شناسهٔ خبر: 28626832 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

۸۹ عنوان خدمات الکترونیک قضایی رونمایی می‌شود

رئیس کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی گفت : تنوع خدمات الکترونیک قضایی به 89 عنوان می رسد که در هفته خدمات الکترونیک قضایی رونمایی می شود.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ، محمدرضا دشتی اردکانی در نشست خبری افزود : هفته آینده ( 21 تا 26 مهر) ، هفته خدمات الکترونیک قضایی است که روز شنبه به عنوان روز نخست هفته به نام روز "ثنا" نامگذاری شده است و به همین مناسبت نخستین اجلاس سراسری خدمات الکترونیک قضایی در سالن اجلاس سران برگزار و از بسته‌های جدید خدمات قضایی رو نمایی می‌شود.
وی گفت : روز دوم هفته یعنی یکشنبه با عنوان روز خدمات الکترونیک و طرح توسعه زیرساخت ، روز دوشنبه روز ابلاغ الکترونیک و روز سه شنبه نیز روز مراقبت الکترونیکی نامگذاری شده است .
دشتی اردکانی ادامه داد : همچنین روز چهارشنبه و پنجشنبه (25 و 26 مهرماه) نیز در مشهد مقدس همایش سراسری دفاتر الکترونیک قضایی برگزار خواهد شد.
وی با بیان اینکه حدود ۶۷ درصد ابلاغیه‌ها به صورت الکترونیکی است، گفت: خدمات ارائه شده در این دفاتر در آینده نزدیک به 89 عنوان افزایش پیدا خواهد کرد که شامل 95 درصد فراوانی شکایت‌های کل کشور است.
رئیس کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی افزود : هم اکنون برخی از خدمات قضایی مانند ثبت دادخواست ، اعاده دادرسی مدنی ، واخواهی ، اعاده دادرسی مدنی ، اعتراض به قرار دادسرا و ثبت نام در سامانه "ثنا" در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ارائه می‌ شود.
دشتی اردکانی همچنین از فراخوان ثبت نام دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در مراکز استان‌ها و شهر تهران خبر داد و گفت : متقاضیان این دفاتر می‌توانند از ۲۳ مهر تا دهم آبان سال جاری در این فراخوان شرکت کنند.
 
دشتی اردکانی: در شهر تهران ۵۳ دفتر خدمات الکترونیک قضایی داریم
دبیر ستاد هفته خدمات الکترونیک قضایی گفت:: در شهر تهران ۵۳ دفتر داریم و قرار است به تناسب میزان پرونده‌ها تعداد دفاتر خدمات الکترونیکی نیز افزوده می‌شود.
محمدرضا دشتی اردکانی در نشست خبری به مناسب هفته خدمات الکترونیک قضایی افزود: آمار ابلاغیه‌هایی که از ابتدای سال ۹۷ صادر شده ۲۳ میلیون و ۷۴۰ هزار و ۷۶۲ مورد بوده که ۱۵ میلیون و ۹۸۴ هزار و ۸۹۸ تا به صورت الکترونیکی انجام شده است.
رئیس هیئت مدیره کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی کشور درباره هزینه تولید این پابند‌ها افزود: هزینه تمام شده این پابند‌ها در خارج از کشور حدود ۲۷۰۰ تا ۳ هزار یورو بود، اما تولید آن در ایران ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تمام شده است که هر زندانی قبل از استفاده از آن باید ودیعه‌ای به همین میزان ارائه دهد.
وی گفت:: تاکنون ۱۷۰ زندانی از پابند‌های الکترونیکی استفاده کرده‌اند که تعدادی از آن‌ها طی دوره استفاده، آزاد شده‌اند. با توجه به توسعه مراکز مورد استفاده از این طرح، قطعا تعداد زندانیانی که تا پایان سال از پابند الکترونیک استفاده می‌کنند به هزار نفر می‌رسد.
دشتی اردکانی افزود: استفاده از این پابند‌ها به صورت آزمایشی یک سال است که در سراسر کشور در حال انجام است و در استان‌های تهران و یزد مورد استفاده قرار گرفته و تاکنون ۱۷۰ نفر از آن‌ها استفاده کرده‌اند و حدود ۷۰ نفر نیز تاکنون آزاد شده‌اند و پابند‌ها را تحویل داده‌اندو در قزوین دوره آزمایشی تمام شده و در کرج نیز در حال انجام است.
وی گفت:: این پابند‌ها در محدوده‌ای که دادگاه صلاح می‌داند مورد استفاده است و وقتی فرد آن را به پای خود بست دیگر نمی‌تواند از محدوده تعیین شده خارج شود و کسانی که دارای جرایم تعزیری درجه ۵ تا ۸ باشند، پیش بینی اصلاح مرتک و واجد اجرای دستورات دادگاه بوده و بتوانند ضرر و زیان شاکی را جبران کنند که این افراد می‌توانند تقاضای خود را به زندان ارسال کنند.
­دبیر ستاد هفته خدمات الکترونیک قضایی درباره اجرایی شدن طرح مراقبت الکترونیکی افزود: پابند‌های الکترونیکی کاملا بومی که با مشارکت شرکت حامی و دانشگاه علم و صنعت ساخته شده و در دو استان تهران و یزد دوره آزمایشی را طی کرده است، به زودی پس از آشنایی تمام مجریان در سطح کشور، اجرایی خواهد شد.
دشتی اردکانی با اشاره به آگهی‌های الکترونیکی گفت:: دیگر آگهی‌ها در روزنامه‌ها چاپ نمی‌شود و مردم می‌توانند به روزنامه رسمی در سایت adliran مراجعه کنند و آگهی خود را مشاهده نمایند.
وی درباره انتقادات از قطع ارتباط دفاتر با محاکم افزود: با یکی از مجموعه‌های بخش خصوصی برای رفع نواقص قراردادی بسته شده است و امیدواریم به زودی مشکلات حل شود.
رئیس هیات مدیره کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی با اعلام فراخوان جدید برای تأسیس دفاتر جدید خدمات الکترونیک گفت:: از ۲۳ مهر تا ۱۰ آبان، در مراکز استان‌ها از جمله تهران متقاضیان می‌توانند برای ارائه درخواست مراجعه کنند. فعلا سقفی برای مراجعه‌کنندگان نداریم و بنا داریم برای بهبود خدمت‌رسانی به مردم تا جای ممکن دفاتر را توسعه دهیم.
دشتی‌اردکانی با بیان اینکه حدود ۱۰۰ دفتر جدید خدمات الکترونیک در تهران ایجاد می‌شود، درباره شرایط لازم برای ثبت درخواست افزود: داشتن لیسانس حقوق، ۵ سال سابقه مدیریت حقوقی و تسلط بر ICDL، مدارک و شرایط لازم برای اقدام اولیه است.
 
هم اکنون ۴۸۹ دفتر در کشور فعال هستند
رییس هیات مدیره کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی کشور گفت: هم اکنون ۴۸۹ دفتر در کشور فعال هستند که تا پایان سال به حدود ۲ هزار دفتر خدمات الکترونیک قضایی خواهد رسید.
محمد رضا دشتی اردکانی دبیر ستاد خدمات الکترونیک قضایی در نشست خبری به مناسب هفته خدمات الکترونیک قضایی- ۲۱ تا ۲۶ مهر- افزود: در هفته خدمات الکترونیک قضایی از طرح آگهی الکترونیکی در تهران رونمایی خواهد شد.
وی گفت:در همایش سراسری دفاتر خدمات الکترونیک قضایی که با حضور مقامات لشکری و کشوری در سالن اجلاس سران برگزاری می‌شود از بسته‌های جدید الکترونیکی قضایی رونمایی خواهد شد، ضمن اینکه در این روز ثبت نام "ثنا" برای شرکت کنندگان به صورت رایگان خواهد بود و از هفته پایانی مهرماه نیز ثبت نام "ثنا" در دادگستری‌ها انجام نمی‌شود و از آن به بعد ثبت نام فقط در دفاتر خدمات قضایی صورت می‌گیرد.
دبیر ستاد خدمات الکترونیک قضایی در ادامه به مزایای خدمات الکترونیکی قضایی اشاره کرد و افزود: صرفه جویی در وقت و هزینه‌ها، امنیت اطلاعات افراد در سامانه ثنا و ابلاغ واقعی از مزایای این طرح است همچنین کمک به محیط زیست کشور با کاهش کاغذ، اطلاع رسانی به موقع و جامع از دیگر مزایا به شمار می‌رود.
وی گفت:: پرداخت هزینه‌های دادرسی و حق الزحمه در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی با دستگاه‌های کارت خوان است که در مراکز وجود دارد و مردم به هیچ عنوان وجه نقدی پرداخت نمی‌کنند.
دشتی اردکانی افزود: همچنین اگر افرادی از دفاتر خدمات قضایی در تهران، مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها شکایت دارند، می‌توانند به سایت عدل ایران مراجعه
و شکایت خود را در آن سایت ثبت کنند.
دبیر ستاد خدمات الکترونیک قضایی ادامه داد: افراد می‌توانند برای طرح شکایت به مراکز فناوری اطلاعات نیز حضوری مراجعه کنند، ولی پیشنهاد ما این است که چنانچه افراد شکایتی دارند آن را به صورت الکترونیکی ثبت کنند، شبکه بازرسی در سراسر کشور سازماندهی شده است و معاونین فناوری اطلاعات هر گونه شکایت را به سرعت مورد رسیدگی قرار می‌دهند.
وی گفت:: بیشترین تخلفات در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی شکایت شکلی است و اغلب مردم اصرار می‌کنند شکایت‌شان با فلان مدرک ارسال شود که در اینجا گاهی مدارک ناقص است و مشکل ایجاد می‌شود.
رئیس هیات مدیره کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی کشور افزود: کسانی که دسترسی به اینترنت و گوشی تلفن هوشمند ندارند می‌توانند به دفاتر ما به صورت حضوری مراجعه کنند.
وی در ادامه به طرح پابند الکترونیکی اشاره کرد و گفت: در خارج از کشور قیمت آن ۲۷۰۰ تا ۳۰۰۰ یورو است، اما در ایران با ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان انجام می‌شود.
دشتی اردکانی با اشاره به شرایط کسانی که می‌توانند از پابند الکترونیکی استفاده کنند، افزود: این افراد باید دارای خصوصیاتی باشند از جمله مرتکبین جرایم تعزیری از درجه ۵ تا ۸، پیش بینی اصلاح مرتکب و واجد اجرای دستورات دادگاه و بتوانند ضرر و زیان شاکی را جبران کنند که این افراد می‌توانند تقاضای خود را به زندان ارسال کنند.
دبیر ستاد خدمات الکترونیک قضایی با بیان اینکه تا پایان امسال این پابند‌های الکترونیکی به ۱۰۰۰ مورد می‌رسد، افزود: این اتفاق قطعا تا پایان سال رخ می‌دهد، تاکنون به صورت پایلوت در برخی استان‌ها انجام شده و قطعا تا آخر سال به رقم مورد نظر خواهیم رسید.
وی گفت: دیگر آگهی‌ها در روزنامه‌ها چاپ نمی‌شود و مردم می‌توانند به روزنامه رسمی در سایت adliran مراجعه کنند و آگهی خود را مشاهده کنند.
دشتی اردکانی درباره سازوکار نظارتی بر دفاتر خدمات الکترونیک قضایی افزود: از نظر حاکمیتی در همه استان‌ها و تهران بازرسان دفاتر را مورد بازرسی قرار داده‌اند و کانون خدمات الکترونیک قضایی هم در ۷ استان از دفاتر یک به یک بازدید کرده‌اند و مشکلات و معایب مشاهده شده به دادگاه بدوی این دفاتر ارائه می‌شود و مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
دبیر ستاد خدمات الکترونیک قضایی در پاسخ به سوالی مبنی بر انتقاد مردم و برخی از روسای دادگستری‌ها در رابطه با قطع و وصل سامانه‌ها در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی گفت:: با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و انعقاد قرارداد در این رابطه، قطعی خدمات در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی نخواهیم داشت.
دشتی اردکانی افزود: مشکل قطع و وصل شدن سامانه فقط شامل مرکز فناوری اطلاعات نیست، از آنجایی که ما به سامانه ثبت احوال وصل هستیم اگر در آنجا مشکلی وجود داشته باشد ما هم دچار مشکل می‌شویم از طرفی در مورد بخشی از قطعات و اقداماتی که باید انجام شود در تحریم هستیم. البته در ماه‌های اخیر میزان قطعی بسیار کم بوده و الحمدلله وضعیت مطلوبی داریم و ان شاء الله با انعقاد قرارداد با بخش خصوصی خدمات به شکل مطلوبتری ارائه می‌شود.
دشتی اردکانی در پایان خاطرنشان کرد: تلفن رسیدگی به شکایات اداره کل خدمات الکترونیک قضایی در سراسر کشور ۶۳۹۷۷ است.
 

نظر شما