شناسهٔ خبر: 28850932 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نیروی هوایی عربستان در رزمایش مشترک با امارات شرکت می کند

دوحه – ایرنا – در حالی که دولت سعودی در معرض تحریم فروش سلاح از سوی کشورهای غربی به دلیل دخالت در ربوده شدن یک روزنامه نگار ناراضی قرار دارد ، بخشی از نیروی هوایی این کشور به منظور شرکت در رزمایش مشترک هوایی با امارات وارد پایگاه هوایی 'الظفره' شد.

صاحب‌خبر -

گزارش روز جمعه ایرنا به نقل از خبرگزاری دولتی عربستان (واس) حاکیست : این رزمایش با عنوان ' مرکز جنگ هوایی – موشکی 2018' با مشارکت چند فروند جنگنده نیروی هوایی سلطنتی عربستان سعودی در این پایگاه هوایی اماراتی برگزار خواهد شد.
این گزارش بدون اشاره به زمان برگزاری این رزمایش ، افزود : 'حسین سعید الشهرانی' فرمانده نیروی هوایی عربستان با اشاره به برگزاری این رزمایش در سال گذشته میلادی ، ادعا کرد که این تمرین نظامی یکی از نمونه های پیشرفته در سطح جهانی محسوب می شود.
وی افزود : رزمایش مشترک سعودی اماراتی با هدف بالابردن سطح آمادگی نیروی هوایی دو کشور انجام می گیرد .
به گفته فرمانده سعودی ، نیروهای هوایی عربستان سعودی از آمادگی خوبی برخوردارند و این رزمایش باعث تحکیم عملیات هوایی نیروهای سعودی و نیروهای اماراتی می شود.
نیروی هوایی عربستان و امارات به عنوان دو کشور اصلی آغاز جنگ تحمیلی علیه یمن طی سه سال و نیم گذشته دهها بار مراکز غیر نظامی و تاسیسات زیربنایی این کشور را هدف حملات خود قرار داده اند .
این حملات علاوه بر کشته و زخمی کردن هزاران نفر از افراد غیر نظامی یمن ، موجب نابودی تاسیسات این کشور به ویژه مراکز آب شیرین کنی و در نتیجه شیوع بیماریهایی مانند وبا شده است .
از سوی دیگر شرکت نظامیان سعودی در رزمایش مشترک با امارات در حالی است که این کشور با شدیدترین فشارهای خارجی به دلیل دخالت در ربوده شدن و مرگ جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد این کشور روبروست .
افکار عمومی جهان به ویژه در آمریکا و اروپا از کشورهای خود خواسته اند در صورت اثبات دخالت ریاض در مرگ خاشقچی این کشور را تحت شدیدترین تحریم ها از جمله تحریم فروش سلاح قرار دهند.
جمال خاشقچی در 2 اکتبر (10 مهر ماه ) پس از ورود به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد و مقام های غیررسمی ترکیه اعلام کردند که وی در داخل ساختمان به دستور مقام های سعودی به قتل رسیده است.
روزنامه 'واشنگتن پست' نیز نوشته که تصاویر ویدئویی و صدای ضبط شده ای موجود است که اثبات می کند خاشقچی پس از شکنجه، کشته شده است.
خاشقچی که پس از انتصاب 'محمد بن سلمان' به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرد و به آمریکا رفت، در روزهای اخیر قصد ازدواج با یک زن تبعه ترکیه را داشت و برای طی کردن مراحل ثبت ازدواج خود مجبور به مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول شده بود.
همه مدارک و شواهد ادعا شده در رسانه های ترکیه نشان می دهد که نزدیکان بن سلمان که از طرف او به استانبول اعزام شده بودند، عامل قتل خاشقچی هستند و ادعای آل سعود مبنی بر عدم دخالت در قتل این روزنامه نگار کذب است.
خاورم**1508 ** 1546

نظر شما