شناسهٔ خبر: 28708430 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

حمله ائتلاف بین المللی با فسفر سفید به شهر هجین در سوریه

خبرگزاری سانا اعلام کرد: ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا با استفاده از بمب های ممنوعه فسفر سفیبد شهر هجین در ریف دیرالزور را بمباران کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان، سانا گزارش داد: ائتلاف بین المللی ضد داعش به رهبری آمریکا به بهانه مبارزه با تروریستهای داعش امروز (شنبه 13 مهر) شهر هجین در ریف دیرالزور را با بمب های ممنوعه فسفرسفید بمباران کردند.

 

این منابع به سانا گزارش داد که ائتلاف بین المللی با نزدیک به 110 کیلو بمب فسفر سفید تعدادی از مناطق شهر هجین در شهر دیرالزور را بمباران کردند و این حمله قربانی جانی درپی نداشته است.

 

فعالان حقوقی تصاویر این حملات به شهر هجین را در شبکه های اجتماعی منتشر کردند.

 

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: دو جنگنده ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا در هشتم ماه گذشته با استفاده از مهمات فسفری به شهر همجین حمله کرده بود.

 

پیش از این نیز، ائتلاف بین المللی به استفاده از بمب های فسفر سفید در حمله به شهر الرقه در ژوئن سال گذشته اعتراف کرده بود.

 

فسفر سفيد با علامت اختصاری WP بر گرفته از لغت «White phosphorus» يك ماده مشتعل شونده و دودزاست كه كه برای توليد بمب هاي آتش زا و استتارهای دود استفاده می شود و از يك آلوتروپ معمولي یعنی ماده ای كه می تواند به چند شكل در طبيعت موجود باشد، به نام فسفر گرفته مي شود. بمب ها و گلوله های توپ حاوی فسفر سفيد، جنگ افزار های آتش زا هستند؛ اما می توانند به عنوان سلاح تهاجمی ضد افراد استفاده شوند و موجب سوختگی های شديد و تلفات انسانی بسیار شود. اين ماده شيميايی در توپها، خمپاره ها، بمب ها و موشك های با برد كوتاه استفاده می شود، كه به محض برخورد و انفجار به تكه های سوزان فسفر تبديل مي شوند.

 

گفتنی است، ائتلاف بین المللی ضد داعش متشکل از 66 کشور جهان در آگوست 2014 میلادی به رهبری ایالت متحده آمریکا تشکیل شده است؛ مسئولان آمریکایی برای تشکیل این ائتلاف سه نشست در جده، پاریس و شورای امنیت سازمان ملل متحد برگزار کردند؛ این ائتلاف پس از پیشروی عناصر این گروهک در عراق و سوریه تصمیم گرفتند تا وارد جنگ شهری در سوریه و عراق ضد داعش شوند و هدف آنها نابودی گروهک تروریستی داعش در منطقه است. فعال‌ترین و مهم‌ترین اعضای این ائتلاف آمریکا، فرانسه، انگلیس، اردن و استرالیا، هستند. اما پس از گذشت دوسال و نیم از آغاز حملات ائتلاف ضد مواضع داعش در عراق و سوریه نتوانستند این گروهک را از بین ببرند و داعش همچنان بر بخش‌هایی از عراق و مناطق گسترده‌ای از سوریه مسلط است./

 

 

نظر شما