شناسهٔ خبر: 28893978 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

امیری در پاسخ به فارس:

جابه‌جایی یک وزیر برای وزارتخانه دیگر به خاطر شرایط فعلی کشور انجام شد

معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: اینکه یک وزیر در یک وزارتخانه‌ای دیگر معرفی و جابه‌جا شود به خاطر شرایط فعلی کشور بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس مبنی بر اینکه شما در صحبت‌های خود از تغییر سازنده کابینه دولت صحبت کردید اما ما می‌بینیم از سوی رئیس جمهور گزینه‌ای معرفی می‌شود که بحث استیضاحش مطرح است، در واقع رئیس جمهور گزینه‌ای را برای تصدی وزارت کار معرفی کرده است که ناکارآمدی او به اعتقاد نمایندگان مجلس در یک وزارتخانه دیگر ثابت شده است ‌آیا رئیس جمهور نباید نظرات نمایندگان مجلس را بشنود و به اعتراض آنها پاسخ دهد، اظهار داشت: افرادی که از سوی دولت برای تصدی وزارتخانه‌ها معرفی شده‌اند هیچ کدام وزیر استیضاح شده نبودند.

در همین حال خبرنگار فارس در پاسخ به امیری گفت وزیری مانند آقای شریعتمداری مستعفی بوده است یعنی استعفایشان را به رئیس جمهور تقدیم کرده بودند هر چند که استیضاحشان هم در مجلس مطرح بود که امیری در پاسخ به خبرنگار فارس، گفت: این افراد برکنار نشده بودند بله همیشه در مجلس نسبت به وزرا سؤال مطرح می‌شود و یا تذکر و یا استیضاح وزرا وجود دارد اما همیشه این گونه نیست که استیضاح‌ها در صحن مطرح شود و آنچه که در صحن مطرح می‌شود منجر به کناره‌گیری وزیر مربوطه شود.

پس از این سخنان خبرنگار فارس، گفت سؤال بنده این است آیا وزیری که با استعفایش نشان داده نمی‌تواند در وزارتخانه‌ای کارآمد باشد معرفی این گزینه برای وزارتخانه‌ای دیگر توسط رئیس جمهور صحیح است یا خیر، که امیری در پاسخ به این سؤال گفت: یکی از خاصیت‌ها وظایف و اختیارات مجلس علاوه بر تقنین و نظارت است، نظارت هم در قالب سؤال، تحقیق و تفحص و یا استیضاح مطرح می‌شود.

معاون پارلمانی رئیس جمهور ادامه داد: بنابراین وزیری که استیضاح او مطرح بود آماده پاسخگویی در مجلس بود کما اینکه در کمیسیون تخصصی مجلس هم حضور پیدا کرد. 

وی بر همین اساس اضافه کرد: اما نهایتاً با شرایطی که وجود داشت و احساسی که با توجه به تغییر شرایط باید تغییراتی در دولت انجام بگیرد این جابه‌جایی صورت گرفته است. 

امیری همچنین در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس درباره جزئیات جلسه شورای نگهبان با حضور ظریف و جهانگیری و معاونان رئیس جمهور در خصوص بررسی CFT اظهار داشت: در واقع کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم جزو 4 لایحه‌ای بود که دولت، مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد.

وی افزود: این لایحه جزو چهار لایحه‌ای است که دولت به مجلس تقدیم کرد. مجلس به مدت دو ماه آن را مسکوت گذاشت و بعد از آن نیز ابتدا در جلسه غیر علنی به بررسی ابعاد آن پرداخت و دولت به ابهامات پاسخ داد و مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی و با مدیریت خوب آقای لاریجانی و پس از استماع نظرات موافقان، مخالفان و نماینده دولت این لایحه را تصویب کرد. معتقدم تصویب CFT در مجلس شورای اسلامی نشان از بلوغ سیاسی نظام جمهوری اسلامی ایران، مجلس شورای اسلامی و دولت و نخبگان CFT دارد.  

امیری با اشاره به بررسی این لایحه در شورای نگهبان، گفت‌: دولت مکاتبه‌ای با شورای نگهبان داشت مبنی بر این که آمادگی دارد تا  در صحن شورا به سوالات پاسخ دهد. در همین راستا چهارشنبه هفته گذشته که شورا به بررسی این لایحه پرداخت، نمایندگان دولت نیز دعوت شدند از دولت، جهانگیری، معاون اول رییس جمهور، ظریف وزیر امور خارجه، همتی رییس کل بانک مرکزی  و بنده حضور پیدا کردیم و راجع‌ به ضرورت الحاق این کنوانسیون توضیحاتی داده شد.

وی توضیح داد: در این جلسه آقای جهانگیری راجع‌ به ضرورت‌ها صحبت کرد. اعضای شورای نگهبان هم سوالاتی داشتند که هر کدام از  ما چهار نفر به تناسب به سوالات پاسخ دادیم. جلسه خوب و در فضایی صمیمی با گفت‌وگوهای سازنده برگزار شد که لازم است از دبیر شورای نگهبان و اعضای آن برای اجابت درخواست دولت تشکر کنیم.

امیری ابراز امیدواری کرد که CFT در جلسه شورای نگهبان مورد تایید قرار گیرد و مشکلات و خلاءهای قانونی رفع شود.

امیری با تاکید بر این که چهار لایحه دولت به برجام ارتباطی ندارد، گفت‌: دو لایحه برجام  مربوط به قوانین داخلی بود که مدتی اجرا شد، اما خلاءها و اشکالاتی وجود داشت که باید رفع می‌شد. ما به عنوان کشوری که بیشترین آسیب را از تروریسم خورده‌ایم و می‌خواهیم سالم‌ترین رابطه مالی در خارج از مرزهای کشور داشته باشیم باید این لوایح را اجرایی کنیم.

وی در خاتمه عنوان کرد که امروز شورای نگهبان جلسه‌ای را برای بررسی CFT نداشته است.  

انتهای پیام/

نظر شما