شناسهٔ خبر: 28883355 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

انجمن رسانه ای ترک ـ عرب خواستار محاکمه آمران قتل خاشقچی شد

آنکارا- ایرنا-انجمن رسانه ای ترک ـ عرب خواستار محاکمه آمران قتل 'جمال خاشقچی' شد و اعلام کرد که 'خواهان اجرای عدالت در پرونده قتل خاشقچی هستیم'.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، مقامات آل سعود بامداد شنبه با انتشار بیانیه ای به کشته شدن 'جمال خاشقچی' روزنامه نگار منتقد در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول اعتراف و ادعا کردند که وی بعد از یک نزاع داخل این ساختمان کشته شده است.
سرنوشت خاشقچی که عضو انجمن رسانه ای ترک ـ عرب بود، همواره از سوی این تشکیلات رسانه ای پیگیری شد و اعضای این انجمن در 18 روز گذشته چندین بار با تجمع در برابر کنسولگری عربستان در استانبول، خواستار پاسخگویی شفاف آل سعود درباره سرنوشت او شدند.
توران قشلاقچی رییس انجمن رسانه ای ترک ـ عرب امروز در مصاحبه با خبرنگاران در مقابل ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول گفت: با اعلام قتل خاشقچی در ساختمان کنسولگری، کار تمام نشده است و ما تمام جهان را به اعتراض در این زمینه فرا می خوانیم.
وی با اشاره به دستگیری 18 نفر به اتهام مشارکت در قتل خاشقچی اظهار کرد: ما خواهان محاکمه قاتلان و نیز آمران قتل او هستیم.
رییس انجمن رسانه ای ترک ـ عرب که در دومین روز ناپدیدشدن خاشقچی از قتل این روزنامه نگار عضو انجمن تحت مدیریت خود خبر داده بود، همچنین آمران قتل خاشقچی را کسانی عنوان کرد که در میان مسلمانان فتنه ایجاد کرده، اعتبار مسلمانان را مخدوش کرده و بزرگترین برنامه های تروریستی عصر حاضر را برنامه ریزی و به روزنامه نگاران آزاد حمله می کنند.
وی خطاب به سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان گفت: اقدامی که شایسته مسلمان رهرو پیغمبر اسلام (ص) باشد، از خود نشان دهید و عدالت را درباره پرونده خاشقچی دنبال کنید.
قشلاقچی همچنین خطاب به پادشاه عربستان با بیان این که 'تا دیروز قتل خاشقچی را انکار و تکذیب می کردید و امروز نیز به جای پذیرش قتل، طی بیانیه ای به جای این که بگویید او به قتل رسیده است، اعلام می کنید که جان باخته است'، افزود: این بیانیه را اصلاح کنید.
وی با اشاره به قرارگرفتن اخبار مربوط به خاشقچی در راس خبرهای مهم جهانی در 18 روز گذشته، از همه روزنامه نگاران و خبرنگاران در پیگیری این موضوع تقدیر کرد.
رییس انجمن رسانه ای ترک ـ عرب بیان کرد: از همه کشورها و شخصیت هایی که با نشان دادن حساسیت نسبت به سرنوشت خاشقچی، از حضور در برنامه نیوم و نشست بین‌المللی 'آینده سرمایه‌گذاری' در ریاض خودداری کرده اند، قدردانی می کنیم.
تاکنون 25 شرکت اقتصادی و رسانه‌ای و 6 مقام بین‌المللی از حضور در نشست بین‌المللی 'آینده سرمایه گذاری' که قرار است در ریاض برگزار شود، انصراف داده اند.
به گزارش ایرنا، مقامات آل سعود بامداد شنبه با انتشار بیانیه ای قتل 'جمال خاشقچی' در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول را تایید کردند.
در متن بیانیه آل سعود که نحوه قتل خاشقچی به شکل غیرباوری ترسیم شده و آمده است: عربستان سعودی اقدامات ضروری را برای آشکارشدن حقیقت آغاز کرده و یک تیم امنیتی را برای تحقیق درباره این موضوع و همکاری با همتایان ترکیه‌ای روانه این کشور کرد و یک تیم مشترک امنیتی میان عربستان سعودی و جمهوری ترکیه تشکیل شد.
براساس بیانیه صادر شده، تحقیقات اولیه توسط دادستان کل عربستان نشان داد که مظنونان با توجه به وجود نشانه‌هایی درباره احتمال بازگشت خاشقچی به کشور برای ملاقات با وی به استانبول سفر کرده اند و رایزنی میان مظنونان و خاشقچی در خلال حضور وی در کنسولگری عربستان در استانبول روال منفی به خود گرفته و در نهایت منجر به درگیری و منازعه برخی از آنها با وی شده و باعث مرگ خاشقچی و تلاش مظنونان برای مخفی کردن وقایع شده است.
محتوای بیانیه ریاض نشان می دهد که این حکومت، قتل خاشقچی را ناشی از یک حادثه و توسط عوامل خودسر معرفی کرده اند اما واکنش مقامات و رسانه های ترک حاکی از دست داشتن عالی ترین مقامات سیاسی عربستان در این حادثه است.
بلافاصله با انتشار این بیانیه، رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه در نخستین واکنش به اعتراف به قتل خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول از سوی آل سعود گفت: 'این کار را نیمه کاره رها نمی کنیم.'
اردوغان همچنین اظهار کرد: 'وظیفه خود را برای روشن شدن رویداد انجام می دهیم.'
با اعلام قتل خاشقچی به دست آل سعود، ایالات متحده در واکنشی حمایتگرانه از دولت عربستان و تنها با 'ابراز تاسف'، از بیانیه صادر شده درباره سرنوشت خاشقچی و اقدام علیه مظنونان شناسایی شده، تقدیر و اعلام کرد که ' ما کماکان تحقیقات بین المللی درباره این حادثه غم‌‌انگیز را رصد کرده و از اجرای عدالت به نحو بهنگام، شفاف و منطبق با رویه های قانونی حمایت می کنیم.'
رسانه های ترکیه نیز در نخستین واکنش به این بیانیه اعلام کردند که روایت رسمی عربستان در مورد قتل خاشقچی با اطلاعاتی که از تیم تحقیقاتی ترکیه در این خصوص درز کرده است، همخوانی ندارد.
شبکه تلویزیونی ان.تی.وی ترکیه با انتشار اخبار مربوط به اعتراف دولت عربستان مبنی بر به قتل رساندن خاشقچی در ساختمان کنسولگری این کشور در استانبول، خواستار مشخص شدن وضعیت جسد خاشقچی شد.
براساس گزارش این رسانه، در بیانیه صادرشده توسط دولت عربستان، تنها به قتل خاشقچی اشاره شده و درباره سرنوشت جسد خاشقچی اطلاعاتی عنوان و اعلام نشده است.
ان.تی.وی با اشاره به گذشت 18 روز از قتل خاشقچی، ارائه نشدن اطلاعاتی درباره جسد خاشقچی را سوال برانگیز خواند و اعلام کرد: بنا به اعلام یک منبع سعودی به خبرگزاری رویترز، جسد خاشقچی به یک همدست محلی برای معدوم سازی تحویل شده است.
انتشار مواضع رییس سابق سرویس اطلاعاتی انگلیس توسط رسانه های ترکیه نشان می دهد که بیانیه ریاض افکارعمومی جهان را اقناع نکرده است و همه اتهام ها متوجه محمدبن سلمان ولیعهد عربستان سعودی است.
'سر جان ساورز' که از سال 2009 تا 2014 ریاست ام آی 6 را برعهده داشت در گفت و گو با گاردین اعلام کرد همگی شواهد نشان می دهند که بن سلمان مسئول کشته شدن خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول است.
دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در بیانیه‌ ای ضمن ابراز تأسف از تأیید قتل خاشقچی، خواستار تحقیقات شفاف و فوری در این باره شد.
گزارشگر سازمان ملل متحد نیز توضیح عربستان سعودی درباره اعدام خودسرانه خاشقچی را غیر قابل قبول دانست و اعلام کرد: نباید هیچ دولتی توضیح عربستان را بپذیرد.
شبک**خاورم/1905**1392

نظر شما