شناسهٔ خبر: 28791348 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

حمایت بخش‌های نظارتی از مدیران شجاع و متفکر

رئیس مجلس: شجاعت برای مدیران، ­ امری کلیدی و ضروری است و دستگاه‌های نظارتی باید از مدیران شجاعی که تفکر توسعه‌ای دارند حمایت کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛­­ علی لاریجانی در مراسم افتتاح 10 پروژه ارتقای خدمات فرودگاهی و استانداردسازی فرودگاه مهرآباد افزود: همان قدر که ­­ آزادگی برای نمایندگان مجلس امری ذاتی و کلیدی است شجاعت در تصمیم گیری نیز برای مدیران اجرایی امری کلیدی و همه بخش های نظارتی باید از آن حمایت کنند تا مدیران با جسارت و شجاعت بیشتری تلاش کنند.
وی گفت: صنعت هوایی، صنعتی ممتاز است و باید از ظرفیت های فناوری روز و مدرن برخوردار باشد و حمایت از این صنعت، مورد توجه قوای مختلف کشور است اما با توجه به اینکه شرایط روز قدری متفاوت شده باید از روش های دیگری برای حفاظت از این صنعت بهره جست.
لاریجانی داشتن تفکر توسعه ای را نیاز امروز کشور دانست و افزود: باید نتیجه پروژه های انجام شده در کشور برای همگان مشخص باشد و اگر نظام توسعه ای در کشور مستقر باشد که همه جانبه فکر و تصمیم گیری کند با انبوهی از پروژه های نیمه تمام و کم نتیجه روبرو نمی شویم.
رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در زمینه استقرار نظام توسعه ای در کشور ضعف داریم و این ضعف متأثر از دو عامل ساختاری و رفتاری است.
لاریجانی در تشریح مشکل ساختاری نظام توسعه ای در کشور افزود: اساس سازمان برنامه و بودجه در پیش از انقلاب برای توسعه و بودجه در وزارت اقتصاد بود اما در زمان نخست وزیری هویدا که درآمدهای نفتی افزایش یافت بخش بودجه ریزی را هم به این سازمان سپردند و بعد از آن بخش بودجه ریزی بر تفکر توسعه ای غلبه پیدا کرد و کار این سازمان شد که چطور درآمدها و تخصیص یابد در حالی که این امر کاری روتین است و نباید سازمان را سرگرم کند.
وی گفت: اگر کشور بخواهد کاری اساسی انجام دهد باید مرکز فکری برای توسعه کشور وجود داشته باشد و دستگاه ها باید از خود سؤال کنند؛ منابعی را که خرج می کنند چه می شود؟! اما چون سازمان اصلی در زمینه توسعه ای ضعف داشته این امر در بقیه دستگاه ها هم جاری شده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی در تشریح علت رفتاری استقرار نیافتن نظام توسعه ای در کشور نیز ادامه داد: متأسفانه به جای این تفکر، کشمکش های سیاسی و به یکدیگر آزار رساندن و صف بندی، توسعه یافته و تضادهای مختلف، کاری کرده که از نیروهای توانمند کمتر استفاده شود اما باید باور کنیم که کشمکش ها به اساس کشور صدمه می زند و اهمیت کارها را زیر سؤال می برد.
وی گفت: نتیجه برخی کشمکش ها،­ کند شدن روند توسعه در کشور بوده و باید عقلای بخش های مختلف کشور این روند را هر چه سریع تر اصلاح کنند.

نظر شما