شناسهٔ خبر: 28710526 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نقش وليعهد عربستان در قتل خاشقچي وسناريوهاي احتمالي

با به دست آمدن مدارک غیر قابل انکار مبنی بر شکنجه و کشته شدن جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول، به نظر می رسد ریاض با وقت کشی در حال طراحی سناریوهایی برای تبرئه محمدبن سلمان از این جنایت است.

صاحب‌خبر -

بیش از ده روز از ناپدید شدن جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد محمدبن سلمان می گذرد. روز شنبه رویترز به نقل ازبازرسان ترکیه اعلام کرد که آنها در تحقیقات خود در باره ناپدید شدن خاشقچی به اطلاعاتی دست یافته اند که این اطلاعات بر روی ساعت هوشمند اپل خاشقچی ثبت و ضبط شده است و نشان می دهد که وی تحت شکنجه قرار گرفته و کشته شده است.
اولین بار این خبر را روزنامه صباح پس از آن منتشر کرد که روز شنبه یک تیم از عربستان به ترکیه رفت تا به همراه بازرسان ترکیه درباره ناپدید شدن جمال خاشقچی در این کشور تحقیق کند. روزنامه صباح در گزارش خود نوشته است لحظاتی که جمال خاشقچی تحت شکنجه قرار گرفته و بعد از آن هم کشته شده است، همگی روی حافظه ساعت اپل وی ثبت و ضبط شده است. به نوشته روزنامه صباح، ساعت اپل خاشقچی به تلفن همراه آیفون وی متصل بوده است و تلفن در هنگام ورود خاشقچی به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول در اختیار نامزد وی قرار داشته است.
بر این حساب می توان گفت که مقام های ترکیه از ابتدای ناپدیدشدن خاشقچی مدارک غیر قابل انکاری از شکنجه و کشته شدن او در کنسولگری عربستان در استانبول داشته اند و احتمالا
با انتشار قطره ای اطلاعات قصد داشته اند مقام های سعودی را در موضع غیر قابل دفاعی قرار دهند. مقام های ترکیه در روزهای اولیه ماجرای ناپدید شدن خاشقچی در کنسولگری عربستان اعلام کردند که 15 تبعه سعودی وارد استانبول شده و هم زمان با ورود خاشقچی به ساختمان کنسولگری، به این ساختمان وارد شدند. به گفته این مقامات این 15 نفر در شکنجه و قتل خاشقچی دست داشته اند و پس از دو ساعت کنسولگری را ترک کرده و با دو هواپیمابه سمت مصر و امارات پرواز نمودند.
بعد از چند روز این اطلاعات منتشر شد که چند تن از این 15 نفر از محافظان محمدبن سلمان ولیعهد عربستان بوده اند و بعد از آن هم این گزارش منتشر شد که شخص محمدبن سلمان فرمان قتل خاشقچی را صادر کرده است. جالب اینجاست که شمار اتباع سعودی که در حادثه تروریستی 11 سپتامبر در نیویورک مشارکت داشتند نیز 15 نفر بود.
حالا بیش از ده روز از ماجرای ناپدیدشدن خاشقچی گذشته است و عربستان که تصور می کرد با وقت کشی می تواند از ابعاد این جنایت بکاهد با موج گسترده ای از اعتراضات جهانی و واکنش های بین المللی روبرو شده است و در برابر مدارک غیر قابل انکار دیگر نمی تواند این جنایت را نفی کند بنابر این به نظر می رسد پس از این مشاوران محمدبن سلمان سناریوهایی را در باره قتل خاشقچی مطرح خواهند کرد که ولیعهد عربستان را از این جنایت تبرئه نمایند:
سناریوی اول/ طراحی قتل خاشقچی از سوی شاهزادگان رقیب بن سلمان بوده است.
سناریوی دوم/ قتل خاشقچی حاصل طراحی جناحی است که اصلاحات محمدبن سلمان را برنمی تابند.
سناریوی سوم/ قتل خاشقچی از سوی کسانی طراحی شده است که هدف آنها تخریب روابط دوستانه محمدبن سلمان با دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا بوده اند.
سناریوی چهارم / قتل خاشقچی از سوی عناصر خودسر طراحی شده است.
اماباید گفت با توجه به اقدامات پیشین محمدبن سلمان مانند بازداشت خانگی سعد حریری نخست وزیر لبنان در ریاض و دست داشتن محافظان ولیعهد عربستان در قتل خاشقچی و مدارک غیر قابل انکار ترکیه، ولیعهد عربستان از تبعات این جنایت نخواهد توانست بگریزد وبه قول مجتهد افشا کننده اسرار خاندان سعودی، پرونده خاشقچی برای پایان سیاسی محمدبن سلمان کافی است.
-----------------------------
رضا محمدمراد

نظر شما