شناسهٔ خبر: 28390230 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

هر کاری بتوانيم برای حفظ برجام انجام می دهیم

وزیر امور خارجه روسيه در سخنانی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد کشورش هر کاری از دستش بر آید برای حفظ توافق هسته ای با ایران انجام خواهد داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما به نقل از رويترز، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسيه در سخنانی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد کشورش هر کاری از دستش بر آید برای حفظ توافق هسته ای با ایران انجام خواهد داد.

لاوروف اعلام کرد آمریکا با اقدامات خود تلاش های کشورها در جهت دستیابی به توافقات بین المللی را تضعیف کرده است.

لاوروف در نشست خبری در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل گفت: امیدواریم ترکیه بتواند گروه های معارض سوری و (تروریست های) جبهه النصره را در ادلب از هم تفکیک کند. بحث هایی که درباره انتقال اعضای مسلح جبهه النصره به افغانستان مطرح می شود کاملا مردود است و این افراد باید نابود شوند. ما برای کاستن از شدت خسارت های وارده به غیرنظامیان در ادلب با هوشیاری و احتیاط کامل رفتار می کنیم.
وی افزود: آمریکا نتوانست گروه های معارض میانه رو را از تروریست ها در ادلب تفکیک کند و ما امیدواریم ترکیه بتواند این امر را محقق سازد. نیروهای روس به دعوت و خواست دولت سوریه در این کشور حضور دارند و این نیروها در نابودی تروریسم در حمص و غوطه شرقی دمشق نقش داشتند.

وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد تحویل سامانه دفاع موشکی اس 300 به سوریه آغاز شده است.

سرگئی لاوروف گفت: ما روابط خوبی با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس داریم. وی افزود: اختلافات بین ایران و عربستان باید حل شود و این دو کشور پای میز مذاکره بنشینند. هیچ کسی نمی خواهد مشکلات منطقه با جنگ حل و فصل شود و نتیجه آغاز جنگ در منطقه نامشخص خواهد بود.
لاوروف تصریح کرد: نمی توان ایران را به بهانه برقراری ثبات در عراق، یمن و سوریه در داخل خاک خودش محصور و زندانی کرد. تحریم های یکجانبه غیر قانونی است و از طریق آن نمی توان به نتایج مطلوب دست یافت.

وي افزود: با اروپا برای ایجاد ساز و کار مالی به منظور مقابله با تحریم های آمریکا علیه ایران همکاری می کنیم. 

mp4
<div id="video-display-embed-code_2665723" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2238823/2665723?width=340&height=240"></script></div>

سرگئي لاوروف در سخنانی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت شاهد بازگشت رویکرد یکجانبه گرایی در چارچوب سازمان ملل و بازگشت مرتجعانه در برابر نظام جدید چند جانبه گرایی هستیم. حملاتی علیه اصول فرایند صلح خاورمیانه، برجام و برنامه اتمی ایران، تعهدات در برابر سازمان جهانی تجارت و توافقنامه آب و هوایی و موارد دیگر را شاهد هستیم و در عین حال شاهد این هستیم که همکاران غربی ما تلاش می کنند نظم براساس قانون را جایگزین برتری قانون در روابط بین المللی کنند. این قوانین خود برای جلوگیری از اجرای معیارهای دوگانه ابداع شده اند. اتهام های بی پایه در خصوص مداخله در مسائل داخلی برخی کشورهای خاص مطرح می شود و در عین حال برای برانداختن نظام های سیاسی منتخب تلاش می شود، برخی کشورها را برای ائتلاف نظامی ترغیب می کنند که برای اهداف خودشان طراحی شده است که برخلاف خواست مردم این کشور صورت می گیرد و در عین برخی دیگر از کشورها را به خاطر انتخاب آزادانه متحد و شریک، تهدید به مجازات می کنند. این اقدامات، حمله به نهادهای بین المللی به شمار می آیند که همزمان با تلاش ها برای خصوصی سازی ساختار های امنیتی و اعطای نهادهای بین دولتی به برخی شرکت ها صورت می گیرد تا در مراحل بعد بتوانند در این نهادها دستکاری کنند.

وی ادامه داد فضای رو به افول برای همکاری سازنده بین المللی، تقابل های فزاینده، افزایش فضای غیر قابل پیش بینی و بالا گرفتن خطر درگیری های همزمان، همه بر کارکرد سازمان های جهانی تاثیر می گذارد. جامعه جهانی باید هزینه سنگینی برای ماجراجویی های چند کشور محدود بپردازند و ساز و کار واکنش جمعی در برابر چالش های امنیتی از کار افتاده است، دیپلماسی و فرهنگ مذاکره از میان رفته است و جای خود را به تحمیل و محدودیت های فراسرزمینی یک جانبه داده است که بدون رضایت شورای امنیت سازمان ملل اجرایی می شوند. این اقدامات در حال حاضر در قبال دهها کشور به اجرا گذاشته شده است که نه فقط غیر قانونی، بلکه بی اثر هستند که بیش از نیم قرن محاصره کوبا از سوی آمریکا از جمله این اقدامات است که جامعه جهانی آن را محکوم کرده است. با این حال هنوز از تاریخ درس گرفته نشده است.
وزیر خارجه روسیه گفت امروز گمانه زنی ها و بدگمانی کافی است که همکاران غربی ما شروع به اتهام زنی کنند؛ ما نیز از این مساله بی نصیب نبودیم؛ به یاد داریم که چگونه بهانه جویی ها دلیلی برای مداخله جویی و شروع جنگ علیه یوگسلاوی در 1999، عراق در 2003 و لیبی در 2011 شد. همین شیوه ها امروز در قبال سوریه به کار گرفته می شود، حملات موشکی انجام شده در چهاردهم آوریل در حالی انجام شد که هنوز چند ساعت به ورود بازرسان بین المللی به محل حادثه مانده بود. ما در این خصوص هشدار داده ایم که هرگونه اقدام تروریست ها و اربابان آنان در استفاده از تسلیحات شیمیایی غیر قابل قبول خواهد بود. درگیری ها در سوریه در حال حاضر هفتمین سال خود را می گذراند و تلاش های ناکام برای تغییر رژیم با تکیه بر گروه های تروریستی که در خارج از این کشور برنامه ریزی شده بود، به از هم پاشیدن این کشور و ظهور خلیفه گری منجر شد که واکنش قوی روسیه که با درخواست دولت سوریه انجام گرفت و تلاش های دیپلماتیکی که با فرایند آستانه دنبال شد، از بروز این فاجعه جلوگیری کرد.

وي افزود: کنگره گفتگوی ملی سوریه که روسیه، ایران و ترکیه آن را ابداع کردند، شرایط لازم را برای حل و فصل سیاسی مساله بر مبنای قطعنامه 2254 را فراهم می آورد. این دقیقا بر مبنای کمیته سوری قانون اساسی صورت گرفت که به تازگی در ژنو ایجاد شد. این کار برای ایجاد شرایط مناسب برای بازگشت میلیون ها مهاجر سوری صورت می گیرد.
لاوروف گفت با همه پیچیدگی هایی که در سوریه، عراق، یمن و لیبی وجود دارد، نباید از مشکل دیرباز فلسطینی ها نیز غافل شویم. باید در برابر هرگونه رویکرد یکجانبه گرا که باعث تخریب فرایند صلح می شود هشدار دهم. 
وی با انتقاد از ظهور و رشد برخی گروه های نازی در کشورهای اروپایی و از جمله در اوکراین گفت اجرای جامع و کامل توافقنامه مینسک که به صورت اجماع در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد، لازم است. ما از اقدامات سازمان همکاری و توسعه اروپا حمایت می کنیم. در کوزوو، حضور نیروهای بین المللی که شورای امنیت سازمان ملل مجوز حضور آنها را داده است به پایگاهی نظامی برای آمریکا تبدیل شده است. توافقی که بین بلگراد و پریشتینا به دست آمده بود اجرایی نمی شود. روسیه از همه طرف ها می خواهد براساس اصولی که در قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل آورده شده است، گفتگو کنند. همچنین نباید اقداماتی صورت گیرد که بالکان بار دیگر به محلی برای تقابل تبدیل شود.
لاوروف گفت ما از تحولات مثبتی که بعد از نقشه راه منطقی روسیه و چین، در شبه جزیره کره به دست آمده است استقبال می کنیم. بسیار اهمیت دارد که این فرایند تشویق شود.
وزیر خارجه روسیه ادامه داد خروج یکجانبه آمریکا از برجام که نقض قطعنامه 2231 به شمار می آید در حالی صورت گرفته است که ایران به صورت کامل به تعهدات خود پای بند بود و خروج آمریکا از برجام عمده ترین مانع برای پیشرفت در تصویب معاهده منع آزمایش و ایجاد خاورمیانه عاری از تسلیحات کشتار جمعی به شمار می آید. ما هر کاری که ممکن باشد برای حفظ این پیمان که به تایید شورای امنیت سازمان ملل نیز رسیده است، صورت می دهیم. در حال حاضر روندی منفی نیز در فعالیت های سازمان منع تسلیحات شیمیایی مشاهده می شود و غربی ها تلاش می کنند دبیرخانه فنی این پیمان را به محلی برای مجازات دولت هایی تبدیل کنند که خوش نمی دارند که این کار باعث زیر سوال رفتن موضع بی طرفانه و بین المللی بودن کنوانسیون می شود.
وی گفت اکنون بیش از هر زمان دیگری لزوم مذاکره، عدم توسل به زور و عدم مداخله در کشورها و احترام به حاکمیت کشورها به چشم می خورد و ما در نظر داریم در همین رابطه قطعنامه ای را به کمیته اول مجمع عمومی سازمان ملل ارائه کنیم. همچنین باور داریم بسیار اهمیت دارد که بحث ها درباره جرائم سایبری در کمیته سوم شروع شود. تلاش برای رسیدن به درکی مشترک از منافع متقابل بیش از هر زمان دیگر در تجارت و روابط اقتصادی جهان امروز که شاهد سیاسی کاری بی سابقه ای در این حوزه هاست، اهمیت دارد. تجارت آزاد قربانی جنگ تجاری و دیگر اشکال رقابت های غیر منصفانه شده است.
وی ضمن تاکید بر لزوم روی آوردن به سازمان ملل و منشور آن و کنار گذاشتن سابقه و ذهنیت استعماری گفت امیدواریم فرهنگ مذاکره در عین احترام دو جانبه سرانجام بتواند پیروز باشد و روسیه همه تلاش خود را برای رسیدن به این هدف انجام می دهد.

نظر شما