شناسهٔ خبر: 28904713 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

خودنمایی «قله‌های قلم» قاجاریه در پاریس + تصاویر

نمایشگاه خوشنویسی «قله‌های قلم» با ۴۰ اثر خوشنویسی مربوط به دوران قاجار در خانه فرهنگ ایران در پاریس برپا شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس، اخیراً آثار ۴۰ خوشنویس ایرانی دوران قاجار ـ که اوج هنر خوشنویسی ایرانی است ـ با عنوان «قله‌های قلم» در خانه فرهنگ ایران در پاریس به نمایش در آمد.

 

 

علیرضا کیاکاظمی، مدیر گالری دال و از بانیان برپایی این نمایشگاه گفت: در روزهای ابتدایی سال جاری، نمایشگاهی بسیار مفصل از هنر قاجار در موزه لوور شهر لانس در فرانسه برگزار شد، اما جای هنر خوشنویسی در این نمایشگاه خالی بود. بنابراین تصمیم گرفتیم نمایشگاهی متشکل از ۴۰ اثر برجسته خوشنویسی ایران در دوره قاجار را در خانه فرهنگ ایران در پاریس به نمایش بگذاریم.

وی افزود: دکتر جمال کامیاب رایزن فرهنگی سفارت ایران در فرانسه پیشنهاد برپایی نمایشگاه را مطرح کرد و در نهایت نمایشگاه به مدت یک هفته در گالری خانه فرهنگ ایران در پاریس برگزار شد. این نمایشگاه ظرفیت آن را داشت که به مدت یک ماه برگزار شود، مانند نمایشگاه چندماهه‌ای که لوور از دوره قاجار برپا کرد.

کیاکاظمی ادامه داد: اما مستلزم این بود که هم تبلیغات گسترده انجام و نمایشگاه معرفی شود و هم مدت زمان برگزاری‌اش طولانی‌تر باشد. باید در نظر داشته باشیم داشته‌های لوور از چیزی که ما فکر می‌کنیم، کمتر است ولی معرفی و تبلیغاتش، آن را به مشهورترین موزه جهان تبدیل کرده است، پس ما هم باید روی هنر و فرهنگ‌مان، تبلیغات کنیم.

 

 

این فعال عرصه هنر درباره آثار به نماشی در آمده در «قله‌های قلم» گفت: ۴۰ اثر از ۴۰ خوشنویس در شیوه‌های نستعلیق، شکسته نستعلیق، نسخ و تعلیق از هنرمندان صاحب‌نام و  بعضا گمنام دوران قاجار به نمایش در آمد.

وی درباره برپایی نمایشگاه خوشنویسی در پاریس گفت: بسیاری از مردم دنیا از وجود چنین هنری در کشورمان بی‌خبرند و برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی می‌تواند دریچه‌ای تازه از فرهنگ ایران را به رویشان باز کند.

 

 

کیاکاظمی مدعی شد: به نظر می‌رسد که مدیران هنری کشورمان چندان به سرمایه‌گذاری در حوزه فرهنگ و هنر توجه ندارند، در حالی که باید برای آن هزینه کرد. وزیر فرهنگ فرانسه در جایی گفته است: «در فرانسه به ازای هر یک یورویی که در حوزه فرهنگ هزینه می شود، ۶ یورو بازده اقتصادی دارد».

مدیر گالری دال در پایان اظهار اظهار داشت: بسیاری از آثاری را که در نمایشگاه پاریس ارائه شد، تاکنون کسی ندیده بود. به زودی در ایران هم این آثار را برای مردم کشورمان به نمایش می‌گذاریم. در تهران نیز هدفمان تنها نمایش است و قصد فروش آثار را نداریم.

انتهای پیام/

نظر شما