندی به تعهدات خود پایبند بوده، هیچ مشکلی برای آغاز فعالیت اپراتور هندی در بندر چابهار وجود ندارد.

نظر شما