شناسهٔ خبر: 28507605 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

دو سناریوی احتمالی درباره ناپدید شدن جمال خاشقچی در ترکیه

مجتهد نوشت دو سناریو در خصوص ناپدید شدن جمال خاشقچی روزنامه نگار عربستاني منتقد دولت، در ترکیه وجود دارد.

صاحب‌خبر -
دو سناریوی احتمالی درباره ناپدید شدن جمال خاشقچی در ترکیهبه گزارش سرويس بين الملل  خبرگزاري صداوسيما مجتهد، افشاگر اسرار آل سعود در خصوص ناپدید شدن جمال خاشقچی فعال رسانه ای عربستاني، به سلسله توییت های حساب کاربری محمد الاحمد که به مسائل مهم سعودی و امارات می پردازد، ارجاع داد:
1. پس از ناپدید شدن خاشقچی از زمان ورود به کنسولگری سعودی در استانبول، سرنوشت وی در هاله ای از ابهام است. برخی منابع ترکیه ای گفتند علت این ابهام، اختلاف نظر سازمان اطلاعات ترکیه و پلیس است، به طوری که هر یک از دو سازمان بر اساس اطلاعات خود، سناریوی متفاوتی از دیگری مطرح کردند.
2. پلیس بر این موضوع پافشاری می کند که بر اساس تحلیل دقیق تصاویر دوربین ها که قبل و پس از ورود خاشقچی به کنسولگری و تصاویر اطراف محل کنسولگری را ثبت و ضبط کرده، خاشقچی همچنان در کنسولگری است. بر اساس این سناریو، کنسولگری همچنان تحت محاصره امنیتی است، زیرا این احتمال وجود دارد که کنسولگری هر لحظه به قاچاق جمال خاشقچی اقدام کند.
3. کنسولگری با بی تدبیری، ادعا کرد از ورود جمال خاشقچی به این ساختمان اطلاعی ندارد و به خدیجه همسر وی اجازه داد در سفارت به دنبال او بگردد. همچنین به برخی نیروهای امنیتی هم اجازه ورود به سفارت، بدون بازرسی مخفیگاه و زیرزمین ها داده شد.
4. اما وقتی پلیس اطمینان پیدا کرد تصاویر ویدیویی نشان می دهد و ثابت می کند که جمال خاشقچی وارد کنسولگری شده و از آنجا خارج نشده است، افسران اطمینان یافتند مخفیگاه های سری در کنسولگری وجود دارد و دولت ترکیه را به تعامل با عربستان بر این اساس، متقاعد کردند.
5. از سوی دیگر، سازمان اطلاعات ترکیه احتمال می دهد جمال خاشقچی بسیار زودهنگام ترکیه را ترک کرده و به عربستان رسیده باشد. این سازمان پس از بررسی دقیق حوادث، با آگاهی از پیشینه قضیه و تحلیل تماس ها، به چند علت به این نتیجه رسید.
6. علت اول: به رغم این که جمال خاشقچی بار اول همه فرم ها را پر کرده بود، کنسولگری از وی خواست بازگردد و پافشاری کرد خود وی به کنسولگری برود. این فقط نشان دهنده آمادگی کامل برای ربودن وی به روش کاملا حرفه ای است.
7. علت دوم این است که نیروهای کنسولگری پس از ورد جمال به ساختمان کنسولگری، خدیجه همسر وی (از افراد نزدیک به یاسین اقطای مشاور عالی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه) را متقاعد کرده است که نمی تواند به همراه وی وارد شود و باید منتظر بماند و با گذشت چند ساعت، توانستند وی را متقاعد کنند. این بدان معناست که از پیش با مهارت طرحی برای گمراه کردن وی طراحی شده بود.
8. علت سوم شناخت سازمان اطلاعات ترکیه از محمد بن سلمان است مبنی بر این که وی در تعامل با عرف دیپلماتیک محدودیتی ندارد و برای وی مهم نیست که با سوء استفاده از مصونیت دیپلماتیک برای خودروها و چمدان های سفارت (چمدان ها شامل هر نوع باری می شود) ریسک کند و برای ترکیه دردسر درست کند و چنین اتفاقی قبلا روی داده است.
9. علت چهارم: اگر جمال داخل سفارت بود، کنسولگری ادعا نمی کرد وی در آنجا نیست؛ آن هم پس از آن که اولا ورود وی از طریق تصاویر ویدیویی ضبط شده کاملا مشخص شد، زیرا آنها اجازه گشتن در سفارت را به هسمر وی و برخی نیروهای امنیتی دادند.
10. دوما این که این ادعا، بهترین گزینه برای کنسولگری نیست، زیرا دشواری بازداشت وی در سفارت از دشواری سوء استفاده از مصونیت دیپلماتیک و قاچاق وی بسیار کمتر است.
11. پنجمین علت وجود نشانه های غیرمستقیم از تماس هایی است که نشان می دهد از پیش برای اجرای عملیات ربودن، آمادگی وجود داشته است؛ اما این نشانه ها به اندازه کافی روشن و واضح نیست. در غیر این صورت، دولت ترکیه می توانست زودهنگام اقدامی انجام دهد.
12. بر اساس منابع ما، دولت ترکیه به رغم این که احتمال می دهد وی قاچاق شده است، ترجیح می دهد به شکل رسمی بر این اساس که وی در کنسولگری است تعامل کند؛ اولا به علت احتیاط، زیرا ممکن است این احتمال ضعیف باشد. دوما تا از این طریق بر دولت عربستان اعمال فشار کند تا سرنوشت وی را مشخص کند.
 

نظر شما