شناسهٔ خبر: 28927940 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس به نقل از ظریف:

آمریکایی ها در خروج از برجام احساس شکست می کنند

تهران - ایرنا - سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: وزیر امور خارجه اعلام کرد که آمریکایی ها در خروج از برجام احساس شکست می کنند، ضمن اینکه همزمان در این مدت از یونسکو، نفتا، شورای حقوق بشر، کنوانسیون پاریس و غیره نیز خارج شدند.

صاحب‌خبر -

علی نجفی خوشرودی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره حضور عصر یکشنبه محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، افزود: نشست مذکور با حضور محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه برگزار و رییس دستگاه دیپلماسی به سوالات نمایندگان پاسخ داد.
نجفی اظهار داشت: جمشید جعفرپور نماینده لارستان درباره بازرگانان و صرافان ایرانی در امارات متحده عربی سوال کرد که وزیر امور خارجه در پاسخ گفت که این موضوع از دغدغه های دستگاه دیپلماسی، ایرانیان مقیم خارج از کشور از سرمایه های کشور هستند و همه تلاش را خواهیم داشت که حقوق شهروندان ایرانی حفظ شود.
وی خاطر نشان کرد: وزیر امور خارجه در عین حال به این نکته اشاره کرد که نوع روابط برخی کشورهای منطقه از جمله امارات متحده عربی با ایران در وضعیت ایرانیان مقیم آن کشور نیز تأثیر گذاشته است که نماینده پاسخ کننده از پاسخ قانع نشد.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در ادامه آقای قاضی پور نماینده ارومیه این پرسش را مطرح کرد که پس از سفر چند ساعته رییس رژیم صهیونیستی به کشور جمهوری آذربایجان یکی از نمایندگان مجلس آذربایجان اظهارات ضد جمهوری اسلامی ایران داشت و پاسخ ایران به این گونه اظهارات چیست؟
نجفی تصریح کرد: ظریف با اشاره به پروتکل نحوه موضع گیری ها و پیگیری ها تصریح کرد که از کانال های مختلف از جمله از طریق سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو به این اظهارات اعتراض کردیم قرار شد نماینده سوال کننده پس از مشاهده مستندات اقدامات انجام شده در خصوص قانع شدن یا نشدن اعلام نظر کند.
وی ادامه داد: در ادامه سید جواد ساداتی نژاد نماینده کاشان در خصوص دلیل عدم موضع گیری نماینده کشورمان در محکومیت نقض حقوق مسلمانان میانمار اقدامات وزیر امور خارجه مقابل موضع گیری خصمانه غربی‌ها در حمایت از آشوبگران مطرح شد و مقرر شد ساداتی نژاد پس از دریافت پاسخ کتبی وزیر امور خارجه اعلام نظر کند.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد نیز از نتیجه سفرها و گروه های اقتصادی همراه وزیر امور خارجه پرسید و وزیر امور خارجه در پاسخ اظهار داشت که این نوع تیم های اقتصادی هیچ هزینه ای برای وزارت امور خارجه ندارد.
نجفی افزود: دکتر ظریف بر اهمیت سفرها و طرح های اقتصادی تاکید و تصریح کرد که در این سفرها قراردادهای تجاری خوبی منعقد می‌شود. مقرر شد گزارش کاملی از این اقدامات از سوی وزارت امور خارجه ارائه تا نماینده سوال کننده اعلام نظر کند.
وی اظهار داشت: اسدالله جاسبی نماینده رودسر و املش نیز سوالی در خصوص توجه به روابط با همسایگان پرسید که ظریف در پاسخ با تشریح اقدامات و برنامه های وزارت امور خارجه برای پیگیری توسعه روابط با کشورهای مختلف به ویژه با همسایگان تاکید کرد که از طرق مختلف از جمله برقراری روابط تخصصی و دوستانه با مقامات کشورهای مختلف از ظرفیت های مختلف برای تقویت روابط با کشورهای مختلف بهره برداری می کنیم، در نتیجه نماینده سوال کننده از پاسخ وزیر امور خارجه قانع شد.
نجفی خاطر نشان کرد: در ادامه مصطفی کواکبیان نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلام شهر و پردیس سوالاتی پیرامون سهم ایران در دریای خزر مطرح کرد و دکتر ظریف نیز با اشاره به چند دور مذاکرات کارشناسی و همچنین جمع بندی صورت گرفته در کشور در روند و دستاوردهای کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر را که اخیراً به امضای روسای جمهوری پنج کشور ساحلی دریای خزر تشریح کرد در نتیجه نماینده سوال کننده درخواست استمهال برای طرح سوال و اعلام نظر پیرامون آن را مطرح کرد.
وی تاکید کرد: در ادامه حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر و میمه درباره طرح دعای ظالمانه آمریکا علیه ایران در محاکم قضایی این کشور پرسید که وزیر امور خارجه در پاسخ با اشاره به ساز و کارها و قوانین حقوقی داخلی در آمریکا تاکید کرد که مسئولیت این کار با وزارت امور خارجه نیست و مرکز حقوقی بین المللی مسئولیت دعاوی جمهوری اسلامی ایران را بر عهده دارد و البته وزارت امور خارجه نیز پیگیری ها و اقدامات خود را انجام می دهد.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: در ادامه محمد علی پورمختار نماینده بهار و کبودرآهنگ این پرسش را مطرح کرد که چه اقداماتی برای محور قرار دادن اقتصاد و توسعه ملی صورت گرفته است؟ چه اقداماتی برای ارتقای جایگاه ایران و ایرانی در صحنه جامعه جهانی انجام شده است که وزیر امور خارجه در پاسخ با اشاره به اینکه سفارت خانه های ایران در خارج از کشور با همه ظرفیت های خود فعالیت می کنند و توسعه دیپلماسی اقتصادی را از مهم‌ترین دستورهای وزارت امور خارجه است وی به محدودیت‌های اعتباری و بودجه‌ای اشاره و در عین حال تاکید کرد که فعالیت نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور متاثر از مولفه‌های مختلف است که نماینده سوال کننده قانع نشد.
نجفی افزود: در ادامه محمد رضا صباغیان بافقی نماینده مهریز سوالی در خصوص بدعهدی آمریکا و اجرا نشدن تعهدات در برجام و نهایتا خروج این کشور از برجام پرسید که ظریف در پاسخ ضمن تبیین روند مذاکرات و هماهنگی های داخلی در این خصوص تاکید کرد که خروج آمریکا از برجام واقعیت آن است که آمریکایی ها در خروج از برجام احساس شکست کرده‌اند ضمن اینکه همزمان در این مدت آمریکا از یونسکو، نفتا، شورای حقوق بشر، کنوانسیون پاریس و غیره نیز خارج شدند. ضمن اینکه امروز اقدامات آمریکا همراهی و اجماع سایر کشورها را ندارد در نهایت آقای صباغیان از پاسخ قانع نشد.
وی اظهار داشت: در نهایت سید مصطفی ذوالقدر نماینده میناب و جاسک درباره سختی صدور رواید در نمایندگی های جمهوری اسلامی در حوزه خلیج فارس پرسید که وزیر امور خارجه در پاسخ تاکید کرد که تأکید ما بر تسهیل صدور روادید است و پیگیری هایی نیز در این خصوص انجام خواهد شد و در نهایت نماینده سوال کننده از پاسخ قانع شد.
سیام**1751**1535

نظر شما