شناسهٔ خبر: 28658984 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

15 مظنون، یک کنسولگری خالی و یک منتقد گم شده

درحالی که هنوز پس از گذشت بیش از یک هفته گمانه زنی ها درباره سرنوشت جمال خاشقجی روزنامه‌نگارسعودی ادامه دارد، رسانه‌های ترکیه اسامی و تصاویر ۱۵ نفر از مسئولان سعودی را منتشر کردند و معتقدند افراد مظنون در ناپدید شدن خاشقجی در ساختمان کنسولگری دست دارند.

صاحب‌خبر -

رسانه‌های ترکیه‌ای اعلام کردند: بازپرسان معتقدند، افراد مظنون در "شکنجه" جمال خاشقجی روزنامه‌نگار و نویسنده منتقد سعودی و "قتل" او بعد از "ناپدید شدنش" در ساختمان کنسولگری دست دارند.
بر اساس گزارش منابع امنیتی ترکیه، این ۱۵ نفر که در بین آن‌ها مقامات سعودی نیز دیده می‌شود، در تاریخ سوم اکتبر با دو هواپیمای جت خصوصی وارد استانبول شده و بعد از ناپدید شدن خاشقجی، ضمن تقسیم شدن به دو گروه، به دبی و قاهره پرواز کردند.
این روزنامه‌ها اطلاعات بیشتری درباره آنچه این ۱۵ سعودی در استانبول انجام داده‌اند ارائه نکردند اما تاکید کردند، این لیست منتشر شده پیش‌بینی‌ها درباره دست داشتن این تیم ۱۵ نفره در ناپدید شدن خاشقجی را تقویت می‌کند.
این مظنونان با دو خودرو کنسولگری را ترک کرده‌اند که پلیس به پلاک آنها دست یافته است. نکته مهم دیگر این است که پلیس اعلام کرده، ۱۵ شهروند سعودی با دو هواپیمای ویژه در روز حادثه به استانبول رفته‌اند.
شبکه سی‌ان‌ان ترک نیز شب گذشته در گزارشی آورد، هویت هفت مظنون مرتبط به ناپدید شدن خاشقجی شناسایی شده است.
ترکیه بعد از بررسی ۱۵۰ دوربین کار گذاشته شده در اطراف کنسولگری و پس از تحقیقات اولیه ۳ مکان را تعیین کردند که احتمال می‌رود روزنامه‌نگار ناپدید شده مخالف سیاست‌های آل سعود را در آنجا پنهان کرده‌ باشند.
ارزیابی اولیه پلیس ترکیه این است که آقای خاشقجی داخل کنسولگری عربستان سعودی در استانبول با برنامه‌ریزی قبلی کشته شده و جسد او به بیرون از کنسولگری منتقل شده است.
ناپدید شدن خاشقجی با واکنش های جهانی مواجه شده است. بنا بر اعلام وزارت خارجه آمریکا، مایک پمپئو وزیر خارجه این کشور تلفنی با مقامات سعودی درباره مسئله خاشقجی صحبت کرده است و منتظر نتایج تحقیقات در این باره هستند. همچنین وزارت خارجه آمریکا نسبت به زنده بودن یا نبودن جمال خاشقجی ابراز بی اطلاعی کرد.

رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد که اطلاعی از جزئیات ناپدید شدن جمال خاشقجی ندارد. و با مسئولان عربستانی درمورد روزنامه نگار ربوده شده عربستانی صحبت نکرده است.

معاون ترامپ اعلام کرد، اگر عربستانی‌ها بخواهند، آمریکا هیاتی از بازرسان اف بی آی را به ترکیه برای تحقیق درخصوص مساله خاشقجی می‌فرستد.

باب کورکر سناتور آمریکایی در تازه‌ترین اظهارنظرتاکید کرد: فعلاً همه نشانه‌ها حاکی از آن است که خاشقجی هفته گذشته در داخل کنسولگری عربستان در شهر استانبول به قتل رسیده است. و فکر می کنم هراتفاقی برای خاشقجی افتاده باشد، توضیحش نزد عربستان سعودی است.
کورکر ادعا سفیر عربستان سعودی در واشنگتن را درباره دوربین‌های نصب شده در خارج سفارت فقط نظارتی هستند و تصویری را ثبت نمی‌کنند را به چالش کشید و گفت: هرگز به عمرم، حرفی درباره یک چنین سیستم امنیتی نشنیده‌ام. برای من باور چنین چیزی دشوار است.
دبیرکل سازمان ملل متحد نیزهمکاری عربستان سعودی درباره تحقیقات پیرامون ناپدید شدن روزنامه نگار منتقد سعودی پس از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول را خواستار شد.
فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به قتل روزنامه نگار مشهور سعودی و منتقد ریاض اعلام کرد: خواستار شفافیت از سوی عربستان در این خصوص هستیم.
جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد عربستانی، هفته گذشته بعد از مراجعه به کنسولگری عربستان در شهر استانبول ترکیه ناپدید شد و از سرنوشت او اطلاعی در دست نیست. «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی هفته گذشته در مصاحبه با رسانه های آمریکایی مدعی شده بود که خاشقجی مدت کوتاهی بعد از آنکه وارد کنسولگری عربستان سعودی در استانبول شده از آنجا خارج شده است.

نظر شما