شناسهٔ خبر: 28570940 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

ظریف در صحن علنی مجلس:

پذیرش FATF آمریکا را منزوی می کند/گرانی و ارزانی دلار ربطی به FATF نداشت

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه گرانی و ارزانی دلار ربطی به FATF نداشت، گفت: با پذیرش این کنوانسیون آمریکا و تحریم ها را دور می زنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، «محمدجواد ظریف»، وزیر خارجه کشورمان در توضیحات پیوستن ایران به کنوانسیون بین المللی FATF در جلسه علنی امروز ۱۵ مهرماه مجلس شورای اسلامی گفت: ما توانستیم همانطوری که رهبری در فرمایشات اخیرشان اعلام کردند با شکست دادن تحریم ها آمریکایی ها را شکست دهیم بارها با مقاومت مردم ایران و با تدبیر ملت و رهبری آمریکایی ها را شکست دادیم، این بار هم با درایت و همراهی و همدلی آمریکایی ها را شکست خواهیم داد.

 

رییس دستگاه دیپلماسی در ادامه اظهار کرد: تحریم ها علیه ایران حتما شکست خواهد کرد، این تحریم ها نیازمند همراهی و همدلی و رعایت مسایل خارجی به دور از جناح بندی های سیاسی است.

 

رییس دستگاه دیپلماسی اظهار کرد: در ۲ هفته گذشته شاهد انزوای آمریکا در سازمان ملل بودیم. رییس جمهور آمریکا در مجمع عمومی نتوانست جامعه عمومی را علیه ایران بسیج کند. او با سوءاستفاده از ریاست خود در شورای امنیت نتوانست شورای امنیت را به ابزاری برای فشار علیه ایران تبدیل کند، در نهایت نقشه های او در شورای امنیت تبدیل به محاکمه سیاست های یکجانبه آمریکا شد، تمام اینها از برکات مردم و هدایت های رهبری و تصمیم های مهم شما نمایندگان است.

 

وزیر خارجه کشورمان در مورد فواید برجام یادآور شد: برجام سیاست های آمریکا را منزوی کرد، حقانیت مردم ایران را ثابت کرد، رژیم صهیونیستی و نتانیاهو را در دنیا رسوا کرد و اتهامات نتانیاهو به ایران را به مضحکه کشاند.

 

ظریف در بخش دیگری از سخنان خود در صحن علنی مجلس خاطرنشان کرد: موفقیت برجام از توفیقات جمهوری اسلامی، نمایندگان و مردم است. امروز مجلس در برابر یک تصمیم تاریخی قرار دارد، ما با برجام توانستیم بهانه های رژیم صهیونیستی را از آنها بگیریم، اگر برجام به نفع ایران نبود آمریکا از آن خارج نمی شد و نتانیاهو نمی گفت من یک تنه در برابر برجام ایستاده ام. برجام توفیق ملت ایران بود، توفیق را به ضعف تبدیل نکنیم.

 

وی با اشاره به لوایح FATF یادآور شد: این لوایح بهانه را برای موانع تجاری در دست آمریکا قرار می دهد و به این بهانه اجازه معاملات مالی به ما داده نمی شود. نه بنده و نه آقای رییس جمهور نمی توانیم تضمین بدهیم که عدم حمایت مالی ما از تروریسم مشکلات ما را حل می کند اما می توانیم تضمین دهیم آمریکا بهانه ای برای افزایش مشکلات مالی ما نمی یابد.

 

وی اظهار کرد: جمهوری اسلامی در شرایطی دشوار؛ نگرشی دقیق برای بررسی جدی این موضوع در پیش گرفته است و در جهت تصمیمات سیاسی و امنیتی هم تلاش کرده تا بهانه ای به دست آمریکایی ندهد، ما تلاش می کنیم زمینه مداخلات آمریکا فراهم نشود. شورای امنیت ملی، دبیرخانه ساعت ها زمان گذاشتند و کمیسیون های متفاوت فرصت های زیادی را صرف بررسی این موضوع کردند. شورای امنیت نیز این موضوع را به شکل های گوناگون بررسی کرد.

 

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه گفتند ممکن است حق شرط ما را نپذیرند، گفت: اشکال ندارد این موضوع به معنای باطل شدن شرط ما نیست و حق شرط ما از درجه اعتبار ساقط نمی شود به طور مثال در لایحه کنوانسیون مناطق دریایی جمهوری اسلامی؛ ما با مخالفت هایی مواجه هستیم و کشورهایی به آن ایراد گرفتند. آیا از درجه اعتبار ساقط شده ایم؟ این حق شروط برای ما محترم است و خطوطی را برای جمهوری اسلامی مشخص می کند.

 

وی یادآور شد: ممکن است برخی به این شروط ایراد بگیرند اما این حقوق برای ما محترم است. دوستان برخی مشکلات را مطرح کردند برای اطمینان به جناب همتی گفتم گران و ارزان شدن ارز ارتباطی به FATF نداشته و بر اساس قانون منع ارز و ورود آن با رعایت مقررات پولشویی بوده است. با FATF حساب دانشجویان و بازرگانان بسته نمی شود و این موضوع اثر مستقیم به عدم امکان پرداخت مالی به ایران دارد البته ممکن است خباثت های آمریکا هم اثر داشته باشد.

 

وی با اشاره به همکاری روسیه و چین در روابط تجاری و بین المللی با ایران یادآور شد: بین مواضع ایران و چین هیچ تفاوتی وجود ندارد. چین شریک راهبردی با ایران است، روسیه نیز ارتباط راهبردی نزدیک با ایران دارد اما رییس بانک مرکزی روسیه به رییس بانک مرکزی ما جناب همتی گفته اند اگر FATF را نپذیرید ما نمی توانیم برای شما کار کنیم با تصویب این لایحه یکی از بهترین بهانه ها از آمریکا گرفته می شود.

 

وزیر خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: ما توانستیم آمریکا را منزوی کنیم. امروز اتحادیه اروپا که شریک نزدیک آمریکاست مقررات و مکانیسمی را ایجاد کرده تا ما بتوانیم تحریم های آمریکا را دور بزنیم، مکانیسمی که اروپایی ها در مبادلات تجاری ایجاد کرده اند نقطه شروع و پایان حکومت دلار محسوب می شود و نمی گویم سریعا به نتیجه می رسد اما بدانید جمهوری اسلامی هرچه توانسته انجام داده است.

 

ظریف گفت: اروپایی ها به ما می گویند با این مکانیسم ایران باید به کنوانسیون FATF بپیوندند، اینها واقعیت است نه کسی را می ترسانیم، ما به مقاومت و مردم مان ایمان داریم اما ما با بهانه دادن به کشورهای استعماری و صهیونیست ها خودمان را دچار خودتحریمی نمی کنیم این مکانیسم تجاری اروپا توسط نزدیک ترین ها به آمریکا ایجاد شده است، برای اینکه نگرانی های موجود از بین رود از طریق لوایحی در مجلس به آن می پردازیم. ما با این کنوانسیون آمریکا و تحریم ها را دور می زنیم./

 

 

 

 

نظر شما