شناسهٔ خبر: 28417640 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

رفراندوم تغییر نام در مقدونیه

صاحب‌خبر -

«اسم چه باشد؟ این سوالی است که مردم مقدونیه باید در رفراندوم امروز به آن پاسخ دهند که آیا می‌خواهند نام کشورشان به مقدونیه شمالی تغییر کند و به این ترتیب یک دهه مناقشه با یونان پایان یابد و راهی برای عضویت در ناتو باز شود، یا خیر.» به گزارش ایسنا، آسوشیتدپرس در گزارشی می‌نویسد: «یونان یکی از اعضای اتحادیه اروپا و ناتو مدت‌هاست که تلاش‌های دولت مقدونیه را برای پیوستن آن به این اتحادیه و ائتلاف نظامی مسدود کرده و علتش هم استفاده از واژه مقدونیه است. چون این هم نام یکی از استان‌های یونان بوده که محل تولد اسکندر مقدونی نیز است.»
مناقشه بر سر نام مقدونیه به سال‌های دهه ۱۹۹۰ باز می‌گردد؛ زمانیکه مقدونیه از یوگسلاوی اعلام استقلال کرد. بعد از آن، این جمهوری تازه استقلال یافته با تحریم‌هایی شدید از سوی یونان روبرو شد. پس از چندین دهه مذاکرات به بن بست خورده با میانجی‌گری سازمان ملل، تغییرات در دولت مقدونیه در سال ۲۰۱۷ باعث به وجود آمدن امیدواری‌هایی شده که می‌تواند به راه حلی منجر شود. بر اساس توافق به دست آمده ماه ژوئن سال جاری میلادی، مقدونیه نام خود را به مقدونیه شمالی تغییر می‌دهد و یونان مخالفت‌هایش را در پیوستن این کشور به ناتو از میان بر می‌دارد.
هم اسکوپیه و هم آتن درباره توافق ژوئن هم عقیده و هم نظر هستند. «زوران زائو»، نخست وزیر مقدونیه با اضافه کردن واژه شمال به نام کشورش موافقت کرده درحالیکه «الکسیس سیپراس»، نخست وزیر یونان قول داده تا مخالفت‌های موجود بر سر راه پیوستن مقدونیه به ناتو را از میان بردارد. این توافق با مخالفت‌هایی از سوی دو کشور همراه بوده، چون آنها رهبران دو کشور را به تسلیم بیش از حد متهم می‌کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما