شناسهٔ خبر: 28703604 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

عربستان و چالشی به نام «خاشقجی»

ترکیه با انتشار مدارک صوتی و تصویری درباره پرونده«جمال خاشقجی» باعث شده است که انگشت اتهام به سمت «محمد بن سلمان» نشانه رود و روابط دیپلماتیک این کشورها با کشورهای دیگر را با چالش روبه رو کند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: 10 روز از زمان اعلام ناپدیدشدن «جمال خاشقجی»، روزنامه نگار و منتقد عربستانی می گذرد و سیل خبرها و روایت ها از این حادثه متوقف نشده است و ادامه دارد به طوری که آنکارا همچنان ریاض را مسئول ناپدید شدن خاشقجی می داند و ادعا می کند که این منتقد عربستانی در کنسولگری عربستان در استانبول شکنجه و سپس کشته و قطعه قطعه شده است.

 

ترکیه با افشای جزئیات جدیدی از این پرونده، اعلام کرد: پلیس ترکیه به یک نوار صوتی را به دست آورده است که براساس آن، خاشقجی با «محمد العتبی» کنسول عربستان در دفتر شخصی اش برای مدتی گفتگو  کردند و پس از آن ۲ نفر از افراد گروه 15 نفره عربستانی که ماموریت ترور این روزنامه نگار عربستانی را داشتند، وارد اتاق شده  و وی را به زور به اتاق مجاور منتقل کردند و وقتی با مقاومت خاشقجی مواجه شدند به وی یک ماده مخدر تزریق کردند.

 

مسئولان ترکیه اعلام کردند که صداهای درگیری در اتاق در نوار صوتی شنیده می شود. این افراد، خاشقجی را به اتاق سوم منتقل کردند و سپس وی را کشته و وی را قطعه قطعه کردند.

 

این مسئولان تاکید کردند که خاشقجی به دست گارد شخصی «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان کشته و قطعه قطعه شده است و تیم ترور به خرید چمدان های بزرگ از بازار «سیرکجی» در استانبول اقدام کردند و این چمدان ها از کنسولگری به خودروهای مرسدس منتقل شدند.

 

مقامات ترکی اعلام کردند که  گروه اول پس از قتل، کنسولگری را ترک کردند و گروه دوم مدارک و شواهد را پاک کردند و از آن روز، محمد العتبی، از منزلش خارج نشده و همه ملاقات ها را لغو کرده است.

 

درحالی ترکیه مدعی است که بعضی اجزای بدن خاشقجی در باغ کنسولگری دفن شده است؛ «عبدالعزیز بن سعود بن نایف آل سعود» وزیر کشور عربستان بامداد امروز(شنبه 21 مهر) اتهامات مبنی بر دستور قتل جمال خاشقجی را دروغ و بی اساس دانست و اعلام کرد که کشورش تمایل دارد تا حقیقت به طور کامل برای همگان درباره مسئله ناپدیدشدن خاشقجی مشخص شود.

 

این وزیر عربستانی، اتهامات و هجمه های برخی از رسانه های به عربستان را محکوم و اعلام کرد: این مسئله با همکاری کمیته تحقیقات مشترک عربستان و ترکیه مشخص می شود.

 

ناپدید شدن جمال خاشقجی روابط آنکارا – ریاض را تیره تر از همیشه کرده است و روایت های متفاوتی درباره خروج وی از کنسولگری عنوان می شود به طوری که آنکارا دلایلی بر عدم ترک خاشقجی از کسنولگری ارایه می کند و ریاض همچنان بر ترک وی از کنسولگری اصرار دارد.

 

پلیس ترکیه تاکنون با انتشار فیلم ها و نوارهای صوتی برخی از ابهامات را در این پرونده رفع کرده است به طوری که پلیس ترکیه پس از کسب اجازه از عربستان برای ورود به کنسولگری و تفحص و جستجو به این نتیجه رسیدند که خاشقجی به دست تیم مرگی که با دو هواپیما از امارات و مصر به استانبول رسیدند، کشته شده است و احتمال دادند که وی را با یک اره بزرگ قطعه قطعه کردند.

 

ترکیه برای اثبات ادعای خود به انتشار تصاویر و فیلم ورود این گروه 15 نفره با ذکر اسامی اقدام کرد؛ پس از آن؛ از وجود خودروی سیاهی پرده برداشت که دو ساعت پس از ورود خاشقجی محل را به سمت مکان نامعلومی ترک کرده است؛ خودروی که به احتمال زیاد، جسد قطعه قطعه شده این روزنامه نگار عربستانی در آن قرار داده شده است.

 

همچنین اطلاعات آمریکا پس از این حادثه، تماس های مسئولان عربستان را کنترل کرد که در آن بن سلمان یک هفته پیش از ناپدیدشدن خاشقجی دستور بازداشت وی را صادر کرده است. سپس ترکیه در پنجشنبه(19 مهر مطابق با 11 اکتبر) اعلام کرد که شواهد و مدارکی صوتی و تصویری مبنی بر کشته شدن خاشقجی در کسنولگری در اختیار دارد؛ این مسئله باعث شد تا عربستان در جمعه(20 مهر مطابق با 12 اکتبر)یک هیئت را در چارچوب تحقیق درباره ناپدیدشدن خاشقجی به آنکارا اعزام کند تا به طور مشترک مسئله ناپدیدشدن خاشقجی مشخص شود.

 

جمال خاشقجی (60 ساله) که یکی از منتقدان سیاست های بن سلمان است، در سپتامبر 2017 میلادی با اوج گیری بازداشت ها به تبعید خودخواسته به آمریکا رفت و مقالات تندی نسبت به سیاست های ولیعهد عربستان و نقش ریاض در جنگ یمن به رشته تحریر درآورد؛ ناپدیدشدن وی چالش جدیدی را برای عربستان در روابط دیپلماتیکی ایجاد کرده است و این حادثه نه تنها در روابط آنکارا- ریاض بلکه بر روابط واشنگتن- ریاض بی تاثیر نیست./

 

 

 

نظر شما