شناسهٔ خبر: 28840829 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

ادامه تلاش آمریکا برای جمع آوری اسناد مربوط به قتل خاشقجی؛

ترامپ متقاضی دریافت «اسناد ترور» / قاتل مظنون در ریاض کشته شد!

وزیر خارجه آمریکا که به ریاض و آنکارا رفته بود و قرار است دونالد ترامپ را در جریان مذاکرات مربوط به تحقیقات در مورد جمال خاشقجی بگذارد، از جریان سفر خود ابراز رضایت کرده و کدعی شده عربستان قول داده تحقیقات کامل و شفافی انجام دهد.

صاحب‌خبر -

از ذوق پمپئو بعد از دیدار با سعودیها تا تقاضای دریافت «اسناد مرتبط به قتل» توسط ترامپ

مأموران ترک مقابل در اصلی کنسولگری سعودی در استانبول

به گزارش پارسینه به نقل از دویچه وله دونالد ترامپ می گوید: قصد ندارد بر سر ماجرای جمال خاشقجی با عربستان فاصله ایجاد شود. البته ترامپ در یک بخش دیگر صحبتهایش اشاره کرده: آمریکا در "مبارزه با تروریسم" به عربستان سعودی نیاز دارد و به احتمال زیاد تا آخر هفته مسئله ناپدیدشدن خاشقجی مشخص می‌شود. ترامپ مدعی شده از مقامات ترکیه خواسته تا فایل صوتی یا تصویری در مورد قتل خاشقجی را، "اگر چنین چیزی واقعا وجود داشته باشد"، ارائه کنند.

از ذوق پمپئو بعد از دیدار با سعودیها تا تقاضای دریافت «اسناد مرتبط به قتل» توسط ترامپ
ترامپ در حال سخنرانی برای اصحاب رسانه


ترامپ در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد دلایل تردیدش در وجود فایل صوتی، اضافه کرد: «من واقعا مطمئن نیستم چنین چیزی وجود داشته باشد. ممکن است وجود داشته باشد. من یک گزارش کامل از وزیر امور خارجه پس از بازگشت از ترکیه خواهم خواست. این اولین سوالی است که از او خواهم پرسید.» رئیس‌جمهور آمریکا با اشاره به اینکه عربستان سعودی یک متحد مهم آمریکا است گفت: «آن‌ها یکی از مهم‌ترین خریداران تسلیحات نظامی هستند و خیلی چیز‌های دیگر.»

اما از سوی دیگر مایک پومپئو پس از تـرک ریاض، دیدار و گفتگو‌های خود با مقام‌های سعودی را «به‌شکل باورنکردنی موفقیت‌آمیز» توصیف کرد.
 


از ذوق پمپئو بعد از دیدار با سعودیها تا تقاضای دریافت «اسناد مرتبط به قتل» توسط ترامپ
پومپئو در هواپیما در حال بازگشت از ریاض
 
پومپئو در پاسخ به پرسش خبرنگاران در مورد وضعیت جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد ولیعهد عربستان که در کنسولگری آن کشور در ریاض ناپدید شده، و این‌که آیا زنده است یا نه گفته «من نمی‌خواهم در مورد هیچ یک از واقعیت‌ها صحبت کنم. آن‌ها هم نمی‌خواستند، چراکه می‌خواهند مجال این را داشته باشند که تحقیقات را به شکل کامل به پایان برسانند».

وزیر خارجه آمریکا در عین حال می‌گوید با مقام‌های سعودی در مورد «اهمیت انجام به‌موقع تحقیقات و ایجاد اطمینان که تحقیقات شفاف است، به‌طوری که ما بتوانیم آن را تحقیقاتی کامل قلمداد کنیم» گفتگو کرده‌است. او سپس افزوده «آن‌ها این اطمینان را دادند که تحقیقات را کامل خواهند کرد و من در این مورد روی آن‌ها حساب می‌کنم».

روز گذشته هیئت تحریریه روزنامه واشینگتن‌پست، که خاشقجی برای آن یادداشت می‌نوشت و برخی نظرات منتقدانه خود در مورد محمد بن سلمان را در این روزنامه بازتاب داده، پرسیده بود «چرا دولت ترامپ سعی در پاک کردن آشفتگی‌های عربستان سعودی دارد؟».

رئیس‌جمهوری آمریکا روز چهارشنبه گفت: «ما عمق ماجرا را روشن خواهیم کرد. امیدوارم که پادشاه و ولیعهد عربستان سعودی از این ماجرا اطلاعی نداشته باشند. به نظر من این عامل بسیار مهمی است».
 
فایل صوتی ضبط شده چیست؟

به گزارش بی بی سی محققان اهل ترکیه از همان ابتدای شروع تحقیقات از وجود شواهدی صوتی از قتل آقای خاشقجی سخن گفته بودند.گزارش‌ها در رسانه‌های ترکیه جزییاتی دلخراش از آنچه گفته می‌شود آخرین دقایق زندگی جمال خاشقجی بوده ارائه می‌کند.

یک روزنامه چاپ ترکیه نوشته است که صدای محمد عتیبی، کنسول عربستان در استانبول، در این فایل‌ها هست.روزنامه شفق نو که به دولت نزدیک است نوشت که در این فایل صدای او شنیده می‌شود که به ماموران سعودی می‌گوید: "این کار را بیرون بکنید. مرا به دردسر خواهید انداخت. "آقای عتیبی روز سه شنبه به ریاض برگشت.

محققان ترکیه در ساعات نخست روز پنجشنبه در حال ترک اقامتگاه کنسول عربستان در حدود ۲۰۰ متری ساختمان کنسولگری دیده شدند. به گزارش خبرگزاری رویترز جست و جوی اقامتگاه حدود ۹ ساعت طول کشید.
 
تکمیلی
 
روزنامه ینی شفق ترکیه نوشت: یکی از سعودی‌های مظنون به دست داشتن در ناپدید شدن جمال خاشقجی در یک حادثه رانندگی کشته شد. ینی شفق در گزارش خود آورده است: مشعل سعد البستانی، از فرماندهان نیروی هوایی عربستان که هنگام ناپدید شدن خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستانی در کنسولگری عربستان در استانبول بود در یک حادثه رانندگی در ریاض کشته شد.
 
ترامپ متقاضی دریافت «اسناد مرتبط به قتل» / قاتل مظنون در ریاض کشته شد!

این روزنامه به جزییات این حادثه اشاره‌ای نکرده است.البستانی یکی از ۱۵ مظنونی است که در زمان ناپدید شدن خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول بوده و دوم اکتبر ترکیه را ترک کردند. براساس گزارش رسانه‌ها مقام‌های ترکیه معتقدند که خاشقجی در داخل کنسولگری به قتل رسیده است.
 
شبکه تلویزیونی الجزیره  نیز تصاویری از تردد افسر اطلاعاتی سعودی مظنون به قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد رژیم سعودی منتشر کرد. این شبکه اعلام کرد که این تصاویر را از دروبین‌های مدار بسته ترکیه بدست آورده است که تردد ماهر عبدالعزیز مطرب افسر اطلاعاتی سعودی را قبل و بعد از ورود خاشقجی به کنسولگری عربستان در شهر استانبول را نشان می‌دهد.منابع امنیتی ترکیه این افسر اطلاعاتی را در پس پرده حذف فیزیکی خاشقجی می‌دانند.

اولین تصویر مطرب را صبح روز دوم اکتبر در ساعت ۹ و ۵۵ دقیقه هنگام ورود به کنسولگری عربستان در استانبول نشان می‌دهد. او چند چند ساعت قبل از ورود خاشقجی به کنسولگری وارد آن شد.
 
تصویر دوم نیز مطرب را در ساعت ۴ و ۵۳ دقیقه عصر همان روز در خارج از خانه کنسول سعودی نشان می‌دهد که ۳۰۰ متر از ساختمان کنسولگری فاصله دارد.

در تصویر سوم، مطرب با اعضای تیم خود درحال ترک هتل موفنبیک در چند صد متری کنسولگری مشاهده می‌شوند. در این زمان ساعت ۵ و ۱۵ دقیقه عصر بود. ترک هتل درحالی بود که آن‌ها اتاق هتل را برای چند روز رزور کرده بودند. این تصویر مطرب را در حال حمل یک چمدان بزرگ نشان می‌دهد.

در تصویر چهارم، افسر سعودی به همراه برخی از اعضای تیم خود درحال ورود به فرودگاه بین المللی آتاتورک در استانبول در ساعت پنج و ۵۸ دقیقه عصر هستند.

براساس تصاویر فرودگاه آتاتورک، مطرب و تیم او در ساعت ۳ و ۳۸ دقیقه بامداد روز دوم اکتبر وارد محل بررسی پاسپورت‌ها شده بودند.
 

نظر شما