شناسهٔ خبر: 28375032 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

صالحی در آیین پایانی پنجمین دوسالانه بین المللی خوشنویسی : خوشنویسی دریچه ای برای دیپلماسی با جهان اسلام است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: خوشنویسی هنر معنوی است که می توان آن را به عنوان دریچه ای برای دیپلماسی با جهان اسلام به کار برد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی شامگاه پنجشنبه در آیین پایانی پنجمین دوسالانه بین المللی خوشنویسی در قزوین افزود: امروز باید به دیپلماسی هنری خوشنویسی بیش از گذشته توجه کرد تا از طریق آن به ارتباط با جهان اسلام پرداخت .

وی خاطرنشان کرد: خوشنویسی همیشه خطی از دیپلماسی عمومی ایرانی بوده است و در دوره های مختلف تاریخی شاهدیم که از طریق شعر و این هنر ، دیپلماسی عمومی و اجتماعی برقرار کرده ایم .

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: با وجود تمام اختلاف نظرها، یکی از حوزه هایی که می تواند جوامع اسلامی و جوامع شرقی را با ایران مرتبط کند، خط و خوشنویسی است .

وی اظهار داشت: فضای مجازی امروز، فضای حقیقی زندگی انسانی است و خوشنویسی باید در این فضا جلوه ای تازه پیدا کند .  

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: خوشنویسی به عنوان هنری ایرانی از ویژگی های مختلف و متنوعی برخوردار است و بی تردید جزو نمادهایی از هویت ایرانی به شمار می رود .

وی اضافه کرد: هیچ یک از اجزای فرهنگ و هنر ایران به اندازه خوشنویسی با فرهنگ ما ارتباط ندارد به گونه ای که ادبیات فارسی از طریق موسیقی و خوشنویسی جاودانه شده و در خاطرات و اذهان ریشه دوانده است .

صالحی با بیان اینکه کمتر هنری به این اندازه با هنرهای گوناگون پیوند خورده است، افزود: خوشنویسی با اغلب هنرهای ایرانی ارتباط پیوسته و ناگسسته ای یافته و خط ،تعامل و ارتباط هنر ایرانی است .

وی ادامه داد: شاید با همین نگاه باشد که خوشنویسی ایرانی با روح ایرانی هم نسبت دارد و از ارتباطی وثیق برخوردار است .

صالحی خاطرنشان کرد: می توان اذعان کرد آرامش ،صلح جویی ، اعتدال و میانه روی به نحوی از این روح و هنر ایرانی مایه گرفته است .

وی ادامه داد: خوشنویسی در مقایسه با هنرهای فراموش شده، اتصالی تاریخی پیدا کرده و روند رو به گسترش آن در ایران زمین از دیرباز تاکنون ادامه دارد .

صالحی اظهار داشت: صدها هزار جوان در این هنر می کوشند و حضور بانوان در هنر خوشنویسی نقطه عطف و بشارتی نیک برای آینده این هنر معنوی در تاریخ خوشنویسی ایران است .

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: بدون شک این هنر نیازهایی دارد که همگی باید برای پاسخگویی به آن تلاش کنیم .

وی گفت: در این حوزه سهم خانواده، مدرسه و رسانه زیاد است تا لذت از خوشنویسی را همچون لذت بردن از موسیقی ترویج کنند .

صالحی ادامه داد: خوشنویسی را باید از فضای مجازی دور نگه داریم چرا که با روندی که در مسیر سیطره این فضا وجود دارد، این هنر هم می تواند رفته رفته کمرنگ شود .

وی با تاکید بر اینکه خوشنویسی به قطب های مکانی نیاز دارد، گفت: ایده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای شهرهای خلاق با همین نگاه است تا شهرها با توجه به مزیت نسبی خود به قطب های هنری تبدیل شوند .

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: بی تردید قزوین قطب خوشنویسی ایران بوده و برگزاری پنج دوره دوسالانه این امر را اثبات می کند .

پنجمین دوسالانه خوشنویسی همزمان با هفته فرهنگی قزوین از اوایل شهریورماه در بخش‌ های نستعلیق، شکسته‌ نستعلیق، نسخ و ثلث آغاز شد .  

 

نظر شما