شناسهٔ خبر: 28583696 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

خاشقجی قربانی دیکتاتوری آل سعود شد

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما به نقل از روزنامه لبنانی البناء، جمال خاشقجی قربانی دیکتاتوری آل سعود و دمکراسی هایی از نوع اردوغانی و آمریکایی شده است.

روزنامه لبنانی البناء در شماره امروز خود در اینترنت در یادداشتی به قلم وفیق ابراهیم نوشت تلاش مقامات سعودی برای این که خود را درخصوص نحوه ناپدید شدن جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی در کنسولگری سعودی در استانبول به بی اطلاعی برنند، موجب شده است بیشتر در مظان اتهام قرار گیرند. مقامات سعودی که ادعا می کنند وی به سلامت از کنسولگری خارج شده است، در معرض دهها اتهام قرار دارند.
جمال خاشقجی حدود یک سال پیش در اعتراض به سیاست های محمد بن سلمان ولیعهد سعودی کشورش را به مقصد آمریکا ترک کرد. تلاش برای نشان دادن بی اطلاعی، شیوه ای حرفه ای برای فرار از مسئولیت حقوقی و دیپلماتیک درخصوص موضوع سرکوب آزادی های سیاسی در عربستان سعودی است.
خاشقجی که در گذشته سردبیر روزنامه الوطن چاپ ریاض بود، در دفاع از سیاست های آل سعود در دهها شبکه تلویزیونی عربی و غربی همواره نقش اول را ایفا می کرد.
وی همچنین مشاور ترکی فیصل سفیر سابق عربستان سعودی در واشنگتن بود. خاشقجی کودتایی راکه منجر به ولیعهد شدن محمد بن سلمان شد، تحمل نکرد بلکه از آن انتقاد کرد. وی همچنین درخصوص بسیاری از تغییرات داخلی در عربستان و نقش سیاسی و اقتصادی فرساینده عربستان سعودی در جنگ های منطقه ملاحظاتی داشت و از تلاش ولیعهد سعودی برای کنار زدن جریان دینی تندرو که فقط به قصد جلب نظر افکار عمومی کشورهای غربی بود، انتقاد می کرد.
خاشقجی از زمانی که به آمریکا رفت، در روزنامه واشنگتن پست مقالاتی در انتقاد از سیاست های سعودی درخصوص قطر، کانادا، جنگ یمن و نحوه تعامل آل سعود با خبرنگاران و فعالان مطبوعاتی منتشر می کرد.
وی برای ثبت ازدواجش با یک بانوی ترکیه ای که خواهر یاسین اکتای مشاور رئیس حزب عدالت و توسعه است، به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول رفته بود.  وی قبلاً یک بار به این کنسولگری مراجعه کرده و به علت ازدحام نتوانسته بود کارش را انجام دهد و نوبت دریافت کرد تا در موعد دیگری مراجعه کند اما پس از مراجعه دوم ناپدید شد. خاشقجی به گفته نامزدش که به همراه یکی از نمایندگان یک انجمن طرفدار آزادی های سیاسی در ترکیه مقابل در کنسولگری منتظر خاشقجی بود، از ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول خارج نشده است.
پرسشی که مطرح می شود این است که آیا ترکیه سیاست قاطع تری علیه عربستان سعودی درپیش خواهد گرفت تا وی را از کنسولگری سعودی در استانبول یا زندانهای عربستان خارج کند؟. آیا آمریکا که موضعگیری ضعیفی در این خصوص داشته است، به روایتی که سعودی ها می گویند، اکتفا خواهد کرد؟
در پاسخ به پرسش نخست باید گفت: به نظر می رسد ترکیه در شرایط دشواری است و نمی خواهد درخصوص این مسئله که از اولویت های آنکارا نیست، علیه عربستان سعودی اقدام تحریک آمیزی کند. اردوغان اکنون بازیابی نقش کشورش را در سوریه و عراق در اولویت کاری اش قرار داده است. این موضوع به موافقت دولت سعودی یا چشم پوشی آن از اقدامات ترکیه در این دو کشور نیاز دارد.
پیگیری مسئله خاشقجی می تواند به تشدید تنش در روابط ترکیه و عربستان سعودی منجر شود. آیا خاشقجی ارزش این همه خسارت را دارد؟ بر همین اساس انتظار می رود اردوغان سکوت پیشه کند یا دست کم از بزرگ نمایی این آدم ربایی خودداری کند. باید در نظر داشت که خاشقجی از سیاست های ترکیه و قطر حمایت می کرد و انتقادش از سیاست های سعودی در مسیر حمایت از سیاست اخوانی ترکیه بود. فقط در صورت افشا شدن نقش سعودی در ربودن خاشقجی توسط انجمن های فعال در زمینه حقوق بشر در کشورهای اروپاِیی، این احتمال وجود دارد که ترکیه بخواهد مواضع تندی علیه رژیم سعودی اتخاذ کند.
این روزنامه در بخش دیگری نوشته است: از نظر آمریکایی ها نیز دمکراسی امری داخلی است و عربستان سعودی از نظر آمریکا همان گونه که ترامپ گفت، فقط گاوی شیرده است که همواره باید دوشیده شود و هیچ اقدامی برای محکومیت عربستان سعودی و به درد سر انداختن حکومت این کشور صورت نخواهد گرفت.
بنابراین نه خاشقجی و نه یکصد تن دیگر شبیه او نمی توانند واشنگتن را به موضع گیری علیه ریاض وادار کنند زیرا ریاض صدها میلیارد دلار پول دارد. مسئله خاشقجی فقط می تواند به ابزاری برای باج خواهی هرچه بیشتر آمریکا از محمد بن سلمان ولیعهد سعودی تبدیل شود. آمریکا اساساً کشورهای خلیج(فارس)، عربی و اسلامی را شایسته برخورداری از دمکراسی به شمار نمی آورد. خاشقجی در واقع قربانی دیکتاتوری آل سعود و دمکراسی هایی از نوع اردوغانی و آمریکایی شده است.
 

نظر شما